Annons:
Etikettberättelser
Läst 2362 ggr
Grodan
2013-08-13 19:17

Min första introducering (dagbok)

Hos mig bor det sedan några dagar två illerpojkar. Bägge är omplaceringar (dock från olika ställen) som jag lovat att älska resten av livet för en symbolisk peng.

Sir Abbott, pastell, född 2009-05.

Herr Melin, viltfärgad/svart, född maj 2010

Jag hade haft Herr Melin en (1) vecka när Abbe flyttade hit. Jag tänkte ha dem i olika läger och sakta låta dem lära känna varandra på neutral mark.

Dag 1 fick Abbe bekanta sig med de rum där han skulle få bo. Sedan gick jag ut med bägge killarna på promenad. Herr Melin blev jätterädd och skrek och sprang iväg. Abbe ville bita, såg det ut som i a f. Abbe gick inte så bra. Det blev varmt. De fick nosa på varandra. Sedan satte jag dem i en utebur - tyvärr pressade jag dem och ångrade mig sedan. Det blev bråk och jag hällde vatten på dem för att avleda/avbryta och särade på dem. Det var elakt med vatten, jag vet, men jag fick panik och visste inte hur jag skulle göra och vatten var det enda som fanns nära till hands. Dessutom var det en varm dag…

Jag tänkte att ok jag får backa några steg och ta det lugnare. Promenad varje dag istället. Lära känna varandra, bli vana vid varandra och efter någon månad kan de flytta ihop kanske…?

Men de behöver inte bo ihop. Det är praktiskt men inget tvång.

Dag 2

Jag har aldrig haft mer än en (1) iller åt gången så iller-introducering är inget jag vet speciellt mycket om. Efter att ha läst några trådar här samt pratat med några illerbekanta insåg jag att jag var tvungen att sätta ihop dem direkt och kunde inte ha dem i olika läger, att jag skulle få stå ut med rest ragg, skrik, skunk och sår på illrarna. Inget av det var något jag såg fram emot, men jag gjorde så. Jag satte ihop dem.

Till ändamålet valde jag att låta dem bo i mitt kök, som är 20-35 kvm stort. När de känner varandra och är 99% rumsrena får de gå i hela huset utom i råttrummet.

Skrik, bråk och skunk blev det.

Första dagen sov de så långt ifrån varandra de kunde, på var sin kortsida av rummet. Främst för att de naturligt valde att ha det så. När jag såg att de valde att ha var sin kortsida av rummet ställde jag på den kortsidan där Herr Melin valt att "bo" hans krypin och på den kortsidan där Abbe valt att "bo" hans krypin.

Herr Melin var rädd och skrek så fort Sir Abbott kom i närheten. I stort sett undvek de varandra. Abbe var nyfiken, men Herr Melin mest rädd.

Herr Melin som jag lyckats få rumsren slutade gå på lådan. Även Abbe tyckte att han kunde kissa o bajsa bredvid lådorna istället för inuti.

Vid något tillfälle valde de att byta krypin. Abbe gick och la sig i Herr Melins krypin när Herr Melin lämnade det. Herr Melin gick då till Abbes krypin.

De gånger de kom för nära varandra blev det skrik, skunk, kiss och bajs och jakt. Det kändes jobbigt… Men det är bara att bita ihop. Det ska lösa sig.

Promenaden funkade otroligt bra. Inte att den gick snabbt och så, utan för att Herr Melin brydde sig om Abbe. Abbe visade nämligen tydligt att det inte var roligt alls att gå ut. Så Herr Melin var ett stöd.

Tänk det trodde jag aldrig. Så nu är jag lite glad. Killarna kommer att funka, det tror jag absolut. Med min hjälp givetvis.

Dag 3

Vi har varit ute på tomten 30-50 minuter. Abbe tycker inte om att gå ut på promenad, men runt huset är ok. Jag har aldrig superkort gräs så det känns tryggt. Herr Melin har börjat med något nytt. Han poppar hela tiden vi är ute. Pratar. Det låter jäkla mys.

Sedan fick de springa i källaren 1-2 timmar. Abbe la sig i tvättstugan och sov efter en stund (han hittade dock några roliga rör där han sprang fram och tillbaka lite). Herr Melin röjde som en tok. Medans de var i källaren städade jag köket. Bort med allt de känner, in med bara nytt. Sen fick de komma upp till köket och fick var sin fryst mus. Det ville de inte ha, men för Abbe blev det lite sysselsättning i a f. Hade ordnat ett krypin och det bråkade de lite om. När jag ställde det i ett annat hörn la de sig bägge och sov i det. Fast när Herr Melin insåg att Abbe låg där blev han upprörd. Glodde på Abbe, väste lite, var spänd… Kommer Abbe för nära skriker han. För att lätta upp spänningen fick de dela på en rå äggula - aj aj nu har de fått mycket äggula… - men det funkade. De slickade bägge från fatet utan bråk.

Ingen av dem gick på lådorna…

När de bråkar så ser det ut som om Abbe är sur och attackerar och bits. Herr Melin skriker, skunkar och försvarar sig. Herr Melin har inga nya sår. Inte en skråma. Däremot är ju nacken full med gamla sårskorpor och ärr. Abbe har dock sår nu… Inga stora och inte allvarliga, men det känns inte kul att Herr Melin biter honom. Har tvättat såren och hoppas de slutar tjafsa snart. Aktivering är grejen tror jag…för att få dem att bonda lite… det har ju redan hänt grejer

Efter en stund deckade de. Nästan bredvid varandra, bara ett "tält" emellan dem. Framsteg!!!

Tre timmar senare låg de bägge i sitt krypin, ganska nära varandra.

Några minuter senare låg de tätt intill varandra.

Dag 4 (måndag 12 aug 2013)

Vi är trötta idag. Regnat och åskat så vi deckade faktiskt. Satte på killarna sele och skulle gå ut (vid lunch, var borta några timmar på förmiddagen). Vi hann inte gå så långt och så började det regna. Så vi gick in igen. Killarna fick vara i källaren en stund, men tyvärr förstör Herr Melin för mycket för att det ska funka. Han krafsar ut isoleringen från väggarna och annat bus. Abbe sköter sig och har mest bara kul. Det är en lite skabbig källare så de är fulla med damm och luktar lite konstigt när de röjt, men de älskar det… Sedan har de varit i köket och jag deckade faktiskt. De sover bägge i sitt gemensamma krypin. De har inga sår, men de slappnar inte av med varandra och är inte klara. Jag vet inte riktigt vad det är de måste göra. Abbe vill rullar runt och bitas kanske, men Herr Melin avskyr det… han skriker, skunkar och springer iväg… försvarar sig givetvis med tänderna men Abbe har inte fått några nya märken

På kvällen blev det en timmes promenad. Med dobermann tar den promenaden 20 min… lol

Abbe började gå lite bättre efter ett tag. Tror han kände igen sig också. Han tar sig ur alla selen… suck… men jag har beställt ett H-sele till honom. Ett grönt. Kommer imorgon el onsdag.. kan knappt vänta… Nu har de fått var sin färsk musunge. I en kull som är 3½ vecka visade det sig att två hade svansknyck (defekt på svansen). Jag avlivade dem och gav dem varma till killarna. Abbe behövde jag leka lite med för att han skulle bita ordentligt tag i den… Nu mumsar han glatt. Jag har vant mig vid ljudet nu, men i början var det jobbigt att höra när jag visste att det var möss som jag pussat på, som Herr Melin mumsade på…

De åt i var sitt hörn och någon vidare konkurrens och bråk om mat har jag inte tänkt på direkt. Snarare tvärtom, att de respekterar varandras mathörnor. Herr Melin stal dock ett kycklingben från Abbe, när Abbe sov, senare på kvällen… Herr Melin som ratat kyckling… 

Dag 5 (tisdag 13 aug 2013)

Imorse när jag gick upp låg killarna på varandra och sov. Jag tänkte inte på att ta kort, jag blev så glad och pussade och gosade med dem istället.

Det här var också en fantastisk dag att vakna till. Jag vaknade med en sång i huvudet och sjöng när jag gjorde frukostkaffet. Den sidan av mig har varit död ganska länge. Mina pälsar gör mig så lycklig! Hjärta

Jag tog Abbe på armen och gick till brevlådan. Där låg hans sele. Det var så fint. Och gulliga enbartmalin hade även lagt in ett extra sele, ett till Herr Melin. Aw…

Jag provade selen på killarna, ställde in dem och gjorde mig redo för promenad. Abbe kom inte ur sitt sele, han blev så besviken… Vi kom inte så långt förrän det började åska. Killarna blev rädda och vi gick in. Här funderade jag lite på om jag signalerade fel till dem i o m att vi gick in igen vid åsksmällarna. Men jag har haft en skotträdd iller förut och det gick verkligen inte att vänja honom vid nyårsljuden. Han var livrädd. Lite försent nu kan jag komma på att en slick vitaminpasta skulle kunna lugna dem lite… men jag hade inte med mig den på promenaden…

Killarna kan vara nära varandra och de dras faktiskt till varandra, nyfikna på vad den andre gör. Men som jag skrev förut, de är inte klara. De slappnar inte av helt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mixxy
2013-08-13 20:04
#1

Lite nyfiken på vem Herr Melin är ifrån? Har själv en pojk som är född maj 2010 :)

JossanH
2013-08-13 21:27
#2

Vilka sötnosar! Att dom sover ihop betyder mycket i illrarnas värld :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-08-13 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja, jag misstänkte det. Tror det är därför jag är så himla lycklig idag.

I ett överilat ögonblick såg jag detta och jag är så glad att jag hann ta foto.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2013-08-13 22:47
#4

Abbe har en kompis! 🥳

JossanH
2013-08-13 22:57
#5

#3 där har du 2 trogna livskamrater :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-08-14 00:34
#6

#4 Ja ❤️

#5 Åh, jag hoppas det, men jag fattar inte sååå mycket av vad de gör…

Herr Melin kuttrar så jäkla mycket på promenaderna nu. Verkar som om det är Abbe han snackar med (för när jag lyfter upp Abbe eller går ensam med Herr Melin så är han tyst). Vad är det han säger eg? LOL


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2013-08-15 01:55
#7

Dag 6 har gått bra. Promenad sedan massa gos.
Killarna har dock varit lite låga: trötta och inte så busiga. Jag frågade en illervän varför och hon sa att det är för att de är sura på varandra… hm…
Har lekt med Herr Melin i källaren. Kände att han behövde lite egen tid. Han blev jätteglad. Han har inte busat ordentligt sedan han var i källaren sist. Källaren är verkligen hans ställe, så många rum, så mycket att gräva, krafsa och greja med… och det är så skiiiitigt… han älskar det… lol… men han älskar att busa med mig där… han galopperar som en tok och poppar och är så glad… lilla killen❤️

Abbe kan busa och han har också fått lite egen tid. Han gillar Frolic (ja, tyvärr, det är inte så bra, men har kvar hundens och jag ger små små bitar) så han får lite tankeövningar där han måste leta en liten bit frolic. Herr Melin luktar inte ens på Frolic.
Abbe välte kaffebryggaren inatt (lite otippat att han skulle komma upp där, men det låg faktiskt frolic där så han ville ju bara ha sin godis) och jag blev så glad att glaskannan inte gick sönder… så jag fick mitt frukostkaffe…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2013-08-15 12:04
#8

Ha ha ha! Abbe är duktig på att möblera om, ska du veta. Han är stor och klumpig, men ibland överraskar han med att ta sig upp på oanade ställen…

Grodan
2013-08-15 15:33
#9

#8 Ah, men att göra allt för en liten bit Frolic… det tycker jag är mycket sunt och normalt. Benziller var precis likadan (Benziller som jag hade i 6+ år).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-15 15:39
#10

Inne på dag 7 nu.

Idag har vi hittills tagit en liten promenad, inte så mycket att skriva om det egentligen utom att Herr Melin (HM) förändrats lite. Han har insett att Abbe (A) inte är så road av att vara ut, så han går fram till A och ger honom lite tjuvnyp. HM har också råkoll på vart A är och de båda har blivit mycket mer följsamma. Stannar A så stannar HM, går HM så går A efter. Något jag gillar då HM har en stark motor och är så lätt att gå med. Han kan springa så fort, galoppera, att jag kan gå i ganska normal promenadtakt vissa sträckor - även vägar han inte känner.

Efter varje promenad går jag igenom pälsarna ordentligt. Igår hittade jag en fästing som kröp i A-pälsen, så jag håller utkik efter sådana monster.

När jag tömde toalådorna insåg jag att de bägge varit superduktiga och snart är det dags att öppna upp till de andra rummet, där det finns parkettgolv. Men jag väntar på toalådorna. De kom inte idag och det surar jag lite över…

Såg också att någon är lite lös i magen och nu oroar jag mig över det…

I krypinnet har HM hittat hängmattan, så han väljer gärna den framför att bädda in sig i fleecefilten bredvid A. Så nu sover de inte tätt ihop längre.

A lekte med skurmoppen, en helt normal kille. HM kollade inte ens på moppen… Jag vet inte hur jag ska få HM att bli lite gladare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-16 14:16
#11

Dag 8

Idag fick killarna en ny leksak… Såhär såg det ut då… inte superbra kanske… jag vet inte… hur går jag vidare? vad händer nu? kommer de här killarna någonsin att bli kompisar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-16 14:25
#12

Kan också tala om att ingen av dem har några nya sår. Den som har mest sår/märken i huden är Abbe. Herr Melin har något litet märke från häromdagen, men annars inget. Om han inte sprang iväg från Abbe jämt skulle han ev ha flera sår…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-16 14:43
#13

Alltså, jag känner mig lite ledsen… kan någon trösta mig och hjälpa mig?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
LindaBlue
2013-08-16 15:23
#14

Jättefin leksak, var kommer den ifrån? Jag har skrivit till dig på videon på FB.

JossanH
2013-08-16 17:55
#15

Haha, men grodan! Det där var ju knappt ens att räkna som slagsmål ;P Du har haft dom ihop i EN vecka och det går ju jättebra! Lite is i magen. Du kan inte räkna med att dom kommer älska varandra direkt bara för att dom kommer överens (till största del iaf), det är ett förtroende som byggs upp mellan dom. Ibland kommer det direkt, ibland tar det några veckor efter att dom blivit "sams". Röret tog fram svansviften hos dom och då blir man ju lite extra triggad, inget konstigt med det. Direkt efter lilla "bråket" gick dom ju tillbaka till varandra. Som sagt, jag ser ingen som helst anledning till oro!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Keen
2013-08-16 18:09
#16

Hahaa! Lugn Grodan, det är precis sådär illrar lär känna varann. 😃
Du har en verbal, nyfiken och kvick iller och den andre är starkare och mer laid back i sitt kroppsspråk. Vilket gör att du antagligen reagerar med att den starkare killen är arg på den mindre, mer snacksalige grabben. Men så är det inte. De visar upp sina personligheter för varandra och om de inte får göra det så blir de aldrig nånsin vänner.
I mina ögon, och säkerligen många andras med, ser det skitbra ut. Låt dem bara få den tid de behöver så går det där säkert galant ska du se.
Men framförallt, lugna dina uppeldade nerver lite!🌺
Det finns absolut ingen anledning till oro och jag är helt övertygad om att du inte vill smitta ner illrarna med onödig nervositet just nu.
Så bara chilla, killarna kommer fixa biffen.🤗

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Grodan
2013-08-16 18:12
#17

#14 Det är ett Marshall rör… Jag köpte det begagnat.

Här kan du se det på ferret.com LÄNK

#15 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH ❤️Tack JossanH😍

Precis sånt jag vill höra. Underbart. Jag kan ju "läsa" möss, råttor och hundar… men illrar… näe, inte riktigt där än… (i a f inte illrar vid introduktion riktigt i a f)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-16 18:14
#18

#16 Aw… vad bra… näe, jag är inte nervös… jag var bara lite ledsen för att jag itne förstår dem… kan inte läsa dem, vad det är de gör, men nu gav du mig ju svar på det! Tack ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2013-08-16 18:56
#19

#17 :) Mina som i regel alltid står helt uppburrade, väser och gräver med tassarna som en tjur- det är signaler man helst inte vill ha när man introducerar illrar ;) och jag har änd fått alla (utom dom här sista nu då) att funka ihop till sist!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2013-08-16 18:58
#20

Mina två skunkillrar håller på som i filmen. Fast hela tiden, högre och mer skunk och bajs på golvet. De vill inte sova ihop och kan knappt titta på varandra utan att någon börjar pipa. SÅ bara genom att jämföra med min egen sits så tycker jag det ser jättebra ut. =D

De har hållit på sedan april utan att det blivit bättre. Så grattis till dina två skruttar som verkar kunna bli bästa kompisar i framtiden. 

Håller med om att det är lite svårt att läsa illrar. Men det är väl sånt man lär sig ju mer man får se också.

Annons:
Grodan
2013-08-16 22:50
#21

Tack alla, för svar, tips osv. Lärorikt!❤️

Surar lite. Abbe har öronskabb.

Kollade på öronguck i lupp och där såg jag små monster skutta omkring… Jag ryser än… iiiihhh

Jag ska rengöra öronen och smörja in med någon olja som dränker skabbisarna. För det blir inte veterinär förrän nästa vecka…

Abbe blir nog glad att jag inte kommer att pussa så mkt mer på honom nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-18 12:56
#22

Dag 9 var en lugn dag för killarna. Jag åkte bort, de fick vara ensamma hemma.

När jag kom hem några minuter innan midnatt blev de helt underbart glada och skuttade upp på mig. Jag blev varm i hjärtat, de hade ju inte ens lyft på huvudet på morgonen när jag sa hejdå.

Det luktade skunk och bajs och alla toalådor var fulla. En plutt låg utanför. En ganska lös plutt. Färg ljusbrun. Antar att den som la den inte hann in i lådan… Eller tyckte att lådan var full… Någon är i a f lite lös i magen.

De fick fläskkött som de bara glodde på. Jag hörde hur de frågade var deras mus var… men tyvärr killar, mössen är slut. Eftersom jag själv hade ont i magen, ont i huvudet och var rejält trött fick de bara lite pussar, lite skötsel (kollade igenom dem om någon hade fått några nya sår, bitmärken, men det såg fint ut) o sedan vara ifred igen. Senare såg jag hur de åt fläskköttet, trots att de ratat det först…

Hörde också en jäkla massa skrik och annat inatt.

Idag är dag 10, en dag som börjat rätt långsamt för min del. Killarna har fått lite puss och gos och var sin bit lax. Trots allt tjafs inatt har ingen något bitmärke eller sår…

Nu ser jag att de vill ha aktivitet och skoj, så jag får ta med dem ut…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

marhan71
2013-08-18 21:03
#23

Hej Grodan,

Kul att se ditt inlägg… det var vi som sågs som hastigast hos Kerstin och Kent i lördags!!

//Marit


Marit

www.cmhamsters.hemsida24.se

Grodan
2013-08-18 21:15
#24

#23 Hej Marit! 😃 Kul o se dig här!

Jag blev så kär i den svarta hanen… åh, vilken liten prins❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

regskylt
2013-08-19 01:11
#25

#24 Vilken svarta hane? ^^

Grodan
2013-08-19 14:27
#26

#25 Den du ska ha säkert… en jättefin


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

regskylt
2013-08-19 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Gute? ;D

Gute lite Plutt i min hand <3

Annons:
Grodan
2013-08-19 14:42
#28

#27 Namn… fråga K, hon vet… jag försökte stoppa den i tröjan men det gick inte


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

regskylt
2013-08-19 14:44
#29

#28 Ganska så säker på att det är Gute, har för mig att det bara är en svart hane. :)

Grodan
2013-08-19 15:05
#30

#27 Aw… ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-19 21:47
#31

Dag 11

Vi är på emo-humör idag. Killarna surar över att det är för lite fågel och gnagare i matskålen. Torrfoder är äckligt säger de. Eller jag har ju inte lär dem att prata än… men de äter det inte… Abbe gräver runt lite i skålarna. Herr Melin tycker nog mest de bara står i vägen - kan vara han som flyttar dem och välter omkull dem.

Inne har de nu valt olika sovplatser en bit ifrån varandra. De bråkar inte inne så mkt, men ute där Abbe är osäker kan Herr Melin bli stöddig mot honom.

Titta vad fint de kan gå i trappan (och detta TROTS att det är en ytterst djur-ovänlig-trappa och TROTS att jag inte uppmuntrat dem att gå i trappan!!! Mattorna som hunden gick på har jag tagit bort…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-20 15:52
#32

Dag 12

Nu har jag ringt runt till de närmaste djurklinikerna/veterinärerna och bokat tid hos den billigaste. Bara i pol.klinik avgift sparar jag 200 kr på att leta reda på den billigaste.

Veterinären är en äldre dam och finns faktiskt rätt nära mig. Hon har haft mycket illrar på sin praktik tidigare, men på sistone har det varit glest med det.

På torsdag ska jag dit i a f. Jag behöver bara ta med mig en kille. Jag får välja den med mest smutsiga öron och jag får låta bli att ha i olja i öronen… (jag har ju lyckats eliminera rätt mycket av öronskabben hittills med hjälp av det, men nu måste jag låta bli så att veterinären kan hitta skabb o ge mig stronghold)

Det har varit en lugn dag hittills. Jag har haft ont i magen och inte kunnat göra så mkt. Pälsarna sover. De ligger inte tätt intill varandra längre, utan en bit ifrån.

De vill bägge ha lite ensamtid med mig har jag märkt. Igår kunde jag nästan få Herr Melin att leka lite. Han är otroligt svår att få att leka. Den veckan jag hade honom enbart bara sov och åt han typ första 4 dagarna. Tror han försökte leka lite dag 5 men orkade inte riktigt… Nu orkar han nog men har ev lite svårt att koppla av.

Abbe jagade Herr Melin lite igår. De skrek och höll på, men inga sår. Hittade dock ett rivmärke på Herr Melins rygg idag som han troligvis fick igår kväll av Abbe.

Sårskorporna (gamla som han hade när han flyttade hit) har ramlat av från Herr Melins nacke och rygg och päls börjar växa ut. Att smörja in med Aloe Vera var bra. Det ser ut att läka fint och förhoppningsvis blir det inga ärr med kala fläckar. 

På fb är mina illerfilmer rätt omtyckta så jag ska ev försöka filma lite mer. Jag är absolut inte bra på det och kvaliten suger men det är kul med responsen.

Killarna har varit rätt duktiga på att gå på lådan några dagar, en eller annan plutt hamnar utanför. De har även varit lite lösa i magen, men jag misstänker att det är för att de fått nöt- och fläskkött och inte bara fågel och gnagare. Igår fick de fågel och gnagare och då blev avföringen bra igen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2013-08-20 16:56
#33

När man ger mycket muskelkött blir avföringen ofta lite rinnig. Om dom har öronskabb kan även det påverka humöret och (o)viljan att vara nära varandra. Vissa illrar är även svåra när det gäller bus och är helt enkelt inte lagda åt det hållet. Det är så lätt att jämföra djur med varandra och tro att det är något "fel" på den som inte beter sig som förväntat. Att den illern inte skulle trivas eller vara olycklig på något sätt. Vi får inte glömma att alla djur är individer. En av mina första illrar Pegasus var en sådan som gärna busade, men efter låååång startsträcka så det var inte alltid man lyckades få igång honom. Men när han väl busade så förvandlades min übersnälla pojk till ett litet monster men ganska bra tryck i käkarna haha ;) Det var bara att acceptera. Jag var glad de gånger man kunde få igång honom men fick acceptera att han var annorlunda på den punkten. Likadant skulle jag vilja påstå har gällt flera illrar från en mycket speciell kombo- nämligen Ixidillrarna. Många av oss som haft en Ixid kan nog intyga att dessa illrar inte är/var som andra illrar. Ett mycket speciellt sätt som nog fått många att fundera över om illern inte trivts eller varit olycklig på något sätt. Men det har varit deras sätt. De har inte betett sig som förväntat och därför har dom i vissa lägen blivit missförstådda.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-08-20 18:17
#34

Tack JossanH! Värdefull info.

Jag har kollat på bajs-kartan och kan konstatera att alla bajskorvar killarna lagt är normala, även den som hade en lite grön ton… lol

Vad är en Ixid-iller?

Jo, Herr Miller har också en lång startsträcka… och han busar lite annorlunda… de bästa lekstunderna är när han galopperar i källaren med mig efter, då ser han riktigt glad ut.

Jag är av den övertygelsen att sällskapsdjur behöver leka varje dag. Jag leker jämt med mina djur, hundar, råttor, möss och illrar. Det ingår i vårt dagliga liv och det är lika viktigt för dem som för mig… Absolut inget konstigt och alla här har säkert samma övertygelse, jag bara känner för att trycka ner tangenterna lite.. hihi 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
LindaBlue
2013-08-20 18:44
#35

Får jag sno din tråd med ett litet inlägg? Mara har alltid varit en busig iller, en liten pansarvagn. När Abbe flyttade in blev hon deppig och slutade busa och röra sig runt helt. Det tog bara en halv dag efter att han flyttat tills hon började busa igen, MEN en annan förändring vi har märkt är att hon nu blivit kelig också, och sover vid fötterna varje natt, det har hon aldrig gjort innan. :) 

Kan du inte göra en busvideo i din källare med Herr Melin?

JossanH
2013-08-20 19:29
#36

#34 Ixid-Iller är en valp som kommer från uppfödaren Ixid som endast fick 3 kullar (en med endast en valp) med samma kombination. Alla valparna blev väldigt speciella. Det där med att busa ser jag mer som ett individuellt behov. Jag har tex Vicente och Lily som är lite mer högenergi illrar (framförallt Vicente) som knappt kan sätta sin tass i golvet utan att busa, sedan har jag Marcello som är mer upptäckande än busande. Man får försöka tillgodose det som ger illern mest tycker jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-08-20 19:50
#37

#35 Självklart får du det! ❤️

Ja, jag läste ju det om Mara och blev så glad att hon började busa igen när Abbe flyttade.

Jo, jag kan göra en sådan video… eller försöka… (kan vara jäkligt knivigt att busa och filma samtidigt… lol) men jag är inte säker på att jag vill visa upp den för alla, för min källare är jäkligt äcklig… om folk gnäller på det då blir jag ju ledsen…

#36 aha, var det länge sedan? På vilket sätt var Ixid-illrarna speciella? Gick de vidare i avel?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2013-08-20 20:50
#38

#36 vad jag vet slutade den linjen där. De föddes 2006. De var säregna. Svåra att förstå sig på i vissa lägen. Väldigt speciella men lite svårt att sätta fingret på det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-08-21 13:59
#39

Dag 13

Idag dammsög jag för första gången hos killarna. Jag har bara sopat och skurat hittills, för jag är snål med elförbrukningen. Men nu var det bara så smuligt och skitigt att dammsugaren åkte fram.

Abbe gick och la sig, såg inte om han reagerade på dammsugaren, tror inte att han blev rädd. Herr Melin tyckte det var jättekul med dammsugaren. Han kollade noga vart maskinen åkte och så att jag gjorde rätt…hihi… Helt orädd. Jag är ganska van att åker dammsugaren fram då springer illern och gömmer sig, men här fanns inga sådana tendenser.

Efter det lekte vi och attans om inte HM skuttade lite glatt.

Inatt var det något kiv men jag har lärt mig att det är ok. Svårt, för på alla andra djur är skrik inte ok… Men ingen av killarna har en repa i päls eller på hud så det måste ju vara ok. Och att HM kan leka betyder ju också att det går åt rätt håll.

Abbe kan leka. Han gillar jaktlekar bäst, men att springa i röret och leka lite tittut är också kul. Fast ligger han i röret och jag viftar med fingrarna då kan han bitas. Jag misstänker att han inte ser superbra.

Mat har de fått i form av lax, kyckling, nöt och fläsk. Lax är jag noga med att de får en liten bit var, resten har de fått välja själva.

För några dagar avlivade jag en mus med dåligt temperament. Jag gav den varma muskroppen till illrarna. Herr Melin tog den och sprang iväg. Han fräste lite åt Abbe som också ville ha. Abbe sprang efter, men höll ett litet avstånd och låg bredvid och väntade medan Herr Melin åt framdelen på musen. Sedan backade HM undan och A kunde äta resten. Jag blev lite imponerad över hur smidigt det funkade, att de faktiskt respekterar varandra. De samsas om maten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2013-08-21 16:22
#40

Abbe lekte "döda dammsugarmunstycket" när han bodde här, så han är inte rädd för den. ;)

Grodan
2013-08-21 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#40 lol, kan tänka mig…

han gillar pälsiga saker… har en "vippa" med päls som han älskar

Sedan gillar han att saker rör sig under filtar, handdukar osv så den leken har vi lekt…

---

Åkte iväg en stund och när jag kom tillbaka låg killarna tillsammans i hängmattan. Jag försökte fotta o filma lite, men vet inte om jag kan lägga ut filmen… det är ju så svårt att vara tyst… jag är en sådan som håller på med töntiga ljudeffekter hela tiden… (någon gnällde också på mitt fnissande i slutet av gå-i-trappan-filmen, men de var ju så söta när de satt där och tittade upp mot mig och väntade på att jag skulle öppna och sedan när jag öppnade en liten springa bara, så slank de snabbt in… hur kan man INTE fnissa lite då? jäkla sötmonster)

Lägger in bild o ev film sen.. har en timme på mig

Edit: filmen kan jag omöjligen lägga upp… jag låter för mkt jag vill inte bli mobbad för det… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2013-08-22 16:16
#42

Ännu en dag i paradiset ❤️

Dag 14

Nu har pälsarna bott ihop i två veckor, typ, och igår kväll såg jag tydliga framsteg. En absolut mer avslappnad attityd mot varandra och mig. HM kunde ju t o m skutta lite av glädje och lek på EGET INITIATIV mot mig…

A är lite läijd bäck och ser mig mest som mattanten…

Promenader mitt på dagen går inte bra längre. Vi får inte vara ifred. Folk antastar oss. Barn jagar oss. Killarna har inget emot det direkt, det är mest jag som har. Jag blir sur. De förstör min promenad. Kommer de med hund tycker jag det är liiiite ok. Jag har stor hundabstinens och blir glad över att se att killarna inte har något emot hundar.

Imorse åkte jag med HM till veterinären. Han tyckte inte om det. När jag ändå var där bad jag veterinären lyssna på hjärtat. Det gick väl sådär… hehe… han skruvade sig och ville inte bli lyssnad på. Det hon hörde lät i a f bra.

450 kr i besöksavgift och recept. Hämtade recept på Stronghold rosa tuber x 2 vilket kostade 352 kr. 

När jag kom hem fick de var sin pipett/dutt i nacken. De uppskattade det inte alls. HM vände sig om och ville bita i pipetten… hm…

Sedan tassade de bägge omkring mina fötter och undrade vart köttet var. Jag gav dem en äggula som de fick dela på. De slickade snällt upp den tätt intill varandra. Ingen fräste och ingen backade undan. Något kött har jag inte tinat än. HM letade och letade och till slut gick han och glodde lite i torrfoderskålen (Orijen + Totally Ferret + lite Carnia Lynx + lite kattmat av okänt märke + Abbes gamla foder). Han tog en Totally Ferretbit och sprang in i ett hörn och knaprade.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-22 18:02
#43

Undrar hur långt tid efter jag påbörjat Strongholdbehandlingen som illerfolk vågar träffa mig o pälsarna…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2013-08-22 18:34
#44

#43 visst är det väl så att skabbens livscykel är 21 dagar. Det ska räcka med en behandling men ibland behandlar man efter 21 dagar för att även få eventuellt överlevande larver. Därefter borde det vara helt riskfritt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-08-22 18:39
#45

#44 Ja, äggen lär kläckas efter 3 veckor typ… Så de ska få en pipett till efter 3 v.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-23 00:41
#46

Lekar

Killarna leker på lite olika sätt.

Abbe gillar pipmojjleksaker mycket. Det ska pipas och det ska röra sig mycket och gärna flyga lite i luften.

Herr Melin gillar att gräva och bli jagad. Ibland kan det vara lite skoj att åka ruschkana i en tygrör eller handduk.

För en stund sedan lekte jag pipmojleksaksleken med A och då kom HM och kollade nyfiket vad vi gjorde. A verkade invitera HM till lek, jag är inte säker, men HM sprang snabbt in i ett rör och kom på så sätt undan. Sedan hade A tappat sugen för att leka med mig och gick längst med röret till andra sidan och la sig där och stirrade på HM som larvade sig lite (låg på rygg o kråmade sig osv..lol).

Jag tror att det var en lek, mellan killarna. Jag är inte säker dock…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-23 20:38
#47

Apropå lekar så idag när jag hade lite egentid med Abbe och gick omkring på tomten så blev Abbe lite lekfull när jag satte ner honom i gräset. Han skuttade, busade och poppade. Att kunna springa lite utan sele tror jag var skönt för honom. Och att bli lite lättsamt slängd i högt gräs tyckte han var himla skoj. Han blev så upp i varv att han nafsade i luften och gjorde hoppskutt upp mot mig… Det var så skönt att se. Och mobilen med kameran låg inne… dumt… men men

Herr Melins egentid skulle varit ungefär likadan, men han går inte att ha lös. Han är för snabb. Han kan verkligen springa den illern. Och han har annat bus för sig. Kolla under bilen t ex och hm… ja, det känns inte så himla lyckat…

För övrigt har dag 15 varit en trög dag. Pälsarna var med en sväng till brevlådan, en på varje axel, men sen har vi bara varit inne. Jag har varit hängig och nere.

Mat har de fått. Det blev buffé. De fick välja, ställde fram fläsk, kyckling, nöt, vit fisk, rosa fisk och räkor. Allt är bortplockat från skålen utom den vita fisken. En snutt räka ligger där, en bit lax ligger där osv… Torrfoderskålarna är påfyllda (men nu är det endast Orijen och Totally Ferret i dem). De var faktiskt nästan tomma. Vilket känns bra, då jag inte är så duktig barfare än. Jag vägde dem och de har samma vikt som för 15 dagar sedan. Min våg är inte exakt men Abbe ligger på 1,6 kg och Herr Melin på 1,3 kg. Jag vägde aldrig HM när han kom, vilket jag slår mig i huvudet för ibland…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-24 01:02
#48

Tog bara en liten kort promenad ikväll, i mörkret. Bägge killarna gick jätteduktigt, utom då en ensam liten hund stod mitt på vägen och skällde (hunden är alltid ute ensam och skäller, jag har aldrig sett ägaren, det sägs vara en äldre gubbe som inte orkar gå ut). Där fick jag lyfta dem och bära förbi. 

Sedan latjade vi lite. Jag har märkt en tendens att HM inte kan dela uppmärksamheten riktigt. Han motar bort A. Fräser och låter. Hotar att bitas, typ. A backar undan lite, vänder bort huvudet eller så. Jag är dock noga med att inte belöna HMs beteende här.

Det är svårt att aktivera HM, ibland känns det som om han inte vill vara med A i köket. Jag har tyvärr bestämt att de inte får resten av huset förrän om 3 veckor när de fått sin andra tub Stronghold. Det är trist, för jag vet ju att de skulle ha så roligt om de kunde få lufsa runt överallt, bita i mina skor, sova i min säng, kolla in garderob och klädeslådor… men… jag vill inte ha tillbaka öronskabb direkt så det får vara såhär. Vi får gå ut mer. De har varit lite rastlösa idag pga att vi faktiskt inte varit ute så mkt idag och igår. Jag får ta mig i kragen.

Abbe gillar Frolic (jag har ännu inte hunnit fixa nyttigare godis tyvärr) och det är lätt att göra små tankeövningar med honom. Att få ut en liten bit Frolic ur en läkerolask är inga problem nu.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2013-08-24 15:57
#49

Dag 16

Vi ska snart gå ut en sväng. Jag ska bara skriva detta o dricka upp mitt kaffe.

Nu när jag umgåtts med killarna har jag varit noga med att säga deras namn och ge dem lika mycket tid. Jag märkte att Herr Melin blir stöddig när han får uppmärksamhet. Precis som min hund Korven när han var hos dagmatte med andra hundar…

Det var när jag tog fram en kastrull och la lite vitaminpasta i botten och först provade om Abbe klarade av att få bort locket (det satt bara lite snett på så det var lätt att putta undan). Vitaminpasta var inte motivation nog för honom. Så jag provade med Herr Melin istället. Han var lite mer intresserad. Abbe tyckte dock att det var spännande så han gick fram till oss (och kastrullen) och då blev HM sur och gjorde ett utfall. Ett vanligt utfall, som han brukar göra, men nu såg jag hela bilden och tolkade den. Det kändes inte jättebra. De måste ju kunna dela på mig och inte slåss om mig…

Så nu funderar jag på lite vad jag kan göra åt detta… Tips mottages.

Just. Senare när jag och Abbe fortsatte att träna på kastrullen, men nu med Frolic som motivation, så blev han tydligen kaxig och efteråt gick han till krypinnet där HM sov och väckte honom… Han kröp under filten och bet honom… Var det lek? Var det hämnd? HM blev rädd och upprörd förstås, tror dock inte han skunkade den här gången… Men han skuttade ju ut ur krypinnet… så Abbe vann typ..?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rebellkatten
2013-08-24 19:43
#50

Det där med att gå och "väcka" den andra med att bitas har jag här också. Betyder det nåt på illerspråk? Någon som har nåt bra svar på det? =D

LindaBlue
2013-08-24 19:56
#51

Låter lite som Mara, fast hon bet inte, hon gick förbi en docksäng med en filt, som Abbe sov i just då. Hon stannade till och krafsade med stor frenesi ner filten, sen tittade hon, såg ut som om hon sa "ha!" och gick vidare.

Grodan
2013-08-24 22:51
#52

#50 Jag tror att det gör det, men det kan ju vara rent jäkelskap också, för illrar jäklas ju lite ibland… lol 😉

#51 Jäkelskap… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-25 21:04
#53

Ok, jag känner såhär.

De som vill ha kontakt med mig och läsa fortsättningen kan kontakta mig.

Ni andra, ha det så bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2013-08-25 22:45
#54

Men jag blir ju så glad när du skriver något nytt! Du får berätta på fb, fast det gör du ju lite med, men gillar att det står samlat såhär. ;)

JossanH
2013-08-27 12:36
#55

#53 932 ggr har denna tråden öppnats.. Vad är det du inte är nöjd med?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
fladdy
2013-08-27 21:00
#56

#55 Var står det att hon är missnöjd?

aaaaaaaaaaaangelina

JossanH
2013-08-27 21:05
#57

#56 hon har lämnat forumet med orden "Ni andra, ha det så bra." Som att hon är missnöjd över något/någrs så därför frågar jag. Jag hoppas att jag missuppfattat något, men måste ju iaf fråga :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: