Annons:
Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1823 ggr
Sullivan
11/23/14, 3:20 PM

Lukt

Hej.

Har en fråga till er som har en hona.. Thea "kastrerades" för 1år sedan och nu vid denna tiden så luktar hon extremt illa efter hon har vaknat. Hon luktar likadant som hon gjorde när hon gick i löp förra året.

Någon som vet varför ? Finns det något man kan göra åt det ?

Annons:
JossanH
11/23/14, 3:53 PM
#1

Kastrerades hon med chipp? För vissa illrar håller det bara i 1 år så det kan vara så att hon faktiskt är på väg in i löp igen, trots att det är lite fel årstid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sullivan
11/23/14, 10:09 PM
#2

Nej hon är inte chippad. Kan de va så att hon har svettats när hon har sovit ? Hon brukar ligga i tvättkorgen under all tvätt och då brukar det va varmt där hon har legat.

JossanH
11/23/14, 10:13 PM
#3

Okej. Nej, det är inte svett. Luktar det från rumpan? Då kan det vara inflammerade analsäckar. Luktar hon brunstig hona och hon är kastrerad kirurgiskt kan det vara så att de inte fick bort allt vid kastreringen så att hon åter går i löp. Då måste resterna avlägsnas. Är vulvan något svullen?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sullivan
11/24/14, 8:49 PM
#4

Ja de luktar från rumpan. Ne hennes vulva ät inte svullen. Allt ser normalt ut. Men hon luktar inte alltid. Idag har hon inte alls haft den doften.

JossanH
11/24/14, 9:30 PM
#5

Då är det analsäckarna skulle jag säga. Känn bredvid rumphålet, "10 i 2" mot svansen kan man känna 2 små ärtor som är analsäckarna. De ska kännas lite halvmjuka och vara lika stora. Är de inte det så är det troligen en inflammation och då kan dom gå och småskunka i tid och otid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sullivan
11/25/14, 4:48 PM
#6

De kan va det. Jag känner två lite halv hårda "ärtor". Hennes avföring är smalt och hon bajsar oftast bara lite. Läste lite om de på http://www.veterinaren.nu/iller/sjukdomar/hudsjukdomar/analsacksinflammation-iller  Så de blir en tripp till veterinären med henne.  

Tack för hjälpen :)

Annons:
JossanH
11/25/14, 5:33 PM
#7

Hoppas det är det då så dom får tömma dom och att allt blir som vanligt igen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sullivan
11/26/14, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har precis kommit hem från veterinären, dom tömde "säckarna". De va mycket som kom ut så de va inte konstigt att hon hade svårt för o bajsa :/ 

Hon fick även ett recept på smärtstillande.

När vi kom hem så va hon hur glad som helst :) Hon började skutta, poppa och leka och tryckte även ut en hyfsat stor korv i lådan  :P 

Så jag hoppas min lilla tjej håller sig frisk nu :) <3

JossanH
11/26/14, 5:44 PM
#9

Vad skönt att höra :) har säkert varit öm och irriterad pga det. Nu blir det kul i jul! ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: