Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1298 ggr
Alwyn
2014-07-19 09:57

Godis/belöning och uppfostran

Försöker hitta någon bra belöning att träna den nya valpen med, men hon vill visst inte ha något annat än sitt torrfoder. Torkat kött vill hon inte heller ha. Har letat efter vitaminpasta och vetegroddsolja men hittar inte någonstans det är slut överallt. Behöver hitta något nu, några tips? Som tur är är hon väldigt snäll och biter inte men när hon leker han ta i lite väl hårt ibland. Hon vet ju inte hur hårt hon kan ta i mig ännu precis som en hundvalp. Låter ni valparna lekbita i händerna? Eller hur gör ni? Inga leksaker är roliga heller, typiskt :-)

Annons:
JossanH
2014-07-19 10:57
#1

Jag låter dom bita och nafsa i händerna så länge dom inte hugger. Har haft valpar som lekt jättefint och valpar som bitit så det blir sår- det är inte okej utan då avbryter jag med ett ljud och går därifrån. Den valp som bet så himla hårt var jag tvungen att berömma massor varje gång han var lugn och "uppförde sig" för att få ett önskat resultat. Han är fortfarande inte att lita på med andra människor och vissa saker låter jag inte få en chans att hända då jag vet att det är saker som triggar honom. Belöning är bästa "uppfostran" och med det kommer man långt. Är torrfoder favoriten så köp en liten provpåse torrfoder av annat märke och ge som godis så länge.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2014-07-19 14:03
#2

Tack, jag har ju katternas Royal Canin, ska testa om hon gillar det :-) Ja belöning är så klart det bästa. Hon har bara råkat bita hårt en gång i lek än så länge men jag vill inte göra fel när (om) hon börjar testa.

vegosessa
2014-07-19 14:48
#3

Du kan använda torrfodret som godis! Leksak går också att ha som belöning.

Alwyn
2014-07-20 11:47
#4

Nu har jag provat olika godisar och inget duger utom … Ost! En liiiten ostkant fick hon igår och en idag som belöning när hon gick på lådan och det va tydligen jättegott :-) Kanske kan torka ost i ugnen i lagoma småbitar?

Temalie
2014-07-20 11:54
#5

Ost är dock inte särskilt hälsosamt så jag tror inte att det är en belöning som kan användas en längre tid. Jag skulle försöka ge henne köttbaserad belöning i kombination med ost så fattar hon kanske smak även för köttet så att du kan ta bort osten efter ett tag.

JossanH
2014-07-20 11:59
#6

Prova vetegroddsolja eller vitaminpasta. Ost är väldigt salt som inte alls är nyttigt för illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Grodan
2014-07-20 13:47
#7

Vetegroddsolja brukar finnas på Granngården, LÄNK

Vitaminpasta finns på zooplus, LÄNK (brukar finnas större förpackningar, men ev är det en utgående produkt, den är inte lika lätt att hitta på andra sajter längre).

Kycklinghjärta, kycklingmage, kanin, mus och lax är något illrar tycker mycket om. Rått förstås. Och de måste vara lite hungriga… men valpar är ju det, i a f till hösten…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandis1
2014-07-20 14:32
#8

Gimpet vitaminpastan finns på Djur-hobby i Uppsala (Boländerna) dock kostar den 85kr där, lite dyrare än på zooplus ;) Sen har både dom, Grizzly zoo och Arken zoo (tror jag) laxolja. Kanske finns vetegroddsolja där också.

Grodan
2014-07-20 14:35
#9

#8 Jag kollade bara zooplus.dk… lite dyrare med danska kronor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2014-07-20 14:41
#10

#0 Förresten hur gammal är valpen?

Kan det inte vara så att det tar några dagar för henne att fungera fullt normalt? Hon har lämnat sina syskon o mamma och kanske är hon rätt ung?

Jag har bara haft en valp, och han var superung, bara 8 veckor. Han sov mest första tiden. Det var inte förrän han var 10 veckor som han verkligen började busa, äta på allt och då verkligen också åt allt jag gav honom med stor aptit. Han var dock född rätt sent på året så det var höst och han var då av naturliga skäl lite mer hungrig.

Det finns viss mat mina pälsar inte äter, som t ex nötkött. Fläsk är inte heller så poppis. Men eftersom de behöver rött kött så kan jag försöka lura i dem det ändå. Då har jag på en rå äggula, lite grädde och vetegroddsolja eller något annat de gillar att slicka i sig och så kan även nöt eller fläskköttet slinka med… Tills slut. Men jag har matningstålamod, dvs jag ger inte vika för tiggande blickar… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2014-07-20 15:52
#11

Ja asså osten va mer som en akut grej, där vi bor nu fanns varken vetegroddsolja eller vitaminpasta. Kött vill hon inte ha. Men som du säger Grodan, hon är ju så ung och allt är nytt och konstigt nu. Hon måste va lite ledsen också nu och sakna familjen :-( *skäms* så hämskt att ta henne från dem…jag försöker trösta med lek och gos men det är ju en jobbig tid för de små.

Grodan
2014-07-20 17:02
#12

#11 Haha, näe, skäms inte. Det är ju jättebra att hon fick komma till dig. ❤️

Det finns laktosfri grädde som du kan försöka muta henne med lite, eftersom hon visat att hon gillar ost lär hon ju gilla grädde också. Och äggula. Äggula slickar de ju i sig, så du kan ju använda det som belöning. Doppa ett finger i äggula och så får hon slicka upp det när hon ska belönas…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2014-07-22 13:16
#13

Nu har vi kört hela gårdagen upp till Uppsala, hon håller på att bo in sig i sitt nya hem och lära känna min sambo :) Nu ska jag söka efter vitaminpasta, det är så bra som belöning! Andra tips på bra nyttiga belöningar som är lätta att ge tas varmt emot :) gärna sånt man kan "laga till själv". Torkat kött var inte alls intressant :/

Annons:
Animustassar
2014-07-22 22:02
#14

kokt kyckling? ångkokar till mina och det är populärt…

// Jenny and the tassiliciousCool

Upp till toppen
Annons: