Annons:
Etikettförsäkringsfrågor
Läst 2322 ggr
Odis
11/27/12, 6:47 PM

Försäkring Ja eller Nej?

Det är bestämt att Dande ska stanna hos oss. Han har en försäkring som jag försöker bestämma mig för. _Har ringt till vetrinärer för att höra mig för vilka summor en sjuk iller kan landa på.(Dande är inte sjuk nu) Ochläst agrias villkor. Det som gör mitt beslut svårt är det låga taket. 10 tusen per år känns som ingenting för iller. Operation vid insulinom kostar ju 10 tusen så då får man ju betala alla prover och besök själv det året. Även antalet besök för dom pengarna känns lågt. Besök som kostar 2000 styck får man ju 5 stycken isåfall.

Ni som har/haft sjuka illrar som varit försäkrade hur mycket får ni betala ur egen ficka för att ni slår i taket? Och ur ofta slår man i taket med en sjuk iller?

Annons:
JossanH
11/27/12, 6:54 PM
#1

Har nog gått över taket en gång på 3 sjuka illrar. Försäkringen är guld värd minst sagt och oavsett om taket är 10 000 så tjänar du ju den summan när illrarna blir sjuka. Gör du en stor operation gör det stor skillnad om du får stå för 2000 eller 9000 och du har på en operation tjänat in det du betalat i försäkringen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Doktor-och-Designer
11/27/12, 7:08 PM
#2

Jag håller med ovanstående, jag skulle aldrig tveka att försäkra våra. Vi har gått i taket två gånger totalt (om jag kommer ihåg rätt), och då har vi haft totalt 13 illrar som vi har sökt vård för (varav 9 tyvärr nu har levt sitt liv). Många operationer kostar ca 7000 kr och då har man ändå kvar några tusenlappar det året för undersökningar. Sen även om en operation kostar 10000 kr så är det ju självrisk på denna summa och du utnyttjar alltså inte hela beloppet på försäkringen.

Odis
11/27/12, 7:22 PM
#3

Jag uppskattar de snabba svaren=)

Det finns egentligen tre anledningar till att jag tvekar.

1. Jag har nog haft extrem tur men jag har haft iller sen 2007 och diverse andra djur i hela mitt liv och vi har aldrig försäkrat nåt djur och min förra iller la jag max 5000 hos vetrinär för misstanke om främmande föremål under hela hans livsstid. Så jag är hitills inget direkt "fan" av försäkring på djur men övertyga mig för bara för jag har haft tur betyder det inte att det kommer straffa mig senare.

2. Min syster fick för sig att försäkra sin katt och hon har haft mycket problem med Agria och jag har hört mycket dåligt om dem vad gäller vad försäkringen egentligen täcker. Ni som har era illrar försäkrade får jätte gärna lämna er synpunkt om Agria för det väger också en del i mitt beslut! Jag vill ha så mycket kött på benen som det bara går för det här beslutet. För det är också så att om jag behåller Dandes försäkring så kommer jag även teckna försäkring för Fridolf.

3. För tillfället så kommer vi till den tråkiga saken pengar och ekonomi. Jag är en fattig student som älskar mina djur och skulle göra allt för dem, eknomiskt så tar jag hellre lån om så blanko lån för att få ha kvar mina djur än gör mig av med dem pga vetrinärkostnader. Men ändå för den som har vädigt lite pengar så spelar en årssumma på ca 1200 ganska stor roll och jag känner att jag noga måste överväga det eknomiska beslutet.

emoflickan
11/27/12, 7:33 PM
#4

Vet inte hur mycket pengar jag sparat in genom försäkringar alla de år jag haft iller men det är sjukt mycket..Albin opererades t.ex, gick på nästan 13000, hade blivit aningens saftigt att betala utan försäkringen. Gimli opererades också. Har utnyttjat försäkring massa ggr när jag gjort undersökningar som involverat t.ex röngten eller ultraljud. Nu betalar jag typ 55 kr i månaden för Willa, dvs det skulle bli dryga 100lappen för två illrar, jag har också varit student senaste åren och tycker definitivt att det är värt att försäkra!

Jorma
11/27/12, 8:15 PM
#5

Jag har utnytja försäkringen 1 gång hittills på mina 2 illrar, det var för att operera en tumör försäkringen täckte då ca 5000kr (vilket även direktreglerades så jag behövde inte ens bry mig om det hela alls ) vilket ju man kan betala försäkring för i ganska många år… och skulle man nå taket så är det en större kostnad än vad försäkringen skulle kostat illern för hela sitt liv.

Jag tycker personligen det helt klart är värt att försäkra

Odis
11/27/12, 8:20 PM
#6

Någon som har en dålig erfarenhet av Agria att dlea med sig av? Vill verkligen få alla sidor av myntet så att säga. Och tack från er som har svarat=)

Har för övrigt ringt och pratat med Agria för att få mer kött på benen och tjejn jag pratade med nämnde att de jobbar ganska mycket på just iller försäkringen för att ändra den, då de inser att 10 tusen för iller och vissa fåglar jämfört med exempelvis hamster och marsvin är lite lite och att de borde inte ha samma försäkringssumma. De ser tydligen också över att försöka inkludera CT röntgen för iller.

Annons:
JossanH
11/27/12, 8:21 PM
#7

Tar du blankolån kommer ju räntorna gå på vad du annars skulle betala i försäkring plus att försäkringen gör att operationerna kommer bli billigare. Är man fattig student skulle det vara en god anledning till att faktiskt försäkra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
11/27/12, 8:46 PM
#8

Har fyra så att inte försäkra vore ganska kaxigt ;)

Har bara positiv erfarenhet av Agria.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
11/27/12, 9:11 PM
#9

Just det- angående agria- så har jag bara bra erfarenheter också. De flesta klagomål har nog gällt andra djurslag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

TottsiGirl
11/27/12, 9:18 PM
#10

Jag skulle hellre aldrig tveka på att försäkra. Enda anledningen att inte göra det skulle i så fall vara att ja hade obegränsat med pengar på kontot. 

Numera täcker ju även försäkringen tandskador som inte är helt ovanligt.

Agria har alltid hjälpt mig utan problem. Visst är 10 000 kanske ett lågt tak men det är definitivt bättre än ingen försäkring alls.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nussen
11/27/12, 10:28 PM
#11

Funkat superbra med Agria . När Hobbe opererade bort mjälten så direktreglerades allt i kassan hos Marianne så jag behövde inte trassla med att skicka in papper. När Hobbe fick magsjukan direktreglerade vi inte utan jag skickade in kvittot till Agria fick ett sms så fort dom fått in mina papper och beslutet och pengarna kom bara några dagar senare. Helt otroligt smidigt, det trodde jag aldrig. Tänk på att nu ingår tandvård i försäkringen också.

Kan du inte betala ett mindre belopp varje månad istället så känns det kanske inte lika mycket? om jag räknat rätt blir det 65 kr per iller alltså 130 kr per månad för båda. Jag tycker att ni ska försäkra, det är klart värt det. För Hobbes operation betalade jag 2000 kr istället för 8000 kr stor skillnad.

UlrikaD
11/27/12, 11:06 PM
#12

Har aldrig haft problem med Agria heller. De har direktreglerat när det behövts och de har ersatt snabbt det jag har varit inne för.

Jag har autogiro för jag har såpass många att jag fixar inte en stor klumpsumma. Även autogiro blir ganska mycket men jag har haft en iller nu som inte var försäkrad, pga en löjlig miss. Han har haft ett sår som inte velat läka och det kostade mig 6000kr pga att försäkringen inte gällde på honom.

Där hade jag kunnat spara mycket pengar.

Doktor-och-Designer
11/27/12, 11:33 PM
#13

Jag kan lägga till lite mer information om vår erfarenhet. Vi har verkligen gått plus på försäkringen. Om vi räknar på de illrar som vi har haft och summerar vad vi har betalat i försäkring för den individen och totala ersättningen från Agria under den individens livstid så har vi slutat på plus för varje enskild individ. Ofta kommer veterinärbesöken när de blir lite äldre, dock ej alltid, och som sagt Agria har för varje individ ersatt oss mer än vad vi har betalat in i avgift. Så ett enkelt beslut för oss.

Angånde Agrias bemötande så har de i princip alltid ersatt utan problem. Vid två eller tre tillfällen har de nekat men då vi har överklagat och beskrivit bättre än vad de förstod av kvittot så har de utan säga emot ersatt i efterhand.

Annons:
VeronicaKahlbäck
11/28/12, 10:02 AM
#14

Jag har nog gått plus minus noll sådär men saken är den att rent statistisk sett så går man minus på alla försäkringar eftersom det inte är välgörenhet utan en tjänst som företaget ska tjäna på.

Min största anledningen till att ha försäkrade djur är erfarenheten att flera kan behöva vård samtidigt och då handlar det i mitt fall om ersättning upp till 40 000, senast i somras hade jag två inne på operationsbordet samma dag efter att dom rök ihop.
Precis före det, hade alla magsjuka vilket skulle kunna bli dyrt fort för flera.
Utöver olyckor och smittor så finns ju såklart risken att alla får andra sjukdomar samtidigt, nu när det skiljer ett år i mellan illrarna och dom kommer bli äldre samtidigt är det väl något jag får räkna med..

Ytterligare en aspekt är ju att ifall de går oförsäkrade och får exempelvis insulinom täcker inte en framtida försäkring det eller saker det kan förknippas med.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

HannahRönn
11/28/12, 11:06 AM
#15

Försäkringen är min bästa vän! Har gått otroligt plus på mina försäkringar, har 3 äldre illrar som alla haft/har insulinom eller binjureproblem och blivit opererade för detta. Bara 1 av dessa operationer har för den illern varit mer än jag betalat för den i försäkring hela dens liv hittils. O vissaav dem har gjort fler operatione för att inte tala om alla provtagningar o besök som gått på försäkringen med. Jag maxar nästan deras försäkringar sågott som varje år o gjort de senaste 2 åren. Jag tycker agria är jätte bra skulle bara vilja ha en högre premie o högre tak. Har man flera illrar i liknande ålder blir de sjuka nästan samtidigt, då är försäkringen enormt bra o ha, det har gått åt mkt pengar här hemma på iller veterinärvård men det skulle gått åt betydligt mer utan försäkringen. För sjuka det blir dem nångång dessvärre.

Sarah
11/28/12, 4:47 PM
#16

Nu har jag inte haftillrar som opererats sen 2010 och efter det har jag nog gått back på försäkringen. Men, innan det… ojoj. Där har Agria gått back på mig :) Skulle dock aldrig ha dem oförsäkrade. Vips äter de ngt de inte borde och så får man betala 10000 för en operation.

Odis
11/28/12, 6:45 PM
#17

Tack så himla mycket för alla svar och tips. Efter disskussion med sambon och öcerläggande utav informationen vi samlat på oss, från vetrinär, upfödare agria och er på forumet så har vi bestämt att vi kommer till att behålla Dandes försäkring. Och eftersom detta året nästan är slut och många förändringar på försäkringar görs i april eller vid årsskifte så kommer vi att teckna Fridolfs försäkring antingen vid årsskiftet eller i april för att kunna få de nya villkoren snabbt^^ Och Fridolf ärsom sagt bara 6 månader så att han blir sjuk är knappast någon risk och att han ska råka ut för något otroligt på ca 1-4 månader när han klarat sig sedan juli känns liten.^^

Sarah
11/29/12, 9:56 AM
#18

Skulle inte alls säga att det är en liten risk, bara för att han inte ätit upp en gummiplopp ännu så finns det inget som säger att han inte kommer göra det imorgon. Kanske behöver man inte orora sig så mycket för sjukdomar ännu, men de kan fortfarande äta saker de inte borde… jag har bla fått operera för torkad ingefärsgodis som jag aldrig i min vildaste fantasi skulle tro att ngn av dem skulle äta, jag ville inte ens ha dem för att de var så starka… har även fått åka in med en ung iller och magpumpa efter att han drack upp en halv flaska schampoo osv osv osv :)

Odis
11/30/12, 4:04 PM
#19

Fast för sådana olyckor så kan man ju teckna försäkringen och så har den ingen karenstid. De har ju bara karenstid för sjukdom och inte olycksfall så skulle olyckan vara framme så ordnar ju det sig=) Och min förra iller levde 4 år utan försäkring:P Så vi aka nog klara oss denna stunden^^

UlrikaD
11/30/12, 4:44 PM
#20

#19 Menar du att om din iller skulle råka ut för en olycka så skulle du teckna försäkringen precis då och åka in till veteinären?

Eller missuppfattade jag det?

Olycksfall gäller från kl.12 på natten den dagen du tecknar försäkringen, så om illern bryter benet kl.8 på morgonen så börjar försäkringen gälla 16 timmar senare.

Och jag tror försäkringsbolaget hade ifrågasatt det och inte betalat ut någonting där ändå.

Annons:
Odis
11/30/12, 4:55 PM
#21

Ja om det skulle hända en olycka INNAN den tid då jag tänkt att teckna försäkringen. Och ja den lilla karenstiden har du rätt i och skulle det vara ett sådant fall så skulle jag givetvis åka till vetrinären innan försäkringen började gälla också jag skulle ju aldrig sitta hemma med en iller som behöver vård bara för nee försäkringen gäller inte än>.<

Men som sist då jag åkte in med Fridolf så blev han dålig vid 6 på kvällen vi ringde vettis de bad oss avakta och det blev inte aktuellt att åka in förrens klockan två på natten. Då hade jag ju rent reoretiskt kunnat teckna försäkringen när han blev dålig och ha den när jag åkte in eftersom illern inte tog någon skada av att vänta och dessutom skulle vi vänta. Och av erfarenhet av mina år som illerägare så vill vetrinär ofta att man avvaktar några timmar alternativt till dagen efter om illern blir dålig. Enda gången man åker in direkt är ju om illern verkligen är akut dålig så som Odis var den dagen han dog/har brutit något.

Det är en annan femma och de skulle väl få ifrågasätta hur mycket de vill men dom får ju stå för sina villkor och villkoret är att försäkringen börjar gälla 00.00 den dagen du tecknar den. Sen att illern hamnar hos vettis direkt efter det är ju inte my concern, då får dom väl ändra villkoren.

Men jag tycker återigen att risken för att det skulle hända något till årsskiftet är väldigt liten så jag tror inte jag kommer hamna i den situationen.

Sarah
11/30/12, 5:30 PM
#22

Det är försäkringsbedrägeri…

Odis
11/30/12, 5:49 PM
#23

Jag får svara på tre frågor när jag tecknar försäkringen dessa är

Har ditt djur någon gång varit sjuk, skadad eller visat symptom på sjukdom eller skada? ja/nej

att den någon gång visat symptom på skada är inte samma sak som att den eventuellt har symptom på skada. Och jag vet ju inte om illern är skadad om det exempelvis handlar om stopp i tarmen då symptom kan vara busig pigg iller men som bara inte skiter…

Har ditt djur någon gång varit hos veterinär på grund av sjukdom eller skada? 

Anser du att ditt djur för närvarande är fullt frisk och utan symtom på sjukdom/skada?

Den frågan kan jag väl hålla med dig om att man isåfall kan säga "försäkringsbedrägeri" samtidigt som bara för att man har en oro för djuret om djuret till ex inte bajsar så betyder ju inte det att man kommer åka in med djuret vilket i praktiken innebär att jag har tecknat en försäkring som jag sedan ändå inte använde..Sedan ser jag det faktiskt som ganska banalt för när det kommer till olyckor vad gör det för skillnad för försäkringsbolaget om jag tar ut försäkringen idag eller om 3 år? Inte ett jota! Men för mig som person så gör det stor skillnad. Och dessutom skulle jag teckna en försäkring säg imorgon så vinner ju bolaget på det i längden. För om de ändrar något i villkoren som höjt tak så börjar sådana kraftiga förändringar inte att gälla förrens vid nästa försäkringsperiod. Och de flesta ändringar görs i januari eller april. Så bolaget tjänar ju på att jag tecknar en försäkring nu och får ha sänkt tak i ett år innan jag får det nya.

Vad gäller sjukdom så kan jag fullt hålla med dig om att det är försäkringsbedrägeri att teckna en försäkring på ett djur man vet är sjukt och kommer behöva lång behandling men man bara inte uppger det föratt man inte velat teckna försäkring innnan.

Och för det sista så är detta bara ett hypotetiskt scenario då jag fortfarande anser att risken att det skulle händfa Fridolf någon är nästintill obefintlig. Bara för att jag skulle kunna tänka mig att ex begå ett inbrott för att få pengar till mat om nöden skulle tvinga mig så betyder ju inte det att jag faktiskt kommer gå och göra ett inbrott. På samma sätt bara för att jag nu skulle kunna tänka mig att teckna en försäkring tidigare än vad jag hade tänkt om fridolf skulle verka bli dålig betyder ju inte det att jag kommer göra det/har gjort det.

enbartmalin
11/30/12, 6:20 PM
#24

Jag tänker inte skriva om du ska eller inte ska ha försäkring det kan bara du avgöra.
Jag skriver ist vad försäkringar gjort för mig, och vad jag lagt ut.

Jag har haft iller sedan 2008, sommaren 2010 hade jag första allvarliga incidenten.
2 illrar insjukna allvarligt, räkningen landa på runt 20.000 utan försäkring.
När försäkringen täckt sitt och livförsäkringarna var utbetalada(Båda dog) så landa summan för mig på ca 6000:-
Så, agria har redan täckt långt över vad jag lagt ut i försäkring.
Ingen av illrarna som dog gick över taket, dom var dock båda precis uppe vid det.

Min katt på ett år insjukna nyligen, svullen lymfknuta(böjade med det), infekterad lymfkörtel och lymfangit. Kalaset slutade på strax över 20.000:-. Mina utgifter ca 5000:- resten täckte agria.
Mina 2 katter har varit försäkrade i ett år och kan vara det några år till innan jag kommer upp i dom 15.000 agria lagt ut för mig :)

För mig är det stor skillnad på att lägga ut 5000 eller 20.000.
Men det handlar ju också om hur långt man är villig att gå för djuret i fråga.

Hälsningar Malin

Odis
11/30/12, 6:49 PM
#25

#24 Vi har redan bestämt att båda illrarna kommer att bli försäkrade. Dande är redan försäkrad från förra ägaren så där var diskussionen om jag skulle behålla den eller inte, vilket jag och min sambo har beslutat om att vi ska behålla den.

Men det kändes onödigt att bara ha den ena utav grabbarna försäkrad så vi vill försäkra båda, men kommer att vänta till iaf årsskiftet med att teckna Fridolfs försäkring för att vara lite taktisk, då många förändringar kommer runt årskiften eller i april, dch då slipper man vänta ett år på att de nya ändringarna ska gälla en själv då många ändringar gäller från nästa försäkringsperiod. Sedan känns det eknomiskt bättre att börja med försäkringen från årskiftet då man liksom får eknomin på 0 för det året och då vi även kommer ha bättre koll på eknomin från januari då min sambo får reda på om han får behålla sitt jobb eller inte, och får han inte det så blir det studielån så pengar kommer finnas för att kunna försäkra efter årskiftet.

Och jag tyckte att risken är väldigt liten att en 6 månaders valp blir allvarligt sjuk. Det skulle vara om olyckan skulle vara framme, samtidigt så känns den risken också liten då jag bor i en 20 kvm stor fyrkant, har han inte satt i sig något nu så lär han ju inte göra det på en månad till heller.

Jag har ju ändå haft iller sen 2007 så jag vet ju vad dom kan hitta på Odis satte ju ex i sig en hel väckarklocka och på något mirakulöst sätt bara sket ut allt..(Vi åkte till vetrinär för kontroll) Men eftersom jag bor så litet så är jag noga med att när jag går och lägger mig/går ut så kollar jag golvet så inget farligt ligger där, jag lyfter upp gardiner så de inte ska kunna komma upp i fönstret till fjärrkontrollerna, jag drar ut skrivbordsstolen så att skulle de komma upp på stolen så kommer dom ändå ingenvart, jag har loftsäng så upp i sängen kommer de inte, kollar soffan så att jag inte lämnat något där, jag har haspar för toadörren, garderoben och kylskåp+skåp vid diskbänken och drar ut mobilsladden (som jag märkt illrar har en förkärlek för att tugga i sig) ur datorn och lägger den safe

Madde
12/3/12, 6:33 PM
#26

När det kommer till försäkringar finns det inget att tveka över tycker jag.

Hade en iller som fick förstoppning 2007 och hela summan slutade på 24000kr. Med försäkringen innebar det ju att jag "bara" behövde lägga ut 14000 själv.

Vet ärligt talat inte om jag hade haft råd att lägga ut 24000 själv. Så själv är jag jättenöjd med att jag hade försäkringen och han överlevde oxå operationen och återhämtade sig snabbt.

Så det är bara dumt att låta bli. Illrar är otursbenägna och dem har ju stor chans att drabbas av just cancer av alla dess slag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
12/3/12, 7:02 PM
#27

Jag tycker att det sällan gäller "avvakta" när det kommer till illrar då dom blir så pass dåliga på en gång. Har tex åkt in akut pga att en iller hade tuggat i sig en halv kattleksak. Vet att jag varit inne flera ggr på jourtid.. Och tror inte agria täcker om du tecknar en försäkring och sedan åker in direkt efter för då kommer dom nog anse att du vetat om sjukdomen innan..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Nathalie62]
12/3/12, 8:00 PM
#28

Läste i arkivet om en omplacerad iller som fick åka in akut för att den hade fått något i tarmen och det fick nya ägaren bekosta för att illern inte var försäkrad så det är nog en nödvändighet om man inte har en väldigt hög inkomst.

Sarah
12/3/12, 10:22 PM
#29

Tror inte heller att de inte kommer att täcka ngt man tecknar för samma dag. En kompis hade svårt att få försäkringdbolaget att betala för ngt som blev synligt en måndad efter försäkringen började gälla helt (efter karenstiden). Hon hade en tumör på käken och den blev synlig några veckor efter försäkringen, åkte in någon månad senare. Var jättesvårt att få dem att gå med på det och det krävde ordentliga intyg och många telefonsamtal från veterinären innan de betalade ut allt.

Upp till toppen
Annons: