Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1425 ggr
johannillsson
2014-03-01 09:50

Katt och iller-hjälp

Har en liten illertjej på ca 1 år och vi börjar fundera på att skaffa en katt med. Har varit sugna på det väldigt länge.

Läst en hel del om att det har fungerat för en del och andra inte. 

Hur som helst så har vi en plan på om det ej skulle fungera senare då en bekant till oss tar emot katten om det skulle bli så.

Men innan vi skaffar oss en katt så skulle jag vilja ha era tips på hur man gör när man låter en kattunge och en iller träffas första gången.

Illrar lekar ju ganska hårt med varandra och slås för att avgöra vem som ska bestämma. Men hur gör en iller och en katt?

Till en början är jag rädd att min illertjej gör illa kattungen, vad är era tips? Ska man låta en utav dom vara instängd i en bur så de kan lukta varandra eller ska jag ha min iller i koppel så att man har lite kontroll?

Tacksam för era bästa tips och erfarenheter! :)

Annons:
JossanH
2014-03-01 13:12
#1

Jag tycker också att det kan vara svårt att introducera så små och ömtåliga djur som en kattunge med en iller. Men låt dom nosa på varandra när ni håller i dom. Man brukar märka ganska snabbt vad illern får för uppfattning om katten då. Är det stor svans, väs och försök att hoppa på katten är det ju tydliga tecken på att man måste vänta med introduktion tills katten är större. Men oftast tror jag nog att de hälsar på varandra med nyfikenhet. En katt har ju dock inte riktigt samma språk som en iller så en iller kan verka ganska på och burdus för katten. Verkar det funka bra så kan du låta dom hälsa på varandra på golvet och känns det tryggt att ha illern i sele så ha det så vet du att ni har lite bättre kontroll över henne. Lycka till och hoppas dom blir goda vänner! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2014-03-01 16:53
#2

Enda gången jag har varit med både iller och kattunge så gick det inte att ha dem tillsammans. Men kattungen var inte så gammal, kanske 9 veckor och illern verkade mer tycka att det var godis än nåt att leka med. Men det var en okastrerad haniller. Så det kanske går bättre med en kastrerad hona och lite äldre kattunge.  

Tycker det låter som en bra idé att låta dem träffas med koppel på och hålla dem lite åtskilda i början så att inget händer när ni sover eller inte är med. Se till att både illern och katten har ett säkert ställe att komma undan på om de skulle bli för roligt under lek. 

Sen får man alltid tänka på att det tar ganska lång tid innan katter/illrar/vilket djur som helst känner sig trygga på en ny plats. 

Vi flyttade i höstas och det är först nu som illrarna har börjat känna sig ordentligt hemma, efter 3 månader. Dvs, man kan inte vänta bara en vecka och förvänta sig underverk utan det tar minst en månad innan man kan vara någorlunda säker.

johannillsson
2014-03-01 17:03
#3

Tack för svar! :)

Känns bäst och börja med att ha vår illertjej instängd i hennes sov-bur så att dom isf kan lukta lite på varandra och förstå att det är någon mer här. Kommer nog använda sele också bara för att kunna sära på dem i början om nått skulle hända.

Har ni någon erfarenhet med hur illrar brukar va med katt första gången? Är rädd att hon ska bita för hårt eller liknande, någon bra ide på hur man kan förhindra det. Förstår att det måste ske lite "bråk" för att se vem som bestämmer och vart gränser går mm.

Zelda1
2014-03-01 18:48
#4

Hej. Har 2 katter å när jag kommer hem med illen så fick han gå lös, katterna hälsade sen var de inte mer. Men när illen leker med den lilla katten å bli lite hård hänt så går katten iväg. Men de är ju bara att prova sej fram :-) lycka till ;-)

johannillsson
2014-04-05 20:50
#5

Hej, vi har fått hem vår kattunge nu och dom har träffat varandra, men så fort vår illertjej kommer för nära så försöker hon lek-bita vår kattunge som väser,blir rädd och springer iväg.

Tips på hur man ska göra sen?

Ska man ha dom lösa under uppsikt och låta dom lösa allt själva.

Antar att dom behöver se vem som ska bestämma, men iller och katt gör ju detta på olika vis.

Hur har ni gjort? hur gjorde ni i början med eran katt och iller?

Mvh

Johan

JossanH
2014-04-05 21:06
#6

Är katten rädd skulle jag definitivt vänta tills den blivit större än bara kattunge. Så den inte blir skadad och verkligen ta sig undan om den vill. Håll de separerade tills ni vet med säkerhet att katten kan hoppa upp på något bord eller liknande om den blir trängd. Sedan kan de börja vistas ihop och undersöka varandra på ler lika villkor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
saramariae
2014-04-06 02:02
#7

Jag kan tänka mig att det är från djur till djur. Jag har haft två katt ungar (olika perioder) och min iller har inte brytt sig något alls, tvärtom… Hon älskade dom små liven . Samma sak med katterna…. Att dom va ganska obrydda och bara lekte, visst att det blev en smula hårdhänt ibland men dom lärde sig efter varandra:) det är min erfarenhet iaf:)

johannillsson
2014-04-06 11:23
#8

Ja vi kommer nog ha dom separerade nu i början, 

men är det någon som kan säga hur dom gjorde i början med sin iller och katt. Släppte ni dom bara lösa tillsammans under uppsyn eller hur gjorde ni?

johannillsson
2014-04-06 11:23
#9

Ja vi kommer nog ha dom separerade nu i början, 

men är det någon som kan säga hur dom gjorde i början med sin iller och katt. Släppte ni dom bara lösa tillsammans under uppsyn eller hur gjorde ni?

JossanH
2014-04-06 12:24
#10

Jag blev ju lite ofrivilligt med katter för några år sedan då en kattmamma kom med sina 4 ungar och flyttade in under vår veranda. Kattmamman var tyvärr allvarligt sjuk visade det sig, så hon fick somna in, och 3 kattungar flyttade efter några veckor. Kvar var en kattunge. Illrarna och katten gick inte ihop i början, men när kattungen väl blivit tam och tillräckligt stor för att själv kunna avgöra när det var dags att fly, lät jag dom vara tillsammans under uppsikt. I början blev katten jagad av illrarna och höll sig undan, men sedan tog katten över hela hemmet och var tvungen att flytta till mina föräldrar pga att ens illern var livrädd för katten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: