Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 559 ggr
Animustassar
4/17/14, 12:14 PM

Hur ser era dagsrutiner ut?

Som rubriken hur ser era rutiner ut? 

När matar ni, när leker ni? har ni bestämda gosstunder? Har ni bestämda tider när illrarna får gå ut??

Vill alltså höra hur vanlig dag med iller ser ut 😃

// Jenny and the tassiliciousCool

Annons:
Animustassar
4/17/14, 1:00 PM
#1

Min morgon börjar med att kliva upp klä på sig. 

*Sen är det dags att göra en "damage-control" Helt enkelt kolla om djuren har hittat på nått hyss under natten.

*Frukost dags vilket innebär att matte snubblar över alla djuren som trängs runt fötterna för att få frukost först. Förut var det bara två katter men nu är det även 2 illrar som läggs till i trängseln.

*Sovstund för illrarna, och när dem kommer till liv så är det lekstund.

* När illrarna tycker vi lekt färdigt så går dem och lägger sig och sover en stund till… (sen underhåller illrarna varann ett ganska bra tag så jag får göra andra saker) 

* Middagsdags tack och lov inte lika många djur att snubbla över tack och lov…

* Lekstund och sovstunder varvar varann antingen med eller utan mig… 

* runt 24-01ish är det dags för människa att sova så då får dem klara sig själva…

// Jenny and the tassiliciousCool

Sofy
4/17/14, 1:04 PM
#2

Delar upp våran vardag i måltider, vet inte varför men det känns enklast. Och det är ju på ett ungefär hur en dag ser ut, jag gör ju massvis mer och spenderar mer tid och leker med min iller lite här och där under hela dagarna. Ibland är vi ute mer, ibland mindre osv men det här är typ det som är stadiga dagliga rutiner som nästan aldrig slår fel.🙂

Frukost -
Om det är en tidig morgon ligger jag och myser med Dexter som ligger och kramar om mig antigen vid rumpan eller vid magen. Blir det en sen morgon ställer han sig på min axel och buffar/nosar mig i håret och pussar mig i ansiktet tills jag vaknar. Kraffsar mig på örat i nödfall. Sen myser vi en stund och går upp, klär på oss och leker lite. Kollar om det finns mat och vatten i skålarna sen går vi och fixar frukost. Då springer Dexter runt i hela lägenheten och terroriserar "mormor", katterna och hunden och tigger en bit macka från frukostbordet. Sen blir han instängd i sovrummet när jag går ut med hunden och duschar.

Mellanmål -
Lekstund med hunden eller så hjälper han till och bäddar och städar sovrummet sen vilar han medans jag städar och fixar i lägenheten.

Lunch -
Fritt spring i lägenheten medans jag lagar lunchen oftast terroriserar han på balkongen eller i badrummet vid den här tiden. Sen äter vi tillsammans, vi äter typ alla mina mål tillsammans även fast jag vet hur dåligt det är för honom så jag brukar försöka ha något mer illervänligt på tallriken att ge honom. Sen kollar vi klart på tvn och myser en stund.

Mellanmål -
Ut med hunden, ibland får Dexter följa med om han känner för det. Träna inomhus med hunden och ena katten och försöka peppa Dexter att vara med. Städa upp medans Dexter sover eller springer runt och leker.

Middag -
Laga middag, Dexter är instängd i sovrummet och vilar. Äter middag med Dexter, myser, kollar tv, leker, oftast blir det lekstund mellan hunden och illern.

Kvällsmål -
Ut med hunden, tvätta skålar och ge nytt mat och vatten, städa upp och bädda upp, gå till sängs, mysa med Dexter och hunden till en film. Somna. Börja om. Dexter sover med mig nästan hela natten med några toa och mat pauser.

*** De får ny mat på morgonen också och eftersom dom har fri tillgång kollas skålarna hela dagarna typ.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

JossanH
4/17/14, 1:18 PM
#3

Som det ser ut nu, med bara ett gäng illrar så sover de oftast inne. Får komma ut i utegården förmiddag eller tidig eftermiddag beroende på om någon av dom är sugna på lite aktivitet (illrarna har ett illerrum). Ibland får dom kött med sig i utegården och ibland serveras köttet när de får komma in på kvällen. Är det härligt väder och vi är i trädgården brukar vi öppna till illrarnas utegård då de har en gallerhage i anslutning. Då får man tid att leka, mysa och umgås mitt på dagen. Vid 20-21 får dom i regel komma in för då sover dottern. Då brukar dom släppas ut och umgås med mig när jag sitter i soffan och kollar på tv. Då är jag en motorväg ;) På sommarkvällarna får de ibland komma ut på promenad, vilket var standard i den här familjen innan vi fick barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Keen
4/17/14, 10:09 PM
#4

Här hemma börjar jag dagen med att sträcka på sej tills jag blir lagom lång 😉, gäspa och närsynt tassa in i badrummet(illrarnas egna rum, ett jättestort handikappanpassat badrum) för att sätta mej ner och morgonkissa medans illrarna ställer sej på kö för att komma upp i knät, hälsa godmorgon och pussa mej på låren. Där sitter vi och konverserar lite innan vi bestämmer oss för vad vi ska fylla dagen med.

Obligatoriskt är ändock alltid att jag, efter att vi alla vaknat, pussats och kramats, får käka frukost ifred för annars pallar jag inte deras höga morgontempo. Mina illrar får springa fritt större delen av dagarna och då jag öppnar badrumsgrinden på mornarna är det som att tända ett fyrverkeri, därför är min lugna frukost helig. 😃

Sedan följer ca 2-3 timmar av "Fult ös, medvetslös!!!" i hela lägenheten. Då busar vi alla järnet, även gammeltanten, och när de börjar bli trötta så är de redo för BARF. Har de väldigt mycket energi så tar vi en promenad innan köttet serveras, det gör dessutom att maten smakar lite extra gott.

Sen slocknar de, ibland i hög och ibland lite överallt, och jag kan börja min dag. 🙂

När de sen vaknar framåt eftermiddan brukar de komma och kolla vad jag pysslat med då de sovit. De får vara med mej och "hjälpa" mej med små husligheter eller så vill de bara komma upp och vara nära. Jag försöker att ge alla illrarna egentid med mej och de får genomgående helkroppsmassage nästan varje dag.
Ju närmare kvällen kommer desto lugnare blir de och oftast går de själva och lägger sej inne i badrummet efter att ha kommit och krafsat mej på foten för att tala om att maten eller vattnet inte varit till belåtenhet. Annars bär jag in dem dit, nattar dem och nattar sen mej själv. Vi lever i symbios här hemma. 🙂

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

kredka
4/19/14, 10:47 AM
#5

Här ser det ungefär så här: 

komma upp vid 5 på morgonen - fixa sig själv, vid 5.30 ställa upp grinden och öppna illrarna (dom nattar i eget rum och hela dagarna har öppet till resten av illertillåten yta - vardagsrum,del av hallen och köket), städa deras rum från alla olyckor och spår av hyss, iller frukost vid 6.00 och sen drar jag till jobbet och illrarna hittar på hyss… Brukar komma hem mellan 16-17 - börjar med att byta om från jobbkläder, städar olyckor och hyss, illrarna vaknar och börjar busa. Försök till att skapa middag, försök till att äta middag relativt illerfritt (alltså gärna utan illrar som klättrar på ben och över till bordet), tid för illrarna - bus,lek, promenad. Illrarna håller oss sällskap hela eftermiddag/kväll. Ca 10 minuter innan sängdags är det kvällsmat för illrarna (om dom har ätit upp allt från frukost), städa en sista gång och natta illrarna i deras rum. Dags att sova…

Välkommen till ferretplanet.se :)

zickan
4/20/14, 3:21 PM
#6

Så olika beroende på om jag börjar 09 eller 16. 

Jag är normalt vaken till 04 på morgonen. Samma veva brukar gummy vakna och va drygt busig. Så upp ur sängen och se till så han är på andra sidan sovrumsdörren eller åker han in på toan. Börjar jag 09 så brukar jag ha en 10 larm där första ringer vid 08. Och ungefär vid 8:45-50 kommer jag ur sängen med eld i arslet. Glas vatten och medicin till mig så jag vaknar. Med tandborsten i munnen väger man upp hundmat. Sedan tar man snabbkikså alla har mat och vatten. Tar första turen med hundarna till jobbet och brukar ramla in där allt mellan 8:50-10. 
Vid 10-11 vaknar brukaren och det blir frukost för mig. Vid 12 är det cesar och då ska man va knäpp tyst. Spenderar tiden framför datorn, laga mat eller sätta hundarna på löplina utanför på fältet. 
Slutar vid 16. Då tar man normalt en längre tur hemåt med hundarna. Kiba brukar kika fram och se så jag verkligen är hemma sedan försvinner hon undan igen. Balkongen öppnas om det är fint väder så kan den illern som är på den delen få gå ut där. 
Runt 18-19 brukar jag kommit igång igen. Städar, plockar, byter vatten, kollar mat. Samma veva får hundarna mat och maten för morgondagen skall tas fram och förberedas(barf) illrarna får liten skål i samma veva av vad de äter. Kylskåp och köksprassel sätter fart på illrarna. Kiba står normalt under kylen och tigger. Gummy försöker tappert bryta sig förbi avspärrningen. De två är inte på samma del. 
Sedan får man hjälp en stund i allt man gör innan kiba försvinner iväg till nån sovplats. Ut med hundarna igen på kvällen och då brukar gummy få följa med. Efter det så är han äntligen lite trött och spärras in en stund i illerhage, rum eller toan. Helt beroede på var han slocknar. Sedan är det smådjurens tid och de får komma ut eller står jag i luckorna en bra stund. sedan sitter man vid datorn eller pysslar med råttorna på sig. Närmare natten kommer kiba vakna och dra ett litet koll runt bostaden, ev busryck eller komma upp till mig i soffan. Ofta behov för hundarna att ta sista kiss rundan och den är mer passad kiba att följa med på. Hon ogillar att gå själv och va på marken för mycket. 

Börjar man 16 så brukar jag sova till 12-14. Hundarna ut, sedan brukar jag ta en lång frukost med nått av djuren. runt 15-15:30 lunka en längre tur med hundarna mot jobbet. Eller så segar jag och får köra 5 min promenaden och ändå bli 15 min sen. Oftast är det massa skoj på tv och inte så mycket som behöver göras. Så jag sitter bänkad framför datorn. Slutar då 23. Men normalt får man gå redan 21. Och då kör man igång med djuren hemma som ovan. 

Är det 9-23 pass så brukar brukaren vilja att man kommer till 10. Vilket man brukar lyckas passa. Brukar va uppe vid 9 och säga godmorgon till alla djuren. Dagen innan har hundmat oftast förberetts och vi 3 äter på jobbet. Runt 12 innan dags att laga lunch så brukar jag ta en promenad hem om det finns tid. Kan ibland lämna ena hunden hemma som tål det och ta med iller till jobbet istället. Eller pyssla lite med råttorna innan man går åter. Även samma sak igen runt 17. Brukar man kunna ta en tur hemåt när hundarna behöver kissa och göra lite smått med djuren i max 20 min innan man går tillbaka till jobbet.
Sedan kör man igång med normala rutinerna runt 21-23 när man slutat. Sängen runt 04. upp runt 09 eller 16.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: