Snacksaligt om iller Läst 3077 ggr

Är detta iller bajs?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

De finns en man i vår håla som har en iller hos sig mellan varven.
Tydligen ganska ofta för han sätter ut mat som blir uppäten.
Dette ska sätta ut en rått fångare eller vad man ska kalla de och se om vi kan fånga den. Vi hittade detta i ett "sjul" han har i sin trädgård.
Undrar om de är iller bajs?
Mina lägger oftast små söta kringlor.

OM de är en vild iller skulle den då va så nära människor?
Kan de varit någon som rymmt?
Vi vet juh inget om kön eller id märkning eller något förens vi ev lyckas fånga den.

kolla bilden...

Det skulle mkt väl kunna vara illerbajs. Kanske ser ut så pga vad den ätit.

#0 Ljusade upp bilden...det ser mer ut som tre fullgångna eller nästan fullgångna foster, ev. även ett ofullgånget, med fosterhinnan kvar. Stämmer det att det finns hinnor runt det ni hittade?

Mvh /Ammi

Kan se om jag kan ta mig dit i morgon och kolla om de är så.
Usch va skrämmande i så fall :(

#3 Skulle det vara så, beror det antagligen på att något var fel med fostren. Naturen brukar ofta (tyvärr inte alltid) gripa in när något är fel och se till att honorna "kastar" fostren. Har detta skett, så ska vi hoppas att hon har kastat alla foster hon bar, så att hon inte drabbas av komplikationer. Håll utkik efter honan, så kanske ni kan få se hur hon verkar må.

/Ammi

ny har jag kollat och det var bajs..

Jag tror inte det är illerbajs...snarare igelkottsbajs eller nåt.

det är ju en iller där, han den är hos har sätt den.. görans bajs har sett ut så en gong.

#7 men det kan ju vara så att en igelkott faktiskt har bajsat där...

Medarbetare på iller.ifokus

ja det kan det ju va men det hålet illern kryper in i är nog förlitet för i jallafal en vuxen igelkott. och som sakt har görans bajs sätt ut så en gong...mm det kvittar ju bara vi får tag i illern och se om det är en tam iller eller inte..Glad

Igelkotts bajs!!!!!

Helt klart..

haha.

Bra att du va och kollade dette.
Jag somnade hårt igår.
Men v får ringas idag.

#5 Det var bra, då behöver man inte oroa sig för att honan (?)skulle må dåligt :-) Hoppas ni får se djuret, behöver ju inte vara en hona längre. Mvh /Ammi

drömde i natt att jag var på stället där illern är och att jag poppade (iller språk) och att illern kom fram till mig och var världens snällaste iller.. det var en hona.. så vi får ju se om det stämmer??Hemlishaha

hihi vi kan juh hoppas att de stämmer :D

Ja men akta nu så det inte är ett vildt djur som ni tar in hehe.

givet vis kollar vi hur tam den är inan vi tar in den..

idag när jag kollade fällan var maten borta men ingen iller..åååå

så jag har fixat lite med fällan så den ska stänga till sig lättare.. så hoppas det funkar denna gongen då..Skrikandes 

#17  oj, vad irreterande det måste vart :P

Svårt att säga om det är illerbajs eller inte, men kan kan tala om att det är iallafall inte från råtta eller mus. Deras bajs ser ut som en liten pellets, råttans ca 1 cm lång och musen ca hälften så stor. Kan vara bajs från mink kanske, men som du säger så brukar för det mesta illern göra små alt stora kringlor, det ju sas don efter person :-)

idag låg det nytt bas där och det var sonna som på bilden och presis brevid vanlit iller bajs..

#20 det kanske är nåt mer djur där :)

ja kanske vi får se vad vi hittar i buren.. spänade

#0 vad är det för mat som sätts ut till "djuret"?

under vår/sommar brukar det inte direkt vara matbrist för våra små rovdjur så det är nog tålamod som gäller om man vill fånga den i en bur ;-)

han den är hos har satt ut mat till den i flera väckor..

kött får den 

VAd ska ni göra med den om ni fångar den?

vegetariskt ifokus miljö ifokus

om den är tam så får vi ju kolla om den är chipad. anars få vi vell ta hand om den om vi inte hittar någon ägare.. är den inte tam så får man ju släppa ut den igen..

den värkar väldigt tam den har försökt gå in i huset och verkar inte skygg

puttar upp

va e de för bur ni ska fånga den i? de e inte nån annan som äter upp maten? typ skator eller så?

det tror jag inte. har lakt över grejer så inte fåglarna ska komma åt.

vet inte vad det är för fälla 

ingen iller idag hellerSkrikandes

sätt upp lite fler burar :) då har den inte lika lätt att ta sig ur :)

har två fick inte tag på fler..

Ingen iller än?

nä det var tomt idag med..

Ringde du mig nyss emelie?

Jag svarar inte gärna på skyddat.
Ring igen jag är hemma.
Barnen är lediga och jag ska städa. Får heög gäster...

hej jag undrar vad ni tycker om hur länge jag ska försöka fånga illern? altså hur länge jag ska ha fällan ute? har inte sett några täcken på att den har varit där omkring dom senaste dagarna..

men om du inte tror att den har vart där så kan du ju ta bort fällan den kanske har kommit till ett hem om det nu var en tamiller :P

ja den bruker vara hoss denhär killen och sedan är det borta ett tag och sen är den tillbaka igen..

#39 han kanske tog den och har den som husdjur eftersom att den är där så ofta ??

nä han har inte gjort det.. men han har lakt ut mat till den. han har inte försökt röra den, han är lite rädd för ilrlar som han inte vet är sällskaps djur.. men den har försökt att gå in i hans hus..

Tycker ni kan ha ute fällan ett tag till om den inte står i vägen.

har presis pratat men han som illern är hos. och den brukar koma och gå så jag ska nog ha fällan där ett tag till.

det är såhär att vi bor inne i ett samhelle med knapt någon skog runt om kring.. tycker det vore konstigt att en vild iller skulle dra sig in i sammhället och försöka gå in till folk.. jag tror att det är en tamiller vad tror ni??

då tror jag att det är en tamiller ;)

vet ni vad jag tror??!! jag tror inte att de är en iller över huvud taget!!!

Första gången du ringde mig emelie hade nyss lillen varit på rymmen. Han är jävligt tam och tyr sig till människor.
Iofs hade den illern han sett varit mer gul. Men ser man en hastigt så kan de juh vara svårt att bedömma.

Jag vet enligt andra som sagt att dom sett lillen i dom krokarna att han vatt där omkring.

Men sen så har ni juh hittat nyss iller bajs där och då kan de inte va lillen.

But i dont know

den brukar ju komma och gå.. det är en iller han den är hoss hans sån har haft iller så han vet hur dom serut.. den brukar vara där några dagar sen är den borta några dagar och sedan tillbaka.. det är helt säkert en iller han den är hoss har ju sett den tydligt och länge..

tizzan.. den har ju varit där när lillen har varit hemma.. så det är nog inte han..

E du redan vaken.. piggelinfia

jepp.. sitter här med kaffet..

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

01 - Allmänt

Artiklar

Avel

Berättelser

Bilder

Blocket Annonser m.m.

Butiker och länkar