Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1495 ggr
Katstad
2014-12-27 21:49

Veterinär Södermanland

Hej! Det börjar bli dags för vår ena plutt att kastreras för första gången, han är född i maj i år. Dock så vill vi gärna gå till en lite mer van veterinär då det dels är vår första gång vi kastrerar en iller och dels Erlands första gång. Vi bor i Katrineholm och vaccinerade honom i Eskilstuna, vilket gick väldigt bra men när vi sedan började fråga dom om kastrering och hur dom gör så var vi inte så imponerade. Har försökt leta runt på sajten men inte riktigt hittat det vi söker, någon som kan rekomendera en trygg och bra veterinär när det gäller kemisk kastrering? :) Vi har inga problem att åka runt i Sörmland, Östergötland, Örebro och även Stockholm om det skulle behövas :)

Annons:
becka89
2014-12-28 00:11
#1

Marianne tornvall i Stockholm hade jag åkt till om ni inte har några problem med det. Är väldigt dåligt med bra veterinärer i Södermanland tyvärr. Finns väl någon i västerås tror jag. Men skulle aldrig ta en iller till djurkliniken i Eskilstuna speciellt inte för kastrering varken kemisk eller kirurgisk, satte chip i våran hane dom kunde varken hålla i honom eller sätta i chipet. Veterinären var mer rädd för honom. Så slutade med 3hål och blod på mina och sambons kläder plus att sambon fick gå ut pga att det sprutade blod och han är lite känslig, efter det har vi inte åkt dit. Mins päron var dit med deras hund och fick en helt fel diagnos mena på att det var fettknöl men att det var cancer i mjälten så har varken varit med om bra saker eller hört bra saker om dom.

JossanH
2014-12-28 08:28
#2

Har ni inga problem att åka runt så är som sagt Marianne på Mälarens Smådjursklinik en av Sveriges bästa illerveterinärer. Även Gunell på Roslagstull inne i Sthlm är duktig på iller. Vad jag vet så brukar Marianne ge lugnande vid injicering av implantatet, vilket för mig känns överflödigt (har man med tex vitaminpasta att mata med under tiden brukar illrarna sällan säga något alls), men hon är väldigt duktig på iller! Jag brukar åka till Valla i Linköping också för smågrejer, så som kastrering med implantat, men med väldigt blandat resultat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Katstad
2014-12-28 10:52
#3

#1 Nej usch så hemskt! Ja, vi var verkligen inte imponerade av deras svar på våra frågor angående kastrering där. Dock så gick vaccineringen väldigt bra, med en något förvånad veterinär som undrade vad för mirakel vetegroddsoljan gjorde med Erland eftersom han inte rörde en fena ;) Det verkar som att de flesta rekomenderar Marianne, ska nog ta och ringa dit och kolla läget med henne :)

Mixxy
2014-12-29 15:48
#4

Som tidigare är sagt så är Marianne och Gunnel väldigt illerkunniga. Till Marianne brukar jag åka när det gäller mer avancerade saker när det gäller illrarna och när det kommer till vaccinering, idchipning och kastrationschipning vänder jag mig till vår lokala veterinär här i Enköping och är väldigt nöjd med dom. Där kostar chippet 1800:- för det lilla, var själv dit senast den 23/12 och kastrerade vår hona :) men jag känner att jag har ok koll på vad som gäller vid chipkastrering så är man osäker är det ju bättre att vända sig till en mer kunnig veterinär :)

kredka
2014-12-29 17:11
#5

Senaste gången jag var hos Gunnel som skulle sätta in implantat i min hona slutade det med att hon sovde ner henne för att ge implantat, satte den fel så efter 3 veckor implantat gjorde ett hål i skinnet och gick ut, fick åka tillbaka för ett nytt implantat - de tog honan från mig och lämnade mig i receptionen och Gunnel gick inte ens ut till mig, sövde ner honan igen och SYDDE hålet efter injektion. Så dit åker jag aldrig mer för någon implantat.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Grodan
2014-12-30 16:22
#6

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
JossanH
2014-12-30 19:25
#7

#5 ja, både Marianne och Gunnel har ju tyvärr gjort en del tabbar under åren, men de båda räknas ju ändå som väldigt kunniga inom området. Låter dock som ett otroligt dåligt bemötande när du var där! Förstår om du inte går dit igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Katstad
2014-12-30 19:44
#8

#4 Brukar du gå till samma veterinär där eller du går till olika? Tänkte ifall du går till samma så kanske hen har lärt sig en del utav dig :) #6 Hur är han med illrarna? :) Flen är ju så ofantligt nära! Känner att nu när hela nyårsfirandet är över så är det dags att sätta sig och ringa runt! :)

Mixxy
2014-12-30 22:41
#9

#8 det har bytts lite veterinärer där jag går nu men det finns två där som vi har träffat. En har jag för mig heter Jenny (kan kolla upp namnet ordentligt om det skulle va av intresse) och henne har både jag, terkina och Rebellkatten gått till med våra odjur och hon verkar vara villig att lära sig mer om illrar då hon brukar ha försökt läsa på lite på det man är där för att få hjälp med innan man kommer :) men det är ju som vanligt när man är illerägare att man helst ska veta själv vad illern har för problem och bara gå dit för att berätta för dom vad man vill ha recept på ;)

VeronicaKahlbäck
2014-12-31 11:22
#10

När jag bodde närmre Örebro åkte jag alltid till Annalysen, där finns en fantastisk veterinär som heter Majda Jawad. Ett stort plus var åtminstone förut att dom var typ billigast i landet på chippning!

Däremot skulle jag bara åka till just Majda. Har haft ett mardrömsbesök där med annan veterinär men till klinikens försvar så reagerade dom ungefär som jag på hennes behandling av ett av mina djur, mina väldigt många besök i övrigt har fungerat bättre än någon annanstans. Saknar att kunna åka dit!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Grodan
2015-03-15 21:56
#11

#8 Han är kanon. Tyvärr är inte lokalen utrustad med massa dyra balla maskiner så alltför avancerade saker kan han inte göra där… MEN Marec kan ev fixa det ändå på något sätt (menar bara att han är påhittig och har skinn på näsan) om du t ex inte vill åka t Katrineholms klinik - dit jag i a f aldrig åker med något djur igen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Katstad
2015-03-17 17:57
#12

#11 Vi gjorde det i Örebro på Annalysen. Riktigt bra ställe! Dom hade faktiskt förvånansvärt bra koll på illrar! Flen har vi också skrivit upp då de verkar bra, får se om vi kanske behöver åka dit någon gång i framtiden. Nej, Katrineholms klinik står inte på topplistan även ifall vi bor där! :)

Grodan
2015-03-21 14:57
#13

#12 Aw, så skönt att höra från någon annan också. Ang Kholmklinik


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: