Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 731 ggr
[ZorroKanin]
2014-08-16 15:28

Frågor, skaffa iller

Har börjat små fundera på att skaffa en iller och har några frågor. har inte börjat söka så mycket fakta än men kommer självklart göra det 🙂

1. Hur högt hoppar en iller? skulle de ta sig över ett galler 65-70cm högt? något tips på någonting man kan sätta längst upp så de inte kan dra sig över?

2. Har hört att honor kan krympa igenom 2-3cm men att hanar inte kan det? hur litet kan hanar krypa igenom?

3. Borde man kastrera en hane som bara är till sällskap? och hur mycket kostar det ungefär?

4. Kan man skydda tex blommkrukor och vaser på nåt mer sätt än att flytta de högt upp?

5. Kan iller äta kattmat och använda katt toa?

6. Jag  åker till skolan sju på morgon och längsta dagen kommer jag hem runt fem. Så ungefär 10 timmar per dag fem gånger i veckan. Skulle den klara att vara ensam så länge? har en hund som den kanske skulle bli vän med och vara med på dagarna, räcker det? Jag kommer leka/gosa med den morgon och kväll och gå med den på promenad på kvällen.

Tack för svar på förhand och som sagt så vet jag inget men kommer ta reda på fakta🙂

Annons:
[ZorroKanin]
2014-08-16 16:12
#1

Oh, Förresten, finns det någon uppfödare runt Skellefteå, Piteå, Luleå, Umeå?

Alwyn
2014-08-16 18:43
#2

1. Hur högt de hoppar är individuellt, vissa kan hoppa uppemot en meter men det är ovanligt. Galler klättrar de på så det gäller att spjälorna är enbart lodräta.

2. Hanar kan ju också vara olika stora men man brukar sätta 2,5x2,5 cm som illersäkert hål om jag inte misstar mig.

3. En hane som inte ska avlas på vill du säkerligen kastrera då de inte direkt luktar hallon, dessutom brukar fertila hanar doftmarkera så var beredd på att kastrera.

4. Du kan ju prova olika hemmalösningar som att täcka över krukan med något. Jag sätter dem på illersäker nivå istället.

5. De KAN äta högkvalitativt kattfoder så som Orijen, det viktiga är att du kollar att näringsvärdet stämmer. Minst 22% fett och 36% protein. Den första ingrediensen skall vara köttbaserad. Info om illrar och låd-träning hittar du här  http://www.illersnack.blogspot.se/p/ladtraning.html

6. Får du illern och hunden att bli goda vänner tror jag att det går bra att vara borta max 10 timmar på vardagar. Det gäller dock att aktivera illern när du är hemma och se till att hemmet är illersäkrat ordentligt.

kredka
2014-08-16 19:38
#3

vill bara inflika att oavsett om du ska använda iller torrfoder eller katt torrfoder så ska minst 3 första ingredienser vara av animalisk ursprung (inga kött bi-produkter), för att foder ska vara riktigt bra så första 5 ingredienser ska vara av animalisk ursprung. Du ska välja spannmålsfritt torrfoder med så lite kolhydrater som möjligt.

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
2014-08-16 20:08
#4

#3 varför skulle köttbiprodukter vara dåligt? Det innebär ju sådant på djuret som inte är kött eller organ, dvs tex fett och ben vilket är naturligt för rovdjur att äta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ZorroKanin]
2014-08-16 21:23
#5

Tack för alla svar, men har kommit på några till 😃

1. Löser illrar päls? och iså fall hur mycket?

2. Hur bra funkar det att gå med dem i  koppel? är dom som hundar? eller katter?

kredka
2014-08-16 21:29
#6

#4 därför att om något är kallad för biprodukt så vet du inte vad det är, om någon tillsätter fett eller lever så ska det heta fett och lever på ingrediensförteckning och inte bi/co-produkter. Biprodukter kan vara allt från fett till kategori 4D - och jag tror inte att någon vill mata sina djur med 4D kategori djur. 

#5 Illrar byter päls 2 ggr om året och hårar något fruktansvärt mycket - det finns päls överallt då. Visst det märks mindre om man har bara 1, men det sällan slutar med bara 1 iller ;) 

Om man hittar passande koppel så funkar det kanon, vissa illrar kan lära sig att gå nästan som hundar medans andra är hopplösa fall som drar dig genom alla taggbuskar i närheten - väldigt individuellt.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
[ZorroKanin]
2014-08-16 21:40
#7

#6 Okej, vet du kanske någon med iller till salu runt platserna jag sa i #2?😉

JossanH
2014-08-16 22:07
#8

#6 jag är högst tveksam till att det används 4D djur i torrfoder som deklareras som köttbiprodukt då det vore olagligt att sälja här i Sverige och som jag förstått det är det även olagligt i tex USA? Sedan skulle jag vara mer tveksam till animaliska biprodukter än köttbiprodukter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2014-08-16 23:16
[ZorroKanin]
2014-08-17 08:16
#10

#9 Jag måste missat honom när jag kikade på blocket, Tack!😃

kredka
2014-08-17 12:09
#11

#8 jag kan bara rekommendera dig att läsa sidan: truthaboutpetfood.com

Välkommen till ferretplanet.se :)

[ZorroKanin]
2014-08-17 13:05
#12

#8 #11 Kan ni ta den diskutionen i PM eller egen tråd då det inte riktigt hör in här?🙂

JossanH
2014-08-17 13:08
#13

#11 nu gick jag bara in en snabbis och kollade men är detta verkligen vetenskapliga fakta?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
JossanH
2014-08-18 19:51
#14

#12 förlåt! Såg ditt inlägg först nu :O

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ZorroKanin]
2014-08-18 19:55
#15

#14 Det är lugnt, såg att du skrev det bara 3min efter och man ser inte alltid nya inlägg 🙂

JossanH
2014-08-18 21:51
#16

Har du läst under "aktuellt just nu"? Där finns en artikel som heter "att skaffa iller" läs den om du inte redan gjort det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ZorroKanin]
2014-08-19 15:52
#17

#16 okej

[ZorroKanin]
2014-09-01 17:27
#18

Ingen som vet någon som säljer iller runt piteå skelleftå?

[ZorroKanin]
2014-09-04 17:58
#19

putt

AzazeL
2014-09-04 19:42
#20

Nja, men det är deffinitivt värt en längre resa, for själv och hämtade min flicka i stockholms trakten ( från luleå ), Annars så kan du ju kolla blocket eller vänta till våren och ta en valp :) 
Lycka till!

Annons:
Bogey
2014-09-05 13:19
#21

#18 Nordligaste uppfödarna som jag känner till är FireFlames i Ånge och Norrskenets i Timrå.

Sen har vi Midnattssolens uppfödning i Stockholm  som har känningar i Norrland och tydligen har viss möjlighet att leverera upp till Umeå.

För kontaktuppgifter och ytterligare information se Uppfödarlistan i menylisten till vänster längst upp under kategorin "Aktuellt just nu"

Upp till toppen
Annons: