Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 398 ggr
Alwyn
2014-07-28 21:40

Plötsligt bakslag i lådträningen

Phoebe som är 9 veckor gammal har varit så super duktig på alla sätt och vis. Massor av lek men inga hårda bett. Det otroligaste har varit att hon automatiskt gått på lådan, inga olyckor. Men så kom två kompisar på besök. Vi lekte mycket med henne och hon var jätteglad! Efter att de gick började hon att bajsa på fel ställe och har gjort det sedan dess (i ett dygn). Jag har lite funderingar på detta beteende. Jag blev mycket förvånad, vad har hänt? Jag leker massor med henne var dag så hon kan ju knappast trotsbajsa pga uttråkning… Hm.

Annons:
JossanH
2014-07-29 13:57
#1

Vad som hänt? Du har en Iller ;) Går hon bara på ett nytt ställe så ställ en låda där också, alternativt lägg en filt där och lite mat. Hur många lådor har du? Berömmer du varje gång du ser att hon går på lådan? Hon är bara 9v så förvänta dig inte att det hon gör just nu ska hålla i sig resten av hennes uppväxt från valp till vuxen. Ofta får dom nya idéer och testar i perioder. Ge massa beröm när hon gör rätt och försök förhindra bajs och kiss utanför lådan genom att ställa lådor på nya "toaletten" eller göra sov/matplats av det istället. Når jag har lådtränat vuxen iller har jag haft så mycket som 8-9 toalådor i ett kök på runt 20kvm, massor av sovplatser och några extra matplatser för att minimera risken för olyckor där jag inte vill ha dom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2014-07-30 19:46
#2

Ja det är klart haha, jag är helt i förstånd med att det kan gå hit och dit med allt möjligt. Jag har studerat mycket Etologi (djurs beteende) och tycker bara det är väldigt intressant att klura på bakomliggande orsaker till att de gör på olika sätt. Ibland finns väldigt logiska förklaringar, ibland inte. 

Det löste sig fort, hon gick på lådan igen dagen efter. Hon har tre lådor på en yta av 10m" och än så länge går det jättebra! Fast katten smög dit och bajsade på hennes låda igår haha, det va nog inte så poppis. Hon får massor av beröm när jag ser att hon gör rätt, men hon gillar ju inte godis så det går bli gos och lek.

Grodan
2014-07-30 20:14
#3

Man får lära känna sin iller/sina illrar. Jag tror också på att det finns anledningar.

Min ena kille är klockren, går alltid på lådan. En gång blev han förvirrad när det luktade kiss o bajs i ett hörn och gick där, fast det inte fanns låda där…

Den andra han är lite svårare. Han går inte på lådan för att

  • det är fel på lådan - den är fel utformad (han vill ha hörntoa eller med tak) eller det är fullt (enligt honom, dvs en liten kiss räcker!!!)

  • han är understimulerad 

  • toalådspolisen inte är hemma (jag)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2014-07-30 20:29
#4

Mycket brukar bero på dofter. De slarvar tex gärna vid ytterdörren där man drar in alla dofter utifrån. När jag hade en akutiller hemma för många år sedan hade jag spärrat av i köket med ett galler men de illrar jag hade då kunde inte låta bli att stå där och mucka så de fick bo i mitt sovrum när jag inte var hemma- vilket resulterade i 3 mycket sura illrar (som annars var 99% rumsrena eller mer) som använde golvet framför dörren som toalett. Inte gick det att göra något åt det heller då dörren gick inåt.. Som tur var så vat dörren ganska hög så jag slapp skrapa illerskit med dörren hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2014-07-31 13:09
#5

Haha just vad jag tänkte Jossan, blä med dörrskrapade bajskorvar var gång man öppnar dörren ;-) Det ska bli mycket spännande att lära känna damen bättre allt eftersom hon åldras. Hon är ju ännu inte helt trygg och det gör nog mycket. Vi tränar prommenadet med och där märks hur otrygg hon är med, lillsnorpan.

Upp till toppen
Annons: