Annons:
Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1167 ggr
Alicereyes
5/11/14, 5:21 PM

Mat m.m

Hej! Undrar vart ni köper eran mat, leksaker osv till era små korvar? Behöver så mycket tips som möjligt om mat & leksaker. Har inte hittat så mycket svar på mina frågor om maten till iller. Så vad köper ni till era & vart? Är det sant att dem kan äta kattmat av högt kvalitét? Isåfall, är det nått ni rekommenderar? Sen leksaker också.. Kan dem ha ex. Pipleksaker som hundar? Det finns djurliknande pipleksaker för hund, är det nått ni rekommenderar? & hur vet man om det är illersäkra leksaker? Tack för hand /Alice

Annons:
Bogey
5/11/14, 5:47 PM
#1

Vilda tassar hare rEVOLUTION för iller vilket verkar vara ett bra foder, dock dissade våra illrar det när vi provade att introducera det förra året.

Vi kör med Carnia Lynx som är ett bra kattfoder som funkar bra för iller.

Även Orijen Cat lär funkar bra för iller.

Generellt gäller att det ska vara så låg halt av kolhydrater som möjligt i fodret då illrars bukspottkörtel lätt blir överaktiv med tumörer som följd om illern äter stora mängder kolhydrater regelbundet.

Godis så brukar vi köpa Brit Let's bite som består till 100% av torkat kött. Vi köper kycklingbröst och anka för hund och klippa ner till lagom stora godisbitar. Det finns även mindre bitar för katt samt ytterligare lite smaker.

Alicereyes
5/11/14, 6:12 PM
#2

#1 , jag kollade innan på revolution på vilda tassar, glömde skriva om den men tack för du tog upp den! Beställer du hem eller köper du från djuraffär/veterinär ? Nån annan som använder revolution ? Är den bra? Finns den i nån affär i Skåne eller måste man beställa den ifrån deras hemsida?

FerretCrow
5/11/14, 6:15 PM
#3

Här använder jagtorrfodrena meadowland och fee´s favorite (Samma tillverkare men olika smaker)  från www.zoodepa.se 

handlar även leksaker och gotta från zooplus.se eller zooplus.com

lollynonna
5/11/14, 6:18 PM
#4

tassar här

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Alicereyes
5/11/14, 6:34 PM
#5

Hund mat då? Lite information om det? Funkar nån hundmat överhuvudtaget? (Isåfall blanda lite med illermaten)

Bogey
5/11/14, 6:38 PM
#6

Nej använd inte hundmat. För mycket kolhydrater och inget taurin. Både Iller och katt behöver taurin i sin kost vilket hundar inte behöver.

Annons:
kredka
5/11/14, 7:41 PM
#7

Kan väl tipsa om att bäst blir att vända sig till butiker som säljer foder som är intressant för dig och fråga om provpåsar. Det är olika från iller till iller vad dom ska gilla och vad ska dom tåla så bäst att börja med provpåsar för att inte slänga pengar på dyr foder och få en illamående iller eller en iller som ska matvägra.

Välkommen till ferretplanet.se :)

tove.mcgrath
5/11/14, 7:47 PM
#8

Pingisbollar <3 animail.se köper jag ifrån har carnia lynx

FerretCrow
5/11/14, 8:46 PM
#9

kolla vad din iller äter i tidigare hemmet =)

Alicereyes
5/11/14, 8:57 PM
#10

Tack så mycket allihopa! En till fråga, hehe.. En hona, hur mycket ska hon äta/hur mycket äter dem oftast? Matskålen ska väll vara fylld hela tiden & bytas ut varje dag? Klart äter alla djur olika mycket, men på ett ungefär :)

JossanH
5/11/14, 9:24 PM
#11

Ett torrfoder av hög kvalité funkar bra. Du har fått bra tips här ovan. Själv köper vi Orijen ifrån zooplus.se eller i närmaste djuraffär som faktiskt säljer det. Hundfoder ska som nämnt, inte ges till Iller! Man kan ge rått kött, tex kycklingvingar några ggr i veckan för att hålla tänderna i ett bra skick och som extra näring. Leksaker rekommenderas inte pipleksaker eller leksaker av gummi då illrar lätt triggas av pipen (man kan ha en sådan leksak för att locka på sin iller, men de bör inte ha dessa oövervakat och vissa illrar kan bli så triggade att de hugger efter de hört pipljudet) och gärna äter upp gummibitar som de får loss. Alla leksaker som inte är gjorda av gummi föredras. Pingisbollar är superkul för en del illrar och går sönder på 2 sekunder för en del (jag har ett par illrar som slaktar bollar..). Bollar med plinga brukar funka bra. Köp i vanlig mataffär eller djuraffär. Även kattspö med plinga/fjädrar brukar uppskattas. Ja, de ska alltid ha tillgång till torrfoder, om man inte utfodrar med enbart kött vill säga. Man behöver inte byta ut fodret i skålen men se till att det inte tar slut. Hur mycket dom äter varierar under året och med åldern. En valp äter massor! Och på vintern äter de också mycket för att lägga på sig extra vinterhull. Exakt mängd för en hona har jag ingen aning om.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
5/11/14, 9:31 PM
#12

Jag har precis räknat ut att mina 6 illrar ätit ca 3,5kg foder på 1 månad. det är inte mycket på 6 illrar då jag varit lite lat på barfningen. så det går ju mindre när dom får massa kött oxå

Nelley
5/12/14, 5:00 PM
#13

tass

Annons:
Alicereyes
5/12/14, 5:48 PM
#14

Tack så jätte mycket ! :)

Upp till toppen
Annons: