Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 719 ggr
Linus-K
9/9/07, 12:24 PM

Kontstapeln Vs. gänget

FIck Hem Luna, Lillen och smulan igår, de fick träffa konstapeln och allt verkade gå kalas till en början med lite försiktiga Nosningar och allmänt utforskande av varandra.

Nu har ju Lillen bestämmt sig för att visa Konstapeln vart skåpet skall stå o hugger tag i hans nacke och släpar runt en skrikandes konstapeln runt hela stället.

Lillen är okastrerad, så borde han verkligen käna sig hotad av den kastrerade Konstapeln? Konstapeln är ju desseutom ordentligt mycket större än Lillen men han väljer att inte slåss utan mest tar emot när Lillen attackerar…

 Hur lång tid brukar det ta innan nya illrar accepterar varandra? hitills är det bett i nacken men utan sår så det verkar ju inte vara på blodigt alvar trots höga skrik.

Tacksam för hjälp :)

Annons:
[tiiia]
9/9/07, 12:50 PM
#1

Iofs så har jag ingen erfarenhet av det där på illrar, men på andra djur så är det ju oftast så att de gör sk kraftmätningar för att avgöra vem som skall vara ledaren i gruppen. Och jag tar en vild gissning nu (så det kan vara fel), Lillen har ju varit ledaren tidigare över de andra illrarna som han har bott med (var 3 av 5 som flyttade till dig om jag minns rätt?) och vill förmodligen inte förlora sin position som ledare och visar sig dominant för att bibehålla sin position. Men eftersom att din tidigare iller inte gör något motstånd så borde det ju gå över ganska så snabbt.

Hur går det med Smulan och Luna då?

Linus-K
9/9/07, 1:12 PM
#2

smulan o luna ger sig på varandra lite då och då (luna är tydligen lite bitter över en valpkull som dog nyligen) och det händer även att smulan ger sig på konstapeln trots att hon är runt en tredjedel av hns storlek, och konstapeln mer eller mindre ger sig…

det verkar lugnare nu på morgonen men hoppas det går över helt snart :)

ViktorMarina
9/9/07, 1:18 PM
#3

Ja, de gör upp om rangordningen helt enkelt.. det brukar se rätt hemskt ut, men oftast är det ofarligt. Se bara till så ingen blir "mobbad", typ att de gaddar ihop sig på en och inte ger sig.. Se också till så ingen får sår, att de biter så de gör illa varann, för det ska de inte göra. Om de biter mot ryggen på varann kan det vara ett tecken på att det gått över i aggressivitet och att de vill döda varann, så då är det läge att sära på dem!

Oftast tar de tag i nacken på varann, utan att bita igenom, och drar varann efter golvet.

Theres
9/9/07, 2:29 PM
#4

Du får lära honom att hävda sig lite ;)

golf.ifokus.se

Theres
9/9/07, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hehe, Lillen i ett nötskal ;) Melwin och också fått smaka på nackbitandet och släpandet av Lillen =) Btw… Tror det slog lite gnistor mellen honom och Smulan, hon var efter honom hela tiden ;)

golf.ifokus.se

Faxlin
9/9/07, 2:47 PM
#6

Det kan ta tid, så länge det inte blir stora köttsår så är det ingen fara.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Linus-K
9/9/07, 3:06 PM
#7

inga sår här, de enda som börjt blöda är jag o sambon =) (köpte extra plåster och sårtvätt)

ibland så lägger sig smulan eller luna i bråket mellan konstapeln och lillen (som för övrigt numera heter banditen) men då går jag imellan o särar på dem, vilket brukar sluta med att luna o smulan bråkar med varandra istället.

Det är ju en planerad kastrering på fredag, och jag antar att det kommer dämpa Lillens aggresivitet mot Konstapeln.

sarae
9/9/07, 4:26 PM
#8

ja kastreringen kommer nog att göra stor skillnad. Iaf efter ett par dagar när hormonerna börjar lägga sig. Hade en liknande situation med Molle när han kom hit, okastrerad. han var riktigt jävlig mot mina illrar, och de var alla livrädda för honom. men 3 dagar efter kastreringen släppte jag ihop dem av misstag, och det sa bara "pop pop" sen var alla 4 vänner…så så snabbt kan det gå om man har tur ;)

Okastrerade hanar brukar ofta ge sig på just kastrerade hanar av nån konstig anledning.. min hona har alltid fått vara ifred för okastrerade hanar, men de har alltid gett sig på mina kastrerade killar….

du ska se att det funkar bättre efter kastreringen! hmm konstapeln å banditen? börjar ana ett tema här hehehe

Linus-K
9/9/07, 4:35 PM
#9

Så det gäller atthålla ut en vecka alltså… men hur kommer det funka när man skall till jobbet, det är ju inte så de dödar varandra i dagsläget, men det kan ju bli värre menar jag…

Yes, du ser temat ;) Konstiga djurnamn går lite i familjen, äldsta brorsans katt heter ju Hunden :)

Theres
9/9/07, 4:58 PM
#10

hahaha, hunden måste vara det sötaste kattnamnet ever :P

golf.ifokus.se

Linus-K
9/10/07, 11:04 PM
#11

GUDARS! konstapeln har fått ganska ordentliga sår på nacken (inget som blöder, men sår) och han verkar välldigt nedstämd.

är det vanligt i en sånhär situation att de blir lite nedstämda? klart det inte är roligt att vara mobbad…

 jag hoppas verkligen att det löser sig när gänget blivit kastrerade men det är ju inte förrens fredag det är dags. jag överväger att skffa en dagmamma åt konstapeln i en vecka så han inte får mer stryk…

Linus-K
9/10/07, 11:08 PM
#12

Ursäkta för eventuella stavfel, är lite upprörd o skriver för fort =)

Robinsnel
9/10/07, 11:16 PM
#13

Ja det är vanligt att de blir lite ledsna när en okastrerad hane bestämmer sig för att ta sig en "partner" ;)

Sett amerikanska fängelsefilmer? Ungefär så som utsatta killen i duschen känner sig kan jag tänka mig att konstapeln känner sig ;)

Du har inte möjlighet att sära på dem i två läger tills lillen lugnat sig? Det kan ta en månad för hormonerna att lägga sig, och det är inte säkert att han ger sig med tiden. Om jag inte misstar mig är lillen några år, då kan brunstbeteendet sitta kvar lite längre eller permanent iom att han gått okastrerad länge.

Annons:
Linus-K
9/10/07, 11:37 PM
#14

ja han är väl 2-3 år, och om det inte funkar så får han åkabort, men jag vet en vän här is tan som kan ta sig an honom om det inte funkar. hoppas bara det löser sig för det gör ont att se Konstapeln såhär.

Linus-K
9/10/07, 11:59 PM
#15

Plötsligt ligger Konstapeln o Luna o sover tilsammans, men smulan försöker bryta sig imellan så hon hamnade i time-out med Banditen direkt. käns skönt att en av dema ccepterar min baby till att börja med…

Silvers
9/11/07, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Precis så var Nisse mot Neo när vi fick honom! Neo gjorde heller inget motstånd i början, men han sa allt ifrån när droppen rann över, trots att det tog tid..
Neo blev också lite deppad och tittade på mig "Han fåår vara här, bara han ger f-n i mig!" Men det tog inte lång tid, sen kom kastreringarna och nu är de bästa vänner :)

Linus-K
9/14/07, 11:46 AM
#17

sådär, nu ligger de hos vetrinären o väntar på att knipsas, hoppas verkligen det hjälper och att Banditen lugnar ner sig och blir snällare nu =)

Faxlin
9/14/07, 1:40 PM
#18

Ja efter ett par dagar bör det vara skillnad mellan grabbarna igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linus-K
9/14/07, 4:48 PM
#19

man märker redan nu att banditen är lite mindre grabbig, men det kanske är bedövningen som gör honom lite groggy hehe

Linus-K
9/15/07, 2:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag tror knappt mina ögon! tyckte mig höra tassande i hallen så jag gick dit för att se så allt var väl, men ingen iller sprang omkring, så ajg kollar in i buren och vad får man se? Jo, två grabbar som ligger bredvid varandra utan att slåss :) tjejerna ligger lite bakom och lite under, så nu har man äntlligen en såndär illerhög =)

Annons:
sarae
9/15/07, 2:40 AM
#21

#20 haha åååh så underbart!!! det gick ruggigt snabbt ju!! grattis

Linus-K
9/15/07, 2:46 AM
#22

tack =) hoppas de är lika vänligt sinnade imorgon =)

[tiiia]
9/15/07, 11:11 AM
#23

guuu så söta de var på bilden :)

Linus-K
9/15/07, 11:21 AM
#24

Idag verkar de funkar hur bra som hellst ihop :)

Norrskenets
9/15/07, 1:47 PM
#25

Va kul! och vilken mysig illerhögSkrattande

UlrikaD
9/15/07, 3:35 PM
#26

Visst är det underbart med en alldeles egen illerflock?Kyss

Linus-K
9/15/07, 3:49 PM
#27

Verkligen! JAg är så kär i dem allihop =)

Annons:
SannaNolte
7/4/15, 11:14 AM
#28

Så fint ! . :)

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Upp till toppen
Annons: