Annons:
Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1350 ggr
YukiLucifer
2/5/15, 3:46 PM

lägenhetsiller

Jag hade tänkt att någon gång i framtiden skaffa en omplacerings iller och har tänkt på några saker.

Kan man lära in ett nytt namn?

Jag har en katt som i nuvarande lägenhet har fri tillgång till Kök, hall och badrum. går det att illern delar detta utrymme(tror de är runt 30kvm)? Jag vill helst inte ha djur i sovrum eller vardagsrum (då jag håller på med mycket saker som inte är bra för varken katt eller iller som med nålar o trådbitar etc.)

och med Illerns sovbur (jag vet att man inte ska ha de i burar o vill inte ha de heller om de inte är transport) och andra platser, ska man ha de utspritt lite överallt eller kan man ha en öppen bur med kuddar o hängmattor etc?

Annons:
JossanH
2/5/15, 4:24 PM
#1

Det går bra förutsatt att katt och iller blir goda vänner. Jag har själv aldrig lyckats med detta och då har djuren velat ha ett ställe där de kan fly undan från varandra. Badrummet kan man ha iller i men det kräver ju en del extra säkring i form av avlopp och toalett, så inte illern kommer ner dör den inte ska. Du kan egentligen göra vad som helst till en sovplats till illern. Jag har köpt en byrå och stor skänk till mina på loppis och gjort hål i lådorna så att de kan gå in där och sova. Vill du ha bur går det bra att ha som krypin men filtar och puffar brukar alltid uppskattas :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

YukiLucifer
2/5/15, 4:52 PM
#2

Jag hade tänk att göra som ett mysigt krypin med några våningar eller så om jag skaffar en bur. Men jo allt beror ju på om katt o iller kommer överens

fifigt de med byrån :) själv har man kanske inte den bästa möjlighet att frakta då jag måste be svärföräldrar om att köra isådannafall men man får se vad som dyker up :) man vill ju de bästa för pälsbollarna 😃

och med toalett, kan de putta upp locket lätt? Har de alltid nere pga katten ;)

Vaargen
2/5/15, 6:06 PM
#3

Väldigt viktigt att du testar om dem funkar ihop och speciellt när dem delar på samma utrymme så du inte behöver omplacera i onödan, jag tror eftersom dem är två olika arter och inte kan tala samma "språk" så kan risken öka för att den ena eller den andre känner sig trängd.

SannaNolte
2/5/15, 6:16 PM
#4

Jag har haft iller och katt ihop och det gick super utan problem . :) Dom lekte och brottades ihop , jagade varandra och va bästa vänner . Ska kanske läggas till att det va illervalp och ungkatt , så dom hade lite skinn på näsan .. ;) En vuxen iller hade vi också tillsammans med dessa två , och det gick också bra utan problem . :) Ungkatten fick vi som kattunge och den blev då uppfostrad som iller av våran vuxeniller , så han trodde nog att han själv va en iller . :)

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

YukiLucifer
2/5/15, 6:18 PM
#5

Har ni nått tips hur man kan kolla ifall de funkar ihop? Liksom att testa att ha de ihop eller mötas upp att de får träffas?

YukiLucifer
2/5/15, 6:21 PM
#6

Jag ska nog nämna att de anyas att katten vi har blir ett år runt april

Annons:
SannaNolte
2/5/15, 6:27 PM
#7

det är nog lite lättare när katten är ung , då den kanske kan vara lite  mer flexibel när det kommer till andra djur . :)

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Vaargen
2/5/15, 6:32 PM
#8

#5 Du kan kanske fråga om att få ha en prövotid av den som säljer/omplacerar för att se om det funkar.

YukiLucifer
2/5/15, 10:22 PM
#9

#7 ja han är en hittekatt så man et inte exakt men runt ett år #8 låter bra, förhoppningsvis skulle de gå att fixa det :)

Sarah
2/7/15, 12:55 PM
#10

Mina katter har lekt ok med illrarna då de alla varit unga, men sen har de velat dra sig undan. De lever fortfarande ihop, katterna sover mitt på golvet bland illrarna då och då, men ibland blir det för mycket för katterna och då behöver de få komma undan. 
Ska du ta en omplacering så är det nog bäst med en som är van vid katt. Mina illrar bryr sig inte om katter alls, de har ju alla vuxit upp med katt. Medan andra illrar blir jätterädda och/ eller anfaller.

YukiLucifer
2/7/15, 7:03 PM
#11

#10 de är en självklar sak att jag kommer kolla att den är van med katt! De är mer katten jag är orolig för :)

Sarah
2/7/15, 7:05 PM
#12

Det är inte katten som kommer vara på illern :) Det är illern som kommer ge katten stryk om det inte funkar.

YukiLucifer
2/7/15, 7:09 PM
#13

#12 jag gissade på de, men våran katt har haft ett hem innan där den inte kom överrens med hunden, så inte säker hur den skulle reagera om en ny filur dyker upp i hemmet. Så om en prövotid had varit tillgänglig med den tidigare ägaren så man vet att de går ihop hade de varit bra :) men Att skaffa iller är än bara en tanke

Annons:
Upp till toppen
Annons: