Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 956 ggr
Fluffinen
2015-03-19 12:43

Omplacerings hem finns här!

Skrev inte för så länge sen en fråga om hur illrar bitts i och med att vi funderar på att skaffa illrar. Jag fick kontakt med en ägare i närheten via klasskompis och har fått rent av spendera hela helgen där för att få lära känna djuret och jag och sambon är helt såld! Ägaren till dem här sötnosarna lärde oss väldigt mycket dem de få dagar vi spenderade där och jag måste säga de var verkligen helt annorlunda än jag tänkte mig, på ett mycket positivt sätt! Jag har fått klart om en fastanställning och i veckan flyttar vi in i vår nya lägenhet på 116 kvm, illern får fri tillgång till alla rum förutom en klädkammare där vi har ett par smådjur för att minska risken för att dem ska bli skadade. Vi känner oss någolunda redo för att prova vara iller ägare då vi har bra förutsättningar att ge den bra hem! Dock tänker vi oss att de kanske är lämpligt att ta en omplacerad iller eftersom vi tror dem har större behov av hem än valpar, men är de någon som har valp och vill erbjuda den vårat  hem så är dem också välkommna! Oavsett har vi räknat med många år av våran kompis och tänker ge hen den tid hen behöver och behålla djuret genom livet, vi älskar verkligen djur och vill bara erbjuda det bästa. 

Har kollat på blocket efter någon som behöver ett hem men inte riktigt lyckats och tänker att ni kanske har bättre koll på illrar som behöver omplaceras?  Vi är villiga att åka vars som helst i Sverige för att ge någon ett bra hem! 

Om ni är kritiska till vad vi har att erbjuda och våra kunskaper så är jag öppen för diskution, och notera att detta verkligen inte är en impulsgrej! Vi har diskuterat detta sen 1 år tillbaka men har inte tagit tag i det fören jag hittade denna hemsida.

Annons:
JossanH
2015-03-19 12:46
#1

Låter väl som att ni är väl förberedda :) man kan läsa hur mycket som helst, men det är når man får träffa illrar själv som man verkligen får en uppfattning om djuret. Lycka till och hoppas ni hottar en pälskorv som passar just er 😄

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fluffinen
2015-03-19 14:14
#2

#1 Ja verkligen, vi var väldigt nervösa över att få träffa de små liven och till en början var de lite läskigt. Dem kom fram till en och ena av dem bet rejält! Men de va ju inte så att man inte kunde hantera det och de va ju helt klart otroligt mysiga när dem fick lite tid med en o se att man inte var så farlig! En av dem somnade i sambons knä och då blev han helt kär o har inte slutat prata om illern sen vi åkte hem igen xD 

Jag hoppas också vi hittar oss en riktig liten pälskling! Det är bara lite svårt när man inte vet var man ska leta ^^'

JossanH
2015-03-19 18:17
#3

Om inte annat lär det snart börja ploppa upp en massa valpannonser :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fluffinen
2015-03-19 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Jo men jag har nog hittat min(vår) lilla sötnos nu! 
Hon heter Molly och bor just nu i Mora men ska få flytta hem till mig den 15:e april! Hon är 3 år och super snäll och go tjej, och så otroligt fiiiiin tycker jag! 
Här är lite bilder som jag fick låna av hon som har henne just nu och visa upp pälsbollen lite, åh så spännande de ska bli!

Hur rekomenderar ni att vi gör när hon först kommer hem, är de bara att låta henne springa fritt eller ska man introdusera ett rum i taget, har inte riktigt kunnat hitta någon info om det faktis :o

Rebellkatten
2015-03-19 20:11
#5

När jag har fått hem mina omplaceringar har jag låtit dem vara på en mindre yta första dygnet, låter dem upptäcka i sin egen takt och sitter på golvet med dem direkt då de kommer ut ur transportburen så att de vet att man är där och kan komma och hälsa själva. Gärna med nåt godis, typ vetegroddsolja,  i handen så de ser att man inte är så farlig.  

När jag jobbade på katthemmet så rekommenderades det alltid att man tar det lugnt med gäster första veckan så att djuret hinner känna sig lite hemma innan det ska komma massa främlingar och hälsa på. Brukar inte heller ha så mycket ljud för mig innan jag märker att de känner sig lite tryggare. Dvs, drar inte på högsta volym på teven/stereon/datorn och försöker att inte springa runt och flaxa för mycket. 

Är det samma iller som jag tror det är så har jag hört att hon är väldigt snäll, men (jag tror att) hon har flyttat runt en del så ni märker nog om hon tar flytten med ro för att hon är van eller om hon blir stressad av att komma till ytterligare ett nytt hem.  

Sen tyckte jag att det var väldigt svårt att läsa av illrarna i början… särskilt när man är van vid andra djur som "pratar tydligare", typ katt och hund.

Fluffinen
2015-03-19 20:32
#6

Tack för tipsen, och jo det lät som att hon har fått flytta en del, men här kommer hon få stanna livet ut nu de ska jag se till. Det lät på ägaren att hon trivs väldigt bra med att resa runt då hon gärna följer med dem när de ska någonstans så jag hoppas hon kommer känna sig trygg i flytten och hitta sig till rätta här sen. 
Men jag ska prova ditt sätt och se hur hon mår och försöka läsa av så gott jag kan.

Annons:
FerretCrow
2015-03-19 20:42
#7

Vad roligt ni hittade en go päls på bara några timmar =) önskar er lycka till

Fluffinen
2015-03-19 21:28
#8

Tack så mycket! O ja jag har legat i och verkligen tagit storkontakt med så många uppfödare jag kunnat och fått massa tips på platser jag inte visste existera och vips så hittade jag vår iller. Jag tror det här är precis rätt tjej för oss, det känns så bra i hela kroppen! Jag hoppas hon kommer ge oss stor aptit på iller livet och att de kan komma tillökning i framtiden.😃

FerretCrow
2015-03-19 21:57
#9

#8 Har ni varit och träffat henne redan oxå?

Fluffinen
2015-03-19 22:33
#10

Nej hon bor i mora och jag i umeå, så de är 53mil o inget man direkt kör direkt pang på.  Men ska få träffa henne dock och har fått se henne via kamera och så hur hon har det och leker med småhundar så riktigt så långt har jag inte kommit att träffa henne, men de är verkligen kärlek vid första ögonkastet. Men ja om vi inte klickar när jag hälsar på henne så blir de inte av, hon ska ju gå ihop med mig och sambon också. Men av vad jag har sett och fått berättat för mig så är hon min lilla dröm.
Än så länge har ju inga av de illrar jag kollat in varit i närheten av lika tilltalande som denna så jag hoppas det klickar såklart.

JossanH
2015-03-19 22:34
#11

Amen vad kul! Stort grattis!! :D Supersöt liten tjej ni ska få hem. Jag tycker det beror på hur illern verkar. Ibland tar vi det lugnt och ibland är det aktivering som gäller efter en lång och tråkig transport :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fluffinen
2015-03-19 22:42
#12

Tack så mycket! Ja jag tycker också det, är lite kräsen egentligen på färgerna men de klart är de någon man vill vara bästa kompis med spelar de ingen roll, så kommer denna filur fram och är verkligen helt perfekt för just oss. ^^ 

Okej, ja vi får kankse se då om hon verkar vara på väldigt mycket bushumör eller om hon bara vill utforska o ha lite lugn och ro till en början. Kan ju iof fråga hur hon som har den nu gjorde när hon fick hem illern :)

Radomila
2015-03-27 21:17
#13

Vad roligt att du hittat en! Min lilla tös heter också Molly och är 3 år haha. Hon blev kär i mig direkt när vi hämtade henne så hon kände sig trygg från början. Jag släppte henne och lät henne utforska i godan ro och höll de andra djuren undan i början. Hon pejlade in vart det fanns bra göm och sovställen och sen gjorde hon sig till rätta med en gång. Det låter som att det kommer gå jättebra för er och att hon kommer få ett jättebra hem hos er. :) Lycka till!

Regnbåge2 illrar, 2 katter, 2 hundar och en jävla massa klädrollers.Regnbåge

Annons:
VeronicaKahlbäck
2015-03-30 19:16
#14

Här har det också gått lite olika till. Har det varit osäkra illrar har jag släppt ut dom hemma sen gått iväg och roat mej med annat. 
Övriga har jag nog bara släppt ut och sen levt på som vanligt men låtit dom komma till mej när dom känt sej nöjda med utforskning 🙂 Lycka till!

Hade du tänkt dej någon annan färg eller missförstod jag? 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Fluffinen
2015-03-30 19:43
#15

#14 Ja det är spridda sätt, jag har iaf fått en någolunda uppfattning vad jag ska göra. 
Åh de är så spännande nu, det är bara två veckor kvar innan man får gosa med henne! 
Ja asså hade jag fått bestämma helt själv hur färgen skulle vara så hade jag nog velat ha en angora som är helmörkbrun och vit vid munnen, glömt bort vad teckningen heter men hoppas du fattar! Eller eventuellt en som är grå och vit, dem tycker jag också väldigt mycket om men vet inte vad dem heter heller.
 Men jag gillar ju masken så otroligt mycket på just henne, den är så bred och jag tycker de är fint. Sen så spelar ju inte färgen någon roll egentligen, utsidan är bara ett + i kanten. Men man vet ju vad man dras till 😃

Upp till toppen
Annons: