Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 833 ggr
Alwyn
2015-02-23 19:12

Info-text om att BARF:a iller och katt

Kan vara intressant för den som har både iller och katt samt är sugen på att börja BARF:a dem 🙂

http://www.illersnack.blogspot.se/p/barf.html

Annons:
VeronicaKahlbäck
2015-02-25 21:00
#1

Barf är riktigt svårt, när det går fel kan det verkligen gå illa. Finns trådar att söka fram om det här. Nu har du poängterat att du är ny inom ämnet men jag förstår inte riktigt meningen med att skriva en hjälpreda inom ämnet om man inte är riktigt kunnig inom det. Enbart en länksamling kanske skulle vara bra nog? 🙂

Jag skulle själv servera direkt från köttdisken men något du skrev stämmer inte full ut, du fryser inte bort samtliga bakterier eller parasiter.

Hur olika djurslag påverkas av olika bakterier/parasiter finns det en del att läsa om och framförallt skiljer det sej mellan människa och iller.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Alwyn
2015-02-26 17:28
#2

Problemet är att nästan ingen skriver om ämnet alls, särskilt vad gäller iller och katt parallellt för att visa att det finns skillnader. Jag är rädd att folk som har båda och vill BARFa dem ska ge exakt samma mat, vilket ju inte skulle funka då de har lite olika behov. Det finns ju ingen som är helt kunnig inom ämnet så vad är felet med att sammanställa det man hittat om man nämner att var och en måste hitta sin egen väg och info?

Jag har inte skrivit att alla bakterier och parasiter fryses bort heller. Bara att jag själv föredrar att frysa för att det tar bort mer än om man inte fryser. Sedan att det varierar mellan djur och människa vet jag och kände inte riktigt att det var viktigt att skriva. Jag tycker helt enkelt att det känns bättre att frysa än att inte göra det.

VeronicaKahlbäck
2015-02-26 19:29
#3

#2 "Frysen

Måste BARF frysas innan det serveras? Poängen med att frysa köttet är dels att det håller sig längre och dels att eventuella bakterier och parasiter som skulle kunna finnas i köttet då dör i frysen. Många hävdar att så länge du köper svenskt kött så är det fritt fram att servera det direkt eftersom svenskt kött testas så pass noga. Jag väljer personligen att alltid frysa det i minst två dygn först eftersom jag inte vill ta några som helst risker. Det lättaste är att köpa in kött och organ när det är billigt, stycka ner det till lagom portioner och frysa in det. Jag sätter lappar på med datum, djurslag och kroppsdel."

Fetmarkeringen gjord av mej för att visa vart jag anser det som att du tror att alla bakterier och parasiter dör i frysen.

Felet med att sammanställa vad man hittar är att man inte har någon bredare kunskap och då inte är särskilt kritisk mot informationen. Jag förstår helt enkelt inte poängen, att det finns lite information är inte helt sant även om det finns mycket mer att önska. Jag ser det heller inte som en anledning till att publicera något som inte ger något, snarare tvärtom. Är det dåligt med information kan det vara bra om den som finns är bättre 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Alwyn
2015-02-27 07:37
#4

Tack Veronica då måste jag helt klart omformulera mig om detta med frysning, ibland krävs andras ögon för att man ska upptäcka brister 😉

Hittar du säker relevant info om hur iller skall BARFas rätt får du gärna höra av dig så skall jag tar bort min text för då kan jag direkt-länka till den istället. Jag hävdar dock ändå att min text har ett viktigt syfte och förhoppningsvis kan leda till att folk söker mer information, går långsamt framåt och inte bara "BARFar på" hur som helst.

Upp till toppen
Annons: