Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 576 ggr
Alwyn
2/19/15, 10:20 PM

Iller större ben-behov än katt?

När jag läser här inne om hur man BARF:ar iller och katt verkar det som att iller ska ha 1tsk benmjöl per 100g kött medans katter ska ha hälften. Stämmer detta?

Ska börja BARF:a mina fyrfotingar nu, kika in på bloggen om ni vill läsa om mina klantiga nybörjarmisstag haha.

http://www.illersnack.blogspot.se/

Annons:
JossanH
2/19/15, 10:31 PM
#1

Läs på barf iFokus :) där finns en srtikel som är jättebra! Jag har aldrig barfat katt men ja, iller ska ha mycket ben. Därför lämpar sig tex skrov som bas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2/19/15, 11:04 PM
#2

Ja det var där jag läste det! Tycker det låter skumt då de i princip äter samma bytesdjur i det vilda ju…

amandis1
2/20/15, 5:08 AM
#3

#2 Utan att veta någonting om katter och barf så tänker jag att det kanske är så att illrar äter oftare? Då får dom ju i sig mer :)

JossanH
2/20/15, 10:20 AM
#4

Katt är som sagt inte mitt område men om jag ska spåna fritt så tänker jag att det borde bero på katten vs illerns storlek. En katt tar sannolikt fler större byten än en iller. Byten som har fler stora ben som är svåra för katten/illern att äta. Katten borde även kunna äta betydligt mer från ett stort byte än en iller- katten får på så vis i sig mer mängd kött i förhållande till benmängden. Illrar tar fler små byten som upptar en större del av kosten och gör att de får i sig större mängd kött, procentuellt räknat, som innehåller ben.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2/21/15, 10:42 AM
#5

Ja Jossan så kan det nog vara! Nåja, det är ju bara att pudra lite extra benmjöl på Phoebes mat :-)

Sarah
2/23/15, 10:26 AM
#6

Katter har lite mindre benbehov än iller. Och mer behov av hjärta.

Annons:
Alwyn
2/23/15, 1:40 PM
#7

Jo jag har förstått det :-) har funderat på orsaken dock då de äter liknande byten men som Jossan skrev så tar väl katter lite större byten med mer kött på, då minskar ju andelen ben.

Upp till toppen
Annons: