Annons:
Etikettberättelser
Läst 2043 ggr
Lilolizeit
2014-03-16 03:27

En iller i natten

Hej!

Jag blev lite förvånad i natt på jobbet då det sprang något stort ute på gräsmattan, gick till balkongen och kollade, är det en mink eller iller tänkte jag och googlade runt en del och det verkar vara en iller.

Pratade med min arbetskamrat och han sa att han sett den flera gånger här sista tiden och den är inte alls rädd av sig, hade varit framme och nafsat i hans skor här om dagen.

Då börjar man ju undra vad en "tam" iller gör ute själv.
Är det någon som saknar sin lilla iller i närheten av saltsjöbaden sthlm?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Michaelaloretta
2014-03-16 04:18
#1

Hej! Jobbar också natt, så jag är väl den enda som är uppe och kan svara dig nu… Hur ser den ut, har du någon beskrivning på färgen? Har ni bara sett illern nattetid eller även dagtid? Det här med att den nafsat i fötterna är typiskt iller-beteende.. och verkar ju väldigt tamt, må jag säga.. om den vågar komma så nära.

Jag kan tänka mig att komma förbi och kolla om det är en tamiller det handlar om, och isåfall agera jourhem tills vi hittat en ägare..?

MVH Michaela

Lilolizeit
2014-03-16 05:09
#2

Jag kan ju inget överhuvudtaget om illrar men var ganska lik "iller i fokus illern" men kan ha varit en aning ljusare på en del av ryggen och även ansiktet. Jag stod en våning upp så jag fick inte en jätte bra bild av den. Jag hade tur att den satt under belysningen en stund.

Ja, precis, jag reagerade också på hur tam den verkade om den vågar sig så nära.

Jag hörde någon av dagpersonalen säga för ca 3 veckor sen att dom sett en iller eller mink som sprang vid vägen här, annars är det bara jag och min kollega, som blev nafsad i skorna.

Den såg inte mager ut eller att jag reagerade på att den såg sjuk ut på något sett, såg frisk ut med bra hull. Vet att några katter här utanför matas ofta, så det har säkert ätit från det.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Michaelaloretta
2014-03-16 05:37
#3

Ok, ser den ut att vara ljusare än illern på bilden här uppe så låter det i alla fall inte som en vild iller… spännande! Skönt att höra att den kan få i sig mat så den inte svälter.. då lär den nog hålla sig i närheten pga det. Frågan är om den rymt eller om någon har släppt ut den med flit… Vi kan väl avvakta till imorgon om någon här inne vet något om en bortsprungen iller i de trakterna. Har ingen hört av sig på måndag så kommer jag gärna förbi med en av mina illrar så kanske vi kan få tag på illern du har sett, och se om den är hanterbar. Så får vi se hur vi går vidare med det. Om man får gå till veterinären med den först kanske och kolla om den har chip. Du eller en kollega till dig väl slå mig en pling på måndag efter 13:00 (jag går av min nattvecka måndag morgon, så jag är ledig hela nästa vecka och kan hjälpa till att få tag på den om det behövs). MVH Michaela 0761103009

illernettan
2014-03-16 07:34
#4

Spännande och jag håller en tumme för att det ordnar sig.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Michaelaloretta
2014-03-17 01:32
#5

Verkligen ingen i Stockholmstrakten som saknar sin vän?? :(

Zmellda
2014-03-17 23:00
#6

Är det nära Neglinge så vet jag att den varit på besök i vagnhallen på Saltsjöbanan. De ska tydligen vara två stycken. Jag sa till kollegorna att jag kunde ta dem om de fick dem infångade men tror inte de har försökt.

Annons:
Zmellda
2014-03-17 23:00
#7

Fick se bild som en av rangerarna tagit och det var definitivt iller och inte mink

Lilolizeit
2014-03-17 23:04
#8

Hej! Ursäkta det sena svaret.

#6 Precis. Det är i Neglinge. :)

Aha, så det är två stycken.

#3 jag bor långt från neglinge och kommer inte ha möjlighet att komma ut dit när jag är ledig. Det kanske låter illa. Men jag har väldigt mycket annat nu och behövs på andra ställen..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Michaelaloretta
2014-03-18 09:10
#9

ok, men vad gör man i sånna här situationer? Det är uppenbarligen ingen som saknar dessa 2, och de verkar ha varit på drift en längre tid.. och verkar klara sig fint? De kanske har blivit förvildade.. man vet ju inte. Lyckas någon fånga dem så ställer jag gärna upp och tar dem till veterinären och agerar jourhem om det behövs. Bara att ringa eller skicka ett pm.

Zmellda
2014-03-19 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en bild kollegan i vagnhallen la upp i oktober. Hade jag jobbat på saltis hade jag självklart gjort ett försök men jag är tyvärr stationerad på tvärbanan.

Lilolizeit
2014-03-19 21:12
#11

Jag vet inte riktigt vad man kan göra. Hade ju hoppats att något saknade dem. Hur fångar man in en iller?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Zmellda
2014-03-19 21:20
#12

Vet inte rikigt. Finns väl nån slags fällor för att fånga djur levande tror jag. När min iller rymde ställde jag ut en transportbur med halvhäsrken kyckling i. Han hade varit borta en nästan ett dygn då men nu var han inne i buren på en halvtimme. Han var ju då tam så man kunde närma sig och stänga buren. Man vet ju inte hur förvildade dessa är :/

Lilolizeit
2014-03-19 21:25
#13

#12 Nej precis. Jag har inte heller någon vana av att handskas med illrar. Tror inte heller att mina kollegor/chefer kommer att uppskatta en räddningsoperation med flera pers här på dagen.. Hmm.. Vore ju kanske lättare att fånga in den i vagnhallarna där dom tydligen är ofta.? Här har den/dom inte sett mer än ett par gånger..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Praefatio
2014-03-19 21:34
#14

Man kan prata med Länsstyrelsen! De brukar ha fällor, som vanligtvis används för att fånga katter och dylikt. De skadar alltså inte djuret på något vis, bara fångar det! Det riggas med (stinkande) mat på en liten undanskymd plats där djuren brukar vara och tittas till efter några timmar. Det finns bestämmelser hur ofta man måste titta, tror det är var 10:e timme eller så, så att djuret inte sitter utan mat och vatten för länge.

Hade jag bott i Stockholm hade jag hemskt gärna tagit tag i det men jag befinner mig i Göteborg.

Låter ju för övrigt som att någon har släppt ut dem. Folk gör gärna så när de tröttnar på sina djur och inte vill betala för avlivning… Illrar är ju lite svåra husdjur så det känns inte otroligt att någon utan vana skulle skaffat ett par och insett att hen tagit sig vatten över huvudet. Trist hur som helst. Borde väl gå att hitta både jour- och fast hem?

Lilolizeit
2014-03-19 21:37
#15

Hmm, kan ju kolla med länsstyrelsen då, kanske kan få låna en, så kan jag ha dessa fällor på nätterna när jag är här, och ställa bort dom på dagarna när jag inte kan veta att någon kollar dom.. Tack för tipset. Usch ja, det är förskräckligt hur folk släpper ut sina djur i naturen när dom tröttnar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Praefatio
2014-03-19 21:43
#16

Ja, man brukar kunna få låna en. Vad härligt att du vill hjälpa dem!

Lilolizeit
2014-03-19 21:58
#17

Va bra. Ska kontakta dom i veckan Tack. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JossanH
2014-03-19 22:19
#18

Illern på bilden är definitivt en tamiller, men hur tam den är efter att ha varit ute så länge är förstås en annan femma. En vildiller har inte vit hals och är mörkare/har annan struktur. Försök få tag på fällor! Lycka till med de små!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lilolizeit
2014-03-19 22:22
#19

Tack! Om jag får tag på fällor och lyckas fånga någon så blir det ett snabbt samtal till Michaelaloretta. :) Tur att du också är nattarbetare :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

P4go
2014-03-20 07:25
#20

En sak jag funderat på är att alla illrar ute som ser ut som tamillrar kanske inte är det. Om en hane rymt från någon, gjort en vildiller hona på smällen och hon får valpar. 
Då kan dom väl få våra tamillrars tecken?  😃
Bara en tanke som slog mig nu. 

Men med tanke på att den inte verkar rädd så är det väl troligen en rymlig eller en som blivit utsparkad

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Rebellkatten
2014-03-20 12:04
#21

Jag vet att vissa katthem ibland har fällor man kan låna. Så om inte länsstyrelsen har kanske det finns på nåt katthem i närheten. På katthemmet jag jobbade på lånade vi iaf ut dem till andra djur än katter också. Kaniner bland annat. 

Agna buren med rå kyckling, gärna bitar som fått ligga några dagar. Luktar illa men det lockar nog illrarna iaf. Finns det råttor i närheten kanske det behövs flera bitar.. 

Lycka till! Hoppas du får tag på de stackarna.

JossanH
2014-03-20 13:01
#22

#20 eftersom det mesta vi har på våra husdjur, som inte är naturligt förekommande från början, kräver bärare av båda föräldrar för att det ska slå igenom kan inte korsningar med vildiller ge vad som helst. En vildiller har inga anlag för andra färger och teckningar, om denne inte redan är en hybrid, och då borde valparna således likna modern. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

P4go
2014-03-20 13:32
#23

#22 Va det jag va osäker på. Om markeringarna va dominant eller recessivt (rätt ord?) 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Zmellda
2014-03-20 22:53
#24

De har tydligen inte setts till i vagnhallen på ett tag. Annars hade jag kunnat be om att få sätta upp där. var tydligen länge sen de sågs där :(

Lilolizeit
2014-03-20 23:20
#25

#24 pratade i dag med vaktmästarna här som brukar ha koll men dom har inte sett på länge heller och jag har inte sett sista nätterna heller. Hörde något som smög runt men de var en räv.. Trist att dom inte sett där heller, hade tänkt att man kunde försöka där också. Kan tänka mig att dom håller till mera där och bara varit här för katternas mat..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

P4go
2014-03-21 06:25
#26

Håller tummarna!
Min kompis såg en iller på sitt jobb som vi såg till att den blev infångad och tillslut kom till sin ägare. Han hade varit borta i två månader 😃
Hoppas att dessa kommer till rätta!

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Sarah
2014-03-21 19:15
#27

Defenitivt tamiller. Fin liten tjej! Bodde i saltis tidigare och jag är tveksam till att det skulle finnas vildiller där. Så, med största sannolikhet är det förrymd eller utsläppt :(

Annons:
Fluffinen
2015-03-30 19:04
#28

Nu var ju det här mer eller mindre ett år sen och vet inte riktigt hur jag hamnade här men efter att ha läst lite så blir jag ju nyfiken på hur det gick! 
skulle vara kul o veta vad som hände

Upp till toppen
Annons: