Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1092 ggr
LindaBlue
2014-04-01 15:44

Blod från underliv?

Dum fråga kanske… Har jag förstått saken rätt som att illerhonor absolut INTE blöder när de löper? Vet inte om någon kommer ihåg, men jag har gått och väntat och väntat på att hitteillern Mara ska börja löpa (vi har ju haft henne två år i sommar), och jag har tittat flera gånger i veckan och aldrig sett någon svullnad, däremot emellanåt känt att hon luktat lite mer iller. Vi vet ju inte varför hon inte löper (kastrerad? Men har inget ärr vad vi kan se), eller chipkastrerad, och då borde det väl vara dags nu om hon fick det på våren innan hon kom till oss?

Hursomhelst: Idag när jag tog upp henne kände jag att hon luktar ganska starkt, och bestämmer mig för att titta på henne igen, och hon är fortfarande inte det minsta svullen, däremot ser det ut som blod precis i vulvan, inget utanför, inget kladd, bara precis som om det är lite fuktigt. Förstår ni hur jag menar? Betyder det som på råttor att det är risk att hon har livmoderinflammation, eller KAN det vara ett otydligt löp? Hon visar inga tecken på att må dåligt, hon är jättepigg, äter och dricker mm.

Annons:
FerretCrow
2014-04-01 16:06
#1

Åk till vett. hon kan fått infektion för det låter inte alls bra

Grodan
2014-04-01 16:08
#2

Ajdå, hoppas att det inte är något allvarligt och att hon kan bli frisk snart.❤️Abbe hälsar ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2014-04-01 16:16
#3

Tack. Jag bokar tid hos vet. Någon som tror att det funkar hos en "vanlig" vet (vi har en på djursjukhuset som är inriktad på gnagare och fåglar, intresserad av lite ovanligare djur) eller om man måste ta sig långt som till Malmö eller Göteborg?

Fågelkliniken har jag hört ska vara bra, utanför Malmö. Eller vet någon om de har illerkunniga i Helsingborg annars?

Grodan
2014-04-01 16:21
#4

#3 Ja, alltså vill du åka långt kan du väl åka förbi här? LOL… just här finns inte någon bra veterinär utan bara Abbe, HM, jag, kaffe o kramar, men om du fortsätter längre norrut en bit och stannar till i typ Sigtuna så har du ju Marianne Tornvall där. Hon är super.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2014-04-01 16:29
#5

Ha ha, 40 mil låter sådär, annars hade det ju varit supertrevligt!… Jag har fått tid hos vet imorgon här, vi börjar med det och hoppas att det löser sig. Vad ska jag be honom kolla speciellt efter, tror ni på livmoderinlammation/ urinvägsinfektion, eller finns det något annat "illrigt" som alla vet kanske inte kan?

FerretCrow
2014-04-01 16:32
#6

Är det verkligen blod, så det inte är brunaktig flytning och den som luktar illa? Kan ju fått in skräp i vulvan så det bara är där irritationen sitter

Annons:
LindaBlue
2014-04-01 16:39
#7

Ja, ganska säker på att det är blod. Och jag menar inte att det är därifrån eller illa det luktar, bara att hon generellt har en mycket starkare illerlukt än annars. :/

FerretCrow
2014-04-01 16:47
#8

#7 ok ja är det blod så kanske det skulle behövas kollas akut.

illernettan
2014-04-01 16:50
#9

Min erfarenhet är att vid första löpet så kommer det lite brunt klegg strax innan själva löpet sätter igång. Det är som en liten flytning har veterinären förklarat för mig. Låter som en bra idé att låta veterinären kolla upp det hela.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
2014-04-01 16:54
#10

Hur mår hennes analsäckar? Ibland, om de har besvär av analsäckarna så kan de dra rumpan lite extra mycket i golvet vilket kan irritera vulva, och tom ge små skrapsår där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LindaBlue
2014-04-01 16:54
#11

Det finns dock ingen som kan titta på det idag, veterinärerna inne i stan kan bara hundar och katter och min bil gick sönder igår, så jag får inte tag på en förrän imorgon. Har fått tid imorgon på dan, och hon är pigg, men jag håller koll, om hon verkar hängig får jag väl sätta mig i en taxi.

LindaBlue
2014-04-01 17:03
#12

Aha, humm, nån gång då och då har hon kanske varit lite svullen runt analen, men jag har tolkat det som att hon är nödig. Hon gör inga stora bromsspår, men lite grann kanske. Att gå på toaletten brukar gå snabbt, jag har aldrig sett henne stå och försöka och se besvärad ut, eller vad man ska säga.

JossanH
2014-04-01 19:03
#13

Då är det säkert inte det. Men om du håller i henne och känner runt analen (typ 10 i 2 om rumpan vore en klocka ;)) så brukar man kunna känna analsäckarna. Antingen känns de bara lite och är jämnstora annars känns de stora och svullna och kanske i olika storlek om hon har besvär där. Men drar hon inte rumpan ovanligt mycket är det säkert inte det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
LindaBlue
2014-04-01 21:31
#14

Jag ska nämna det för veterinären imorgon när vi är där i alla fall, om han inte hittar något annat. Tack.

LindaBlue
2014-04-02 16:49
#15

Sitter och väntar på direktreglering, så passar på att uppdatera. Mara har röntgats och blivit tagen urinprov på. Den stora nyheten är att hon förmodligen är kirurgiskt kastrerad! Han kunde inte se någon livmoder alls, och passade på att raka hennes mage och kolla när hon ändå fått lugnande, där är till 90 % ett ärr, även om det är litet och fint. Annars såg han inget konstigt på röntgen, men på urinprovet fanns spår av blod och proteiner, och odlingar har påbörjats på det, under tiden som vi börjar en antibiotikakur. Det syntes inget blod idag, men han höll med om att det såg lite orent ut, kanske som en flytning, och han tyckte hon reagerade lite när han tryckte över urinblåsan. Vidare fick hon bra kritik för fin päls och tänder. Analsäckarna tömdes med, för säkerhets skull, för att kolla så det inte fanns blod i dem.

FerretCrow
2014-04-02 18:10
#16

#15 Vad härligt med hel service när hon ändå var där =)

LindaBlue
2014-04-02 19:12
#17

Ja, jag fick jätteförtroende för honom, har bara hört att han är duktig på gnagare och fåglar (sambon har varit hos honom när vi hade råttor och de var dåliga), och har allmänt intresse för smådjur, men utan att ha illerexperter att jämföra med kändes det som om han hade koll på vad han snackade om och var noggrann. Om odlingarna inte visar något, och besvären kvarstår efter behandling är nästa steg blodprover och ultraljud. Det var intressant, jag bad att få vara med och kolla på röntgenplåtarna, och han visad mig var livodern borde synts t ex.

FerretCrow
2014-04-02 22:06
#18

#17 det är ju kanon. och bli han osäker så be han kontakta Marianne tornvall om han undrar något =)

Grodan
2014-04-02 23:11
#19

#15 Aw, vilket fint bemötande! Skönt att veta att hon är kirg kastrerad.

Fick hon någon antibiotika el dyl?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2014-04-03 08:02
#20

Ja, hon fick antibiotika, som jag inte kommer ihåg just nu vad den heter. Något på a. :)

Annons:
illernettan
2014-04-03 09:01
#21

#15 Vad skönt att du fick reda på hur det verkligen förhöll sig och att du fick förtroende för veterinären. Sånt är guld värt.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

LindaBlue
2014-04-04 16:36
#22

Till min stora glädje fick hon dessutom en medicin jag inte behöver håla på att trixa och muta med! Hon bara glatt slickar i sig det man hällt upp, nästan så att man vill ge henne mer. 😃

Grodan
2014-04-06 12:54
#23

Abbe är också sjuk och får Bactrim och Metacam. De är bägge mixtur smaksatta väldigt gott. Plättlätt att ge.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2014-04-15 11:52
#24

😭 Ska till veterinären imorgon igen, hittade en flytning som såg ut som var. Blir nog ultraljud och blodprover.

JossanH
2014-04-15 11:59
#25

Aj aj, låter inte bra.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2014-04-15 15:49
#26

#24 Usch va tråkigt, jag har varit med om det där en gång på en kirurgiskt kastrerad hona och det hängde då ihop med binjureproblem.
Nu var det här länge sen och jag är en virrig människa så kommer inte ihåg om det var flera problem samtidigt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

LindaBlue
2014-04-15 16:37
#27

Ja, han trodde inte på binjureproblem sist vi var där, eftersom hon hade så fin päls, men sa att om man har extrem otur kan man få en inflammation om det finns en liten "tapp" eller rest kvar av livmodern även om de är kastrerade. Vi hoppas på det bästa, och att vi hittar något som går att behandla. Hon verkar fortfarande inte ha ont eller må dåligt, pigg som det lilla krig hon är.

Annons:
LindaBlue
2014-04-15 16:39
#28

#26: Borde man inte sett ev binjuretumör på röntgen förresten?

VeronicaKahlbäck
2014-04-16 10:23
#29

#27 Det har han alldeles rätt i, de kan dessutom gå upp i brunst och det måste då åtgärdas antingen genom att försöka få ut resterna som ska kunna vara väldigt svåra att hitta eller sätta suprelorinchip (vilket också fungerar på binjureproblem). Pälsen behöver inte påverkas till en början, ibland är det tidiga tecken men kan även komma sent.
#28 Man kan se om det är stora förändringar eller tumörer men det är inte alls säkert, man kan även kontrollera hormonnivåer men personligen skulle jag om det dök upp fler saker som tydde på det sätta ett chip direkt. 

Nu håller jag såklart tummarna för att det är en hederlig infektion som bara behöver en annan antibiotika men tänker att det kan vara bra att ha i åtanke ifall att det fortsätter vara problem.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

LindaBlue
2014-04-16 12:07
#30

Tack för bra svar, vi ska till vet 14.30 idag.

Grodan
2014-04-16 21:02
#31

#30 Hur gick det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2014-04-24 11:27
#32

Just det, inget konstigt syntes på ultraljud, alla blodprover var finfina… Veterinären lite ställd, och vi testar en ny slags antibiotika, har, peppar peppar, inte sett några flytningar sista dagarna.

Grodan
2014-04-24 21:26
#33

Bra!

Håll en tumme för Abbe också. Jag tycker inte han är fullt bra trots 14 dagars kur med Bactrim.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2014-04-25 17:56
#34

Vi håller alla tillgängliga tummar för Abbe- abbelito! Ge honom ett stort mys från oss, och ett kärleksfullt "dra dit pepparn växer!" från Mara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: