Annons:
Etikettförsäkringsfrågor
Läst 899 ggr
Fluffinen
2015-03-21 00:32

hjälp med försäkring

Jag har läst igenom trådar som angår försäkring på illern främst tråden "försäkra din iller#, men jag är helt ny på det här med försäkringar o fattar inte riktigt allt vad de gäller. Jag hade ju själv ringt agria och pratat med dem, men min mobil har kommit bort på bussen och får inte tillbaka den fören på onsdag så har inget att ringa med. Tänkte då att ni borde ju vara väldigt duktiga på det här med försäkringar o ni kanske kan hjälpa mig? Det är ingen fråga om jag ska eller inte ska fortsätta teckningen för de har jag tänkt, men vill ha hjälp med vad det innebär att jag har försäkringen då det kan vara bra att veta…

1.Först o främst väldigt basic, hur fungerar försäkringen? de är nog de jag har störst oklarhet med.
2. Täcker försäkring allt som kan hända en iller eller finns de saker som den inte täcker som man ska tänka på? Tänker typ vaccinering, kastrering eller bara för att kolla upp illern.
3. Hur fungerar det med försäkringen rent praktiskt? Hur gör man när man kommer till vetrinären och står där med sitt djur och ska betala ofantliga summor? 

Ni kanske tycker jag är dum som inte kan det här, men jag vill verkligen ha hjälp för jag inser ju nu att jag själv har aldrig reflekterat hur sånt här fungerar och jag är 19 och ska lära mig allt de här själv nu så känner mig totalt lost när jag inte vet var jag ska börja. Det här borde vara en självklarhet att lära ut i skolan..

Annons:
pernillaoscarsson
2015-03-21 00:40
#1

1. Skulle olyckan vara framme så anmäler du skadan till försäkringsbolaget, sedan får du vänta ett tag innan du får ut någon ersättning. Jag har aldrig behövt utnyttja någon försäkring på mina djur så exakt hur allting går till vet jag inte.

2. Försäkringen täcker skador på djuret. Inte kastrering och undersökningar du själv väljer att göra. Dock om någonting går snett vid kastreringen så kan du utnyttja försäkringen.

3. Hos veterinären frågar de ifall djuret är försäkrat och då kan de anmäla direkt skadan verkar det som. Men hela summan får du betala på en gång, alternativt delbetala ifall det är möjligt hos den veterinären. Anmälan måste först gås igenom hos försäkringsbolaget innan de kan skicka ut ersättningen till dig.

Så även om djuret är försäkrat, se till så att du lägger undan pengar varje månad, just ifall någonting skulle hända. Även om djuret är försäkrat så kan det kosta mycket.

Hoppas du fick lite svar på frågorna trots mina halvdassiga svar :)

Fluffinen
2015-03-21 01:00
#2

Okej jo men nu fick jag lite mer klarhet, är nog mest osäker på min egen förmåga att förstå saker men då verkar de som jag förstått saken rätt. Tack så jätte mycket för hjälp de uppskattas verkligen 🙂

JossanH
2015-03-21 09:01
#3

Du kan få direktreglering på vissa djursjukhus och betalar då bara den summa som inte försäkringen tar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: