Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 954 ggr
zickan
12/19/14, 11:33 AM

Brunstfrågor

På tok för länge sedan jag behövde ha koll på detta med brunst och så vidare. Dykt upp en fröken som gick i brunst för 3 dagar sedan. På tok för tidigt fast hon är planerad i avel. Vill inte ha en kull nu. Behöver mer planering och hon behöver växa på sig lite mer. 
Så jag vill inte köra kemiskt chipp som kan sitta i så länge. Ett val är ju leta upp en hane. Dock är hon ny importerad så det lär inte va lättaste hitta vasektomerad hane eller en kastrerad som kanske skulle kunna han med. Finns så få vasektomerade om inte fler valt det senaste åren.

Fick tips om Receptal. Inget jag känner igen och önskar mer info. Låter som det skulle kunna va nån form av p-spruta?. Och hur är det med pspruta på iller? är inte det en stor risk, även om man bara ger en gång i livet? Hur länge kan en sådan sitt i och finns det hos de flesta veterinärer som tar emot iller?

Samma det. Har möjlighet låna kastrerad hane som har hjälpt mig ta hona ur brunst tidigare. Dock var det nått år sedan och den hanen är gammal nu. Ännu pigg och han juckar ännu på sin nalle. Men bör man tänka sig för att använda en gammal iller och jaga upp han så mycket med en härlig hona? eller är det lugnt att han får så mycket träning?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
JossanH
12/20/14, 2:42 PM
#1

Mitt internet är kasst just nu så har redan försökt svara men det publicerades visst aldrig.. Ang receptal så är jag nästan säker på att det diskuterats nyligen så använd sökfunktionen så kanske du hittar något bra att läsa :) Jag skulle helt klart satsat på en kastrerad hane förutsatt att hanen är frisk och i god kondition trots en hög ålder. Det finns hanar som kan producera valpar när de är 10 år så det måste ju inte vara för mycket för hanen även om det kanske är lite ansträngande. Allt beror på hanens form anser jag. Är honan i full brunst med svullen vulva eller märker du bara att det är på gång? Du kan ju prova att ha lite kallare och mörkare där honan är också. Vet inte hur mycket det hjälper, men kanske.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: