Annons:
Etikettkunskaps-trådar
Läst 5530 ggr
Lollo86
5/27/08, 7:31 PM

luktar illrar mycket?

Ja jag tänkte om dom luktar starkt? jag var hos en för längesen som hade en iller lös i lägenheten och det luktade rätt så mycket av den. var längesen nu men jag har för mig att jag tyckte att det var rätt behaglig lukt ändå på nåt sätt.

är det olika från illrar till illrar med sån? från hane till hona kanske också?

Annons:
ViktorMarina
5/27/08, 8:42 PM
#1

Illrar luktar speciellt, det gör dem.. Min mamma hatar lukten, själv älskar jag den, så det är lite från person till person vad man tycker! Men det ska väl inte direkt lukta MYCKET hos en illerägare, om man håller efter och tömmer lådor och tvättar sängkläder åt dem ofta.

Mest luktar okastrerade hanar som är brunstiga, men sen tror jag faktiskt att det är lite från individ till individ. Våra illrar luktar inte likadant, men jag kan inte säga vem som luktar mer eller mindre.. Bara olika :)

Roxannee
5/27/08, 8:46 PM
#2

Precis, håller man efter med lådorna och tvättar varje gång man har tvätten så ska det inte lukta så mycket. Jag har själv ingen iller, men det är vad dom flesta iller ägare säger! och det får man väl lita på ! :)

League
5/27/08, 8:50 PM
#3

Japp, min mamma HATAR verkligen iller-lukten. Men jag älskar den. Jag beskriver det så här: Öppna en burk honung och ta ett djuuupt andetag i den, så luktar illrar som INTE är i löp/ brunstar.

JossanH
5/27/08, 9:22 PM
#4

#3 blä, tycker illrarna luktar mycket godare än honung! men visst är det många som jämför med det… :)

Som sagt, det är väldigt individuellt och i perioder vill jag påstå.. Okastrerade hanar är svåra att hålla utan att det luktar något men det är fullt möjligt att ha flera illrar utan att det luktar iller. Har haft flera kompisar som hatar illerlukt och är väldigt känsliga för den,på besök här i min nya lägenhet (sen 8 månader tillbaka) och trots 3 illrar på ca 55 kvm så har de sagt att det inget luktar! Men nu börjar jag känna lite, men jag slarvar ganska mycket med att tvätta deras sängkläder flitigt.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lollo86
5/27/08, 10:43 PM
#5

åh men det låter ju nice då ju =)

Ni som har andra djur, utöver illrar, t ex tamråttor, möss m.m… hur har ni dom då? har ni illern och de andra djuren i separata rum? hr hört att illrar lätt kan attakera mindre djur annars då de har jaktinstinkt?

Roxannee
5/27/08, 10:56 PM
#6

#5 jag skulle haft dom separat , då det är dumt att stressa upp möss, åttor och andra små djur i onödan!

Annons:
Roxannee
5/27/08, 10:57 PM
#7

råttor heter de * Flört

Lollo86
5/27/08, 10:58 PM
#8

#6 jo jag tänkte nästan det ockås =) det blir nog att ha dörren stängt då till råttorna om jag nångång skaffar en iller.

Roxannee
5/27/08, 11:01 PM
#9

#8 tycker jag låter som en bra idé :) eftersom illrar äter dom haha

JossanH
5/27/08, 11:06 PM
#10

#8 när jag hade hemma 2 råttor för omplacering så var illrarna som tokiga bara de kände lukten av dom.. de hade verkligen dödat utan att tveka en sekund!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lollo86
5/28/08, 3:58 AM
#11

shit va läskigt :S ska nog ta mig en lååång funderare då på detta hehe

UlrikaD
5/28/08, 4:48 AM
#12

Jag har smådjur och dörren in till dem är alltid stängd. Men jag vet inte ifall illrarna vänjer sig eller så för jag har hade smådjur innan illrarna och det är ingen av mina 9 illrar som ens försöker följa med in i det rummet eller visar något som helst intresse. Vare sig chinchillorna eller hamstrarna reagerar på iller-doften heller. Tror att alla mina djur har vant sig vid att jag luktar antingen chinchilla, iller eller hamster. Men jag skulle ALDRIG låta någon utav mina illrar ens sniffa på någon utav mina chillor eller hamstrar. Varför utmana ödet liksom. Även ifall en del tamillrar verkligen har lagt jakten på hyllan så finns det ju inte instinktivt i dem.

TottsiGirl
5/28/08, 10:13 AM
#13

Sen tycker jag att valpar oxå luktar betydligt starkare än vad en vuxeniller gör känner de väldigt tydligt hemma nu sen vi fick en 3e liten pälsboll..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Annons:
Fruttisen
5/28/08, 12:33 PM
#14

Ingen har någonsin anmärkt på någon konstig lukt hos oss (har 2 kastrerade honor). Jag tvättar sovfiltar varje vecka, tömmerlådor/fyller på med pellets varje dag…och diskar ur lådorna varje vecka. Enda gången det har luktat lite och blivit lite kli i näsan var då ena tjejen gick in i brunst över natten. Försvann någon vecka efter kastreringen.

Stinko
5/28/08, 1:03 PM
#15

Jag brukar fråga folk om det luktar konstigt här men det har dom inte tyckt. Jag tvättar inte direkt hennes filtar regelbundet heller..

Jag känner dock själv att det luktar väldigt mycket iller (bara inne i ett rum där hon har buren osv) men jag bryr mig inte, jag tycker det luktar så gott! :O
Känner inte lukten om jag varit inne i rummet länge, men har jag varit i typ köket ett tag då känns det verkligen att det luktar här inne. Har inte heller någon form av luftkonditionering..Så det blir rätt instängt.

Men ja, måste väl tyvärr tvätta lite någon gång ibland ändå ;)

Lollo86
5/28/08, 9:51 PM
#16

ja det är nog bra att ha sin lukt på sig när man håller på med både djuren så dom lär sig att det luktar så.

men nej jag skulle inte ha dörren öppen isåfall så illrarna kunde komma in till råttorna. skulle inte riskera det isåfall.

Tona97
3/21/14, 10:02 PM
#17

jag har en iller hanne ute i en bur men han luktar 35 meter från buren så att ha iller luktar det massor

Mixxy
3/22/14, 5:16 AM
#18

#17 är det möjligtvis en okastrerad hane du har?

Upp till toppen
Annons: