Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1161 ggr
Bellie
6/21/15, 2:30 PM

Fakta om iller tack c:

Hej! Jag vill gärna veta mer om illrar, vad dom äter, hur dom luktar (har förstått att antingen älskar man lukten eller så hatar man den), hur gamla dom blir, hur sociala dom är, vilket kön som är "bäst", hur ånga man måste ha, hur dom fungerar i hop med stora hundar, hur dom fungerar i hop med katter.

Jag vet typ ingenting m illrar så snälla hjälp c:

Ps. Om man köper hos en bra uppfödare är dom helt rumsrena då?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Bellie
6/21/15, 3:08 PM
#1

Snälla svara…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
6/21/15, 3:51 PM
#2

Kan någon vänlig själ ta sig 1 min och besvara mina frågor?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Rebellkatten
6/21/15, 5:57 PM
#3

Alla frågor du ställer finns besvarade i artiklarna som finns här på sajten. 

Men jag är snäll så kan svara lite kort ändå. 

En iller ska äta kött (s k BARF) eller ett bra illerfoder (finns bara ett att köpa i sverige, rEvoultion) bra kattfoder (typ orijen), eller alla tre.

Illrar luktar iller, helt enkelt. 

Illrar blir mellan 4-8 år. 

Det är individuellt hur sociala illrar är, men de flesta illrar vill i alla fall vara i närheten av sina hussar och mattar även fast de kanske inte vill ligga i knäet och gosa. 

Det beror snarare på personligheten än på könet hur illrar är, det finns inget kön som är "bättre". 

Man kan väl ha hur många illrar man vill. Men oftast vill de nog ha åtminstone en kompis. 

Hur de fungerar med andra djur beror mest på individen också. Vissa struntar helt i andra djur medan vissa illrar tycker andra djur är läskiga och åter andra har sin bästis från en annan djurart. 

Att köpa från en uppfödare är ingen garanti för att få en helt rumsren iller. Men köper man från en bra uppfödare har man alltid någon att fråga om råd och har man tur även en som kan ställa upp och passa illern när man åker bort och man stödjer en uppfödning av illrar som försöker att avla fram friska och trevliga individer.

Bellie
6/21/15, 8:16 PM
#4

Tack för hjälpen

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Klariz112
6/22/15, 2:06 PM
#5

På bibliotek eller på hemsidor & youtube videos kan du få tag på info läs en bok som heter "ferrets for dummies" där har du allt du behöver :)

Bellie
6/22/15, 3:28 PM
#6

Tack, ska kolla efter den!

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Rebellkatten
6/22/15, 5:02 PM
#7

Kan inte rekommendera ferret for dummies.  Jag har inte läst den själv men jag skulle tro att eftersom den är från USA är det mycket som inte stämmer i den, men någon som läst får gärna rätta mig om jag har fel. 

En iller får till exempel inte sitta i bur i Sverige, det är emot lagen.  Att lyfta illrar i nackskinnet är heller inget som är bra även fast många utomlands gör det dagligen. 

Illervideos på youtube innehåller inte heller alltid bra och relevant information.  Mycket som går bra i utomlandet är inget som rekommenderas i Sverige.  Bättre att fråga på iller.ifokus istället =P

Här är artikeln om att skaffa iller: läs den istället. 

http://iller.ifokus.se/articles/4edc061588f4724d2200157d-att-skaffa-iller

Mixxy
6/22/15, 7:01 PM
#8

Här kan du beställa en nyligen utgiven illerbok på svenska http://illerboken.se/

Bellie
6/22/15, 7:28 PM
#9

Tack för hjälpen alla!

Hur skulle NI beskriva illerlukten/illerdoften?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

SSkur
6/22/15, 7:33 PM
#10

För mig doftar iller som honung

Bogey
6/22/15, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det är tur inte illrar är en kontrollerad substans för då skulle jag åka dit, eller bli skickad på avvänjning.

illernettan
6/23/15, 5:42 PM
#12

Eftersom min näsa är impregnerad av illerdoften har besökare berättat att dom luktar som en blandning mellan häst och honung. Det som luktar riktigt illa är när dom släpper en fjärt…..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Grodan
6/23/15, 5:53 PM
#13

illerpälslukt är beroendeframkallande… det vet jag

OT OT OT OT ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
SannaNolte
6/23/15, 5:57 PM
#14

Jag tycker dom luktar underbart !!

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Bellie
6/23/15, 9:45 PM
#15

Mamma hade illrar på sitt förra jobb, och hon sa att dom stank även fast dom var ute hela tiden…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

FerretCrow
6/24/15, 7:49 PM
#16

#15 den kanske var okastrerad? sedan beror doften på deras päls helt på hur man utfodrar dom och sköter städningen/tvätten hemma

VeronicaKahlbäck
6/26/15, 12:56 AM
#17

Jag är en av dom som runt tio år med illrar i hemmet ännu inte vant mej med lukten, tycker enstaka individer kan lukta okej men oftast tycker jag det luktar rätt illa. Har även växt upp med hundar och känner samma där, luktar rätt illa enligt mej. Nu är det som tur överkomligt eftersom jag uppenbarligen tycker dom är fantastiska på tusen andra vis! Byter filtar, lådinnehåll, dammsuger och skurar golven minst en gång i veckan. Tömmer lådorna minst två gånger om dagen nu och badar dom aldrig. Där jag först stötte på iller (pojkvän) så badades hon ofta vilket det slutades med ganska fort då det var en ond cirkel, luktade väldigt mycket mer än nödvändigt på bara några dagar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: