Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 641 ggr
marre96
2014-09-22 02:18

Sugen på iller :)

Hej. Hade iller när jag var yngre, en liten albino vid namn Gucci. Han var underbar men blev ofta sjuk av skabb direkt han var ute och lekte. Efter några år blev han också blind och döv. Är nu sugen på en iller igen men då det inte finns några illrar till salu i Värmland vad jag sett så måste jag isfall fixa transport. Skulle gärna ta en omplacering då det är bättre att hjälpa någon som inte kan ha kvar sin. Hör gärna av er om ni har en iller till omplacering och berätta hur dom funkar med katter och hundar :) Kom med tips på vad som behövs när du skaffar iller då det var många år sedan sist! Och är det fler som har fått problem med albino illrar och sjukdomar?

Annons:
JossanH
2014-09-22 11:28
#1

Jag skulle säga att det genetiska/miljön spelar större roll än färgen (däremot finns det fler sjukdomar kopplat till vissa teckningar). När det kommer till albinism och Iller så har en albinoiller fulla anlag för en färg med eventuell teckning men att mutationen som gör illern albino ligger "över detta" så att färgen/teckningen inte syns- illern blir vit. Man kan däremot kolla på föräldrar och övriga syskon, om dessa har färg, för att avgöra vad en albino skulle kunna tänkas ha för färg. Jag har en albino som jag skulle säga förmodligen har fulla anlag för pastell då alla kullsyskon blev pastell och albino. Har illern fulla anlag för riskteckning kan det medföra att illern har större risk för hörselnedsättning/dövhet och problem med inre organ/ nervsystem etc. Ang problem med illerns öron så kan obehandlade problem (eller problem där behandlingen inte tar) leda till hörselproblem och i värsta fall gå upp i hjärnan och orsaka problem där och tex göra illern blind. Återkommande skabbproblem kan tex leda till bakterier eller svamp. Hoppas du fått svar på några av dina funderingar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: