Annons:
Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1235 ggr
JossanH
2/5/15, 11:14 AM

Spån

Vet att jag frågat förut men gör det igen. Ni som har era illrar utomhus/i lada/stall vad har ni på golvet? Har precis fått klartecken att använda ladan utanför oss och tänkte hägna in en del till illrarna att vara på och funderar då på att använda spån som underlag. Några nackdelar med det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Visa12
2/5/15, 4:00 PM
#1

Jag har haft både spån och halm till mina illrar men fått uppfattningen om att de gillar halm bättre för det kan de "boa" med göra små gångar och "sovrum" i!

JossanH
2/5/15, 4:20 PM
#2

Det rör sig om en yta på kanske 10 kvm så spånet skulle ligga i botten och sedan skulle de ha delar med halm också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

animal-lover
2/9/15, 12:09 AM
#3

Jag har torv till mina då jag tycker det suger upp kiss bättre och luktar mindre än spån. Har haft spån tidigare men det blir så äckligt när det blir blött

Sarah
2/9/15, 10:52 AM
#4

Skulle nog oxå satsa på torv. Torkar inte ut tassar lilla mycket och inte samma risk för damm/ flis i ögon / nosar.

Michaelaloretta
2/12/15, 4:58 AM
#5

Jag har hört att man ska försöka undvika spån för att dammet kan sätta sig i illerns luftvägar… kanske bättre med halm eller annat :)

zickan
2/17/15, 4:41 PM
#6

Säger som #5. Kutterspån är inte bra på nått håll. Förutom att det dammar mer än vi märker av själva. Som kan irritera nos som andning. Så innehåller kutterstpån terpentin. Dock är det länge sedan nån studie är gjord på i hur mycket terpentin det finns kvar i spånet numer. Men terpentin är känt som canserframmkallade. 
Mest stor varning på mindre djur såsom möss, råttor som är mer känsliga. Men många hästägare har slutat med kutterspån pga att det dammar så tom hästar störts av det. 

Jag testade torv inomhus. Höll på att dö. Troligen enklare använda utomhus där det är bättre luftkonditionering. Men inne dammar det åt helskotta mycket. Mer än kutterspån. Körde det i kaninbur. Klarade testa igenom en halv säck från granngården. Tröttnade på att själv ha andningsproblem under tiden, men även för det var ett lager mörkt damm på allt i bostaden. Så fort kaninerna rörde sig så flög det upp damm. Testade även till mössen men sprayade lite med vatten innan för att dammet skulle lägga sig. De hade jätte kul. Men tyvärr började det damma ohälsosamt mycket efter det blev torrt. 
Men har som sagt inge uteillrar och kan bara komma med hur det är att ha inne. 

Tänkte dock passa på att tipsa om halmpellets. Drygt och dammar inte så mycket när det väl börjat falla sönder. Vill man ha det mjukare kan man slå på lite vatten, då luddrar det upp. Suger otroligt bra. http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/halmstro/279243

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Sarah
2/17/15, 5:35 PM
#7

Halmpellets fryser är min erfarenhet av att ha det i stall :P Nu har jag spånpellets till hästarna, alltså samma som i illrarnas lådor och det är det bästa jag haft. Kanske skulle satsa på det Jossan :)

JossanH
2/17/15, 6:45 PM
#8

Jag vill ju helst inte ha en enda stor toalåda till illrarna ;) Torv har jag också tänkt dammar något fruktansvärt. Har haft täckbark i uteburen och tom det dammar när det blir torrt. Tanken är ju inte att de ska kissa och bajsa på det utan att de ska ha toalådor också och gå på. Angående terpentin så borde det vara minst lika mycket i spånpelletsen då det innehåller kutterspån. Jag har nu bestämt mig för att ha en annan yta än det jag först bestämt mig för. Det innebär att jag kommer ha ca 8kvm där jag ska ha ett bottenmaterial med en del halm över och så ca 3,5 kvm som är ett "foderbord" där jag ska ha filtar och andra sovmatrerial så de kommer inte ligga i spånet tex. Halmpellets skulle ruinera mig ;) vill ha minst 1 dm tjockt och så 8 kvm att fylla. Andra fiffiga alternativ mottages gärna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2/17/15, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Här är ytan jag ska fixa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
2/17/15, 6:53 PM
#10

Varför inte täcka golvet med grönbalkongmatta sedan ha toalådor på det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sarah
2/17/15, 7:03 PM
#11

Jag fyllde upp mina boxar med 15 pelletssäckar, de är på ca 12 m2. Sen massa vatten på så att det sväller. Är det billigaste jag haft till hästarna ever!! :P Är så drygt, men förstår ju att det inte ska bli en stor toalåda :D 

Har dock aldrig tyckt att torv är jobbigt och dammigt, bara mörkt. Men brukar vattna lite på torven så att hovarna inte ska torka ut. Därför gillar jag pellets s¨bra, håller sig perfekt fuktig så att inget torkat ut.

JossanH
2/17/15, 8:14 PM
#12

Jag tror att matta blir för tätt mot betonggolvet och kan mögla :/ Plus att vad gör man om de går utanför lådan? Slänger hela mattan? Annars hade jag gärna haft mattor. Men blir inte träpelletsen lite samma sak som spån om man vattnar den och den torkar? Eller ännu värre då det blir så små bitar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2/17/15, 8:57 PM
#13

Skulle säga tvärtom, blir aldrig dammigt. Spån blir bara surt då det blir blött, medan pelletsen blir som en kompakt bädd med en bra fukthalt. Sen är det ju gjort för att människor ska andras in röken, så giftiga saker oroar jag mig inte för.

Annons:
JossanH
2/17/15, 10:34 PM
#14

Hur blir betongen om man fyller upp med blötlagd träpellets? Kan man blötlägga och låta den torka? Är ju annars en bra variant :) Synd bara om det luktar likadant som toalådorna ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2/17/15, 11:18 PM
#15

Händer inget vad jag vet, aldrig sett ett ladugårsgolv bli påverkat. Kalka under så håller det lukt ännu bättre. 

Jag brukar hälla ut allt, vattna med vattenslang och kratta (varva vatten och krattning) tills allt lösts upp, och sen låta det sätta sig en natt. Men, det blir inte jätteblött iom att de suger upp så bra, det blir fuktigt. Man kan hälla tio liter vatten på ett ställe och sen krattar man lite och undrar vart vattnet tog vägen.

JossanH
2/18/15, 8:30 AM
#16

Tack för tips!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2/25/15, 9:23 PM
#17

Jag har försökt få fram vad jag menar på granngården men lyckas inte, definitivt dammfritt iaf!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: