Annons:
Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1395 ggr
MissanTissan
8/8/14, 12:02 PM

Fuderar på iller.

Vet inte direkt vilken grupp jag skulle välja, men antar att tips är rätt?

Aja.

Skulle vilja ha en ny medlem i familjen, då jag har tiden ock kärleken för en till! Jag har redan två råttor och två stora hundar.

Vad ska man tänka på när man skaffar iller?
Vad ska man ha köpt innan valpen flyttar hem?

Vad ska man köpa för mat?

Skulle en iller må dåligt om man en dag var för upptagen för att släppa ut den fritt? (Har en dag i veckan då jag har fult upp, och om dom skulle må dåligt så kanske detta djur inte är för mig.)

Eftersom jag redan har råttor så har jag ett säkert rum som är inrett med leksaker (Tunnlar mm) Men skulle inte kunna ha djuret springande i hela huset (Alldeles för stort, valpen hade försvunnit.)

Jag vet att illrar jagar råttor i vildmarken. Men skulle det vara möjligt att ha dom i samma rum? (I bur, men kunna släppa ut iller i rummet med råttburen i?) Eller GÅR det att få dom att inte mörda varandra (Skulle aldrig chansa och låta dom springa runt tillsammans, men om det skulle vara så att en råtta rymde medans lilla valpen är ute och springer att dom inte dödar varandra)

Är tacksam för svar! :) //MVH Missan

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
JossanH
8/8/14, 12:59 PM
#1

Minsta lagliga yta att hålla Iller på är 5kvm så någon bur är inte speciellt lätt att ha. Jag skulle aldrig chansa på att ha Iller och råttbur tillsammans, har sett vad illrar är kapabla till. Jag skulle aldrig chansa!

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissanTissan
8/8/14, 3:06 PM
#2

#1 Om råttornas bur var i ett annat rum, men sprang runt i samma rum som illern gjorde. (Inte samtidigt) Skulle det vara okej, eller blir dom galna med luktspåren? Den skulle inte vara i buren särskilt länge, utan bara när råttorna ska ut, annars får dom springa fritt i rummet (Helt tomt från människo saker, ingenting dom kan komma in i) Bara rått/iller leksaker över hela rummet. Ja, samt då en bur åt illern som den äter och sånt i. Skulle det funka?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

JossanH
8/8/14, 5:26 PM
#3

Menar du att buren till illern ska stå där råttorna får springa när illern är instängd? Det skulle jag avråda ifrån. Vissa kan ha det så men jag skulle aldrig göra så. De illrar jag haft har triggats något otroligt av råttlukt och minsta lilla miss så har du inga råttor längre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissanTissan
8/8/14, 5:49 PM
#4

Men om man avdramatiserar det från dom när dom är valpar? Så borde det väl inte vara så förskräckligt?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

JossanH
8/8/14, 7:45 PM
#5

Du kan ju vänja dom vid lukten från dom är valpar (tänk på att råttorna också kan reagera kraftigt på illerlukten), men jakten går inte att ta ur en iller. Som att lära en katt att inte få ta möss när den är ute. Jag har hört/läst många berättelser där illrar lyckats öppna burar och tagit sig in i rum där andra djur fått skador eller dödats av illern. Det gäller allt från chinchillor, marsvin, kaniner, gerbiler och råttor. Illrar som kommit lös ute som tagit sig in i grannens kaninburar och dödat kaniner, illrar som öppnat/vält burar så att smådjur fått sätta livet till etc. Man ska även vara medveten om att illrar som är på mindre begränsade ytor lätt blir uttråkade och då gräver på tex dörren för att få vara med. Sedan vi fick barn har våra illrar ett eget rum och en utegård och tacka vet jag utegården annars hade dom blivit tokiga och jag med för den delen ;) de står och river på avspärrningen tills de får som de vill helt enkelt. Drygt för mig och synd om dom. Då är det bra att kunna ha dom ute mycket med många intryck. Ska även illern vara instängd i ett rum mycket bör det definitivt vara fler än en Iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissanTissan
8/9/14, 12:00 AM
#6

Illern kommer inte kunna ta sig igenom rummen (Flertal rum i mellan, och jag vet att min hund hade beskyddat mina råttor då dom är rätt bra kompisar)

Hen kommer inte vara "Instängd" utan får springa i rummet medans jag är i skolan. När jag kommer hem så tar jag med den ut i allrummet och låter den springa som den vill på över våningen. Förhoppningsvis så kommer illern att tycka om att gå promenader isåfall skulle hen få följa med ut med hunden och få springa ute rätt mycket (Vi har en rätt stor egen tomt) Den dagen i veckan jag har fult upp skulle jag nog tro att min pappa skulle kunna promenera illern eller i allafall leka med den en stund. Men tror du en iller skulle klara av det?

Och det enda bekymret är väl det här med att dom får leka i samma rum i såfall. (Råttorna är rätt gamla nu, så tror inte att dom kommer bli så gamla)

Förresten! Vet du om man får man ha illrar på djurgymnasium internat? Hade "Helst" velat gå internat, men det är inte ett måste.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
vegosessa
8/9/14, 2:48 AM
#7

Som sagt så får illrar inte vara i bur.. så länge den inte är 5 kvm. Och tråden som du kommenterat "OT gymnasium med iller" så står det ju tydligt att problemet var att djur inte får vara lösa på rummet under lektionstid, vilket en iller måste vara.

vegosessa
8/9/14, 2:48 AM
#8

Däremot är väl det bästa att fråga just gymnasiet du tänker på, de har nog olika regler så att säga.

MissanTissan
8/9/14, 3:56 AM
#9

#7 Fast som jag förstått så sitter illrar oftast i bur under natten vilket är runt 8-10 timmar. Så vad gör det om jag låter dom sitta i buren på dagen istället och låter dom springa fritt under natten (Får iller säkra) Men som jag också nämnde är det inte ett måste till att bo på internat, får man inte ha iller, big deal. Då bor jag kvar hemma, eller hyr en lägenhet, om det blir längre bort.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

amandis1
8/9/14, 6:41 AM
#10

#9 De som har bur åt sina illrar brukar ha buren öppen dygnet runt. Buren är alltså bara som ett litet kryp in, inte för att hålla illern instängd, och detta beror på att det är olagligt att ha en iller på en yta mindre än 5 kvadratmeter, alltså skulle det krävas en väldigt stor bur för att man ska få ha illern instängd på det viset. Enkelrummen på internat brukar inte vara speciellt stora heller. Sen, även fast det är lagligt, skulle jag personligen inte hålla en iller på en yta av 5kvm, tycker att det är för litet.

 Förstår att du gärna vill ha en iller men både för illerns och din skull avråder jag starkt från denna lösning. Vänta med Att skaffa iller tills du kan ge den vad den kräver eller sök en skola  som tillåter lösa djur eller ligger nära ditt hem.

JossanH
8/9/14, 12:17 PM
#11

Nej, det är inte vanligt att man har illern i bur under natten. Och har folk det så är det inte lagligt (under 5 kvm då som sagt) och rättfärdigar inte att någon annan har det. Ytbestämmelser finns av en anledning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

vegosessa
8/9/14, 2:47 PM
#12

Det är inte ens ok att stänga buren i "bara fem minuter". De SKA ha tillgång till 5 kvm ALLTID.

Förutom vid transport givetvis, finns andra burmått för det.

Zandrama
8/9/14, 4:52 PM
#13

Ingen av de vettiga illerägarna i Sverige har sina instängda i bur någon gång alls under dagen normalt.
Dock kan det vara vanligare i andra länder såsom USA eller England, men INTE i sverige.

//Belinda aka Zandrama

Annons:
vegosessa
8/9/14, 6:05 PM
#14

Först hade jag illrarna i samma rum som råttorna men råttorna blev stressade och rädda så jag flyttade ut deras bur samma dag.

MissanTissan
8/9/14, 7:40 PM
#15

#14 Mina råttor har träffat katter och spring just nu runt i samma rum som min hund ligger och sover i. Dom struntar ganska rejält i andra djur.

#13 Om man ska lämna dom ensamma i ett rum i 6 timmar, går det att ha föremål i det (Skrivbord med dator samt ett skrivbord med en symaskin) Eller måste man totalt tömma rummet och sen fylla det med leksaker?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 7:55 PM
#16

#15 DU behöver inte tömma rummet fullständigt, men dock illersäkra det. Inga mindre föremål eller gummi aktiga saker som de kan få i halsen.
Rymningssäkert och ingen klämrisk etc.

//Belinda aka Zandrama

MissanTissan
8/9/14, 8:02 PM
#17

#16 Har en dator som har ett antal sladdar (Har redan plockat upp dom så dom är över marken och tejpat över alla el uttag. Samt den enda sladden som går ner till marken. Men kommer dom klättra upp på mitt skrivbord? Och gnager dom i så fall på sladdarna?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 8:05 PM
#18

#17 ingen av mina illrar har brytt sig om sladdar vid datorn eller liknande, dock är hörlurssladdar (tunnare) väldigt gnagvänliga hälsar Majsan ;)

Om de kan komma upp på skrivbordet eller ej beror ju på vad som finns i närheten osv. Våra kommer inte upp då de inte är såpass viga och smidiga så de kan klättra på stolarna ialf. Sen är det även vääääldigt individuellt från iller till iller.

//Belinda aka Zandrama

MissanTissan
8/9/14, 8:09 PM
#19

#18 Förstår dom om man säger nej? Eller hur gör man för att vissa att det dom gör inte är omtyckt. (Har haft folk som sagt att man ska knäppa dom på nosen, vilket jag INTE kommer göra, vad dom en göra för dumheter. Tycker inte det är acceptabelt att göra på NÅGOT djur.)

Andra har sagt att man ska plocka upp dom lätt i nackskinnet, och det här är jag också lite fundersam över.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 8:19 PM
#20

#19 Om det är en valp från en bra uppfödare så har de oftast påbörjat bitträning osv med "Nej" osv, så det brukar fungera bra med ett Nej.
Man kan också säga Nej och sedan väsa/fräsa lite samtidigt, det är så mamma illern gör vid uppfostran.

//Belinda aka Zandrama

Annons:
MissanTissan
8/9/14, 8:23 PM
#21

#20 Vart hittar man bra uppfödare?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 8:29 PM
#22

http://iller.ifokus.se/discussions/4ed80db588f4724ccc00b846-uppfodarlista?stickies-1

Har du Facebook skulle jag även tipsa om två illergrupper som finns där du kan se om folk omplacerar (om man hellre vill ha en sådan)
Illertokig 2 och Vi som älskar illrar

//Belinda aka Zandrama

MissanTissan
8/9/14, 8:57 PM
#23

Skulle vilja ha en valp då det är viktigt för mig att den kommer överens med mina hundar och inte blir knäpp av lukten av råttor.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

FerretCrow
8/9/14, 9:55 PM
#24

#23 knäpp vid doften av råttor blir tyvärr dom flesta. råttor är ett naturligt bytesdjur. så nej låt aldrig råttorna träffa illern för det går snabbt. Idag vet jag nog ingen seriös uppfödare i sverige som inte ger naturlig kost till sina illrar och därav triggas då denna jakt ännu mer

MissanTissan
8/9/14, 10:40 PM
#25

#23 Kommer aldrig låta dom träffas men dom kommer ha samma lekrum. Så det kommer lukta råtta i hela rummet och vill inte att illern ska reagera lika mycket.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Alwyn
8/11/14, 3:16 PM
#26

Håller med här, att en iller lär bli väldigt jaktsugen av rått-doft, du kan inte träna bort den instinkten tror jag. Det som är lika illa, eller även värre, är den stress som råttorna kommer att utsättas för då de utsätts för illerdoft. Vare sig råttan är van vid hund-doft eller ej så är iller en helt annan doft som de inte är uppvuxna med och det kommer definitivt att orsaka dem stress. Din ena råtta har ju redan, som du sagt, problem med luftvägarna och det kan gå illa tyvärr. Att råttorna är gamla och att du tror att de ändå inte kommer att leva så länge till, rättfärdigar inte att du låter dem leva under stress.

MissanTissan
8/11/14, 4:00 PM
#27

#26 Då får jag väl vänta tills dom går bort. Men kan fortrfarande använda deras leksaker/bur till illern efteråt?  (Ska köpa en gigantisk bur åt dom)
(Funderar på den här)

http://dayviews.com/rattor/518625177/

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Alwyn
8/11/14, 8:25 PM
#28

Det låter som ett klokt beslut tycker jag. Ja om du tvättar och desinfekterar dem så borde det gå bra att återanvända. Den buren verkar ju bra, men den måste stå öppen som du nog redan vet :-) den är ju inte 5 m2 eller mer. Råttorna lär ju ÄLSKA den haha.

vegosessa
8/11/14, 11:13 PM
#29

Våra illervalpar struntar i råttorna men tror inte det kommer vara så förevigt.. och råttorna struntar inte i illrarna kan jag säga.

MissanTissan
8/12/14, 1:32 AM
#30

#28 Japp. Liven springer runt just nu medans hunden ligger vid mina fötter och sover. Fram och tillbaka, och självklart upp på vovven och förbi. Små knäppisar <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: