Annons:
Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 3176 ggr
Lena
2013-06-06 11:57

Göteborg: Rädda Omhändertagna Djur!

Länsstyrelsen i Göteborg har omhändertagit flera smådjur som nu befinner sig i riskzonen för att avlivas. Några är redan avlivade pga sjukdom/hög ålder. Ytterligare 7 djur har avlivningsbeslut som ännu inte verkställts. Resterande (se lista nedan) har bedömts omplaceringsbara men kan trots detta bli avlivade om de inte omplacerats inom 14 dagar från att beslutet meddelats djurägaren. Denna tridsfrist löper ut den 13/6 om inget överklagande inkommer i tid och får laga kraft.

Dessa djur är som jag tyder handlingarna fortfarande i livet man har bedömts som icke omplaceringsbara (avlivingsbeslut):

2 katter (1 pga hög ålder i pga sjukdom som den får medicin emot)

2 chinchillor (1 pga klumpfot, i pga förlamad svans/ben)

2 degusar (pga hög ålder)

1 mus (pga böld)

Följande djur har bedömts som omplaceringsbara: 

6 illrar

17 chinchillor, 

6 hamstrar, 

40 möss, 

1 sjusovare 

7 katter 

Omplaceringen sköts vis Polismyndigheten i Göteborg. Det är såldes till dem ni ska höra av er om ni kan ta emot något/några djur. Var noga med att ge precisa uppgifter med namn och adress till Polisen och var aktiv med att höra av er. Det ska finnas särskilda Djurpoliser som har hand om ärendet. Dessa kan dock vara svåra att få tag på. Man kan då ringa till inre befäl i Göteborg. 

OBS! Ber er hålla er till ämnet och i denna tråd bara diskutera hur ni kan hjälpa dessa djur så de ej blir avlivade. OBS! 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2013-06-06 13:08
#1

Kontaktuppgifter till Polisen i Göteborg:

Adress: Stampgatan 28, 411 01 Göteborg

Telefon:077-114 14 00

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

enbartmalin
2013-06-06 13:30
#2

Delar detta vidare.

Hälsningar Malin

Lena
2013-06-06 16:13
#3

Såg att tfn till Polisen blev lite fel. När man ringer inom landet räcker det att slå: 114 14

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

FerretCrow
2013-06-06 22:14
#4

Hoppas alla finner hem. Tyvärr är iller antalen stopp här hemma nu efter att jag nyss tagit in en omplacering.

JossanH
2013-06-06 22:35
#5

Man vill så gärna hjälpa men har inte plats.. Känns extra viktigt att gamlingillrarna får sig ett bra hem som känner till illerns sjukdomar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tazzar
2013-06-06 23:44
#6

Har pratat med insatt och vill bara inflika att överklagan är inskickad.

Inga djur är för omplacering än.

Tidsfristen till 13/6 gäller inte längre, då överklagan som sagt är inskickad och en jurist har hand om ärendet.

(Så det inte blir några missförstånd här).


Annons:
Lena
2013-06-06 23:58
#7

Det är ju bra om det blir mera tid pga överklagandet. För tid behöver man ha om det blir aktuellt med omplacering.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

becka89
2013-06-07 15:38
#8

Hade ju eventuellt kunna tagit någon iller men bor en bra bit bort från göteborg:/

JossanH
2013-06-10 08:26
#9

Någon som vet hur det går för djuren??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tazzar
2013-06-10 12:40
#10

#9 Det är, vad jag förstått det, fortfarande fryst gällande omplacering och avlivning, då överklagan behandlas.


Lena
2013-06-10 18:37
#11

Eftersom en överklagan ska vara gjord avvaktar Länsstyrelsen Förvaltningsrättens ställningstagande. Om det blir inhibition eller inte som det kallas.

Inhibition är inom juridiken ett beslut av en högre instans att inställa verkställighet av en dom eller ett beslut.

Inhibitionen innebär inte att domen eller beslutet upphävs, enbart att verkställigheten har skjutits upp. Ofta fattas beslut om inhibition om ett beslut har överklagats till högre rätt och det ännu är oklart om det kommer att verkställas efter överprövningen eller inte. (Wikipedia)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Olofami
2013-06-11 21:15
#12

Jag fattar inte om det går att hjälpa dem eller inte. Men jag vill hjälpa till, jag har plats för en eller ett par stycken här. Jag skulle även kunna tänka mig att ta flera eller till och med allihop temporärt tills permanent flytt ordnas åt dem. Jag är dock mycket dålig på att följa dessa trådar..

Olofami
2013-06-11 21:36
#13

Ringde till polisens växel och ingen av de två jag fick prata med har någon helst aning om vad polisen gör med "beslagtagna" djur. De lät dessutom som att de aldrig fått frågan förut och att jag var dum i huvudet som sökte sådan information och ville anmäla mig som frivillig hjälp.

Som tur är vet ju ni här på forumet hur detta går till.. :)

Annons:
Lena
2013-06-12 23:21
#14

#13 Du kan nog inte begära att vxl ska veta hur allt går till. Däremot brukar de veta vem de ska hänvisa till. Det visste de i alla fall när jag ringde.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: