Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1826 ggr
Bayliz
2009-10-03 02:11

Iller fräser...

Vår iller har börjat fräsa tillbaka när man tar henne i nackskinnet och fräser. Vad ska vi göra för att få henne att förstå att hon gör fel och inte ska fräsa åt oss utan lyda.

Annons:
TheWildRose
2009-10-03 02:21
#1

Min iller gör exakt likadant. Även ibland när jag ska ge henne godis så väser hon. Hört att promenader är mirakelkur. Går du ofta ut med din iller?

Loveferrets
2009-10-03 02:28
#2

Jag vet inte men jag tror hon gör så för att visa att hon kan, vill visa att hon är tuff på nått sätt men jag kan ha helt fel oxå, bara en tanke jag fick.

JossanH
2009-10-03 02:37
#3

Vissa illrar väser mer än andra. Vissa illrar väser nästan aldrig medans andra gör det för minste lilla missnöje.

Häng inte upp er på väsandet för mycket.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
2009-10-03 03:29
#4

En av mina illrar fräser bara ändå… Hon kan strosa runt i lägenheten och helt plötsligt fräsa, men inte visa några andra reaktioner som att hon skulle vara upprörd på något vis..Medans den andra illern aldrig fräser, jag har hört honom göra det högst 2 gånger..

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Aviendha
2009-10-03 08:08
#5

Min ena väser tillbaka, och henne har nackskinnnsgreppet ingen verkan alls. Min andra kommer äta upp den som försöker, föt att bli skygg och bitig ett långt tag efter. Jag hade testat en annan metod, alla metoder passar inte alla illrar. Jag hade en som nackskinnet funkade prima på, de andra svarar inte alls på det eller blir tom aggressiva av det.

Bayliz
2009-10-03 13:17
#6

1-5 tack för alla svar :)

vi ska försöka hitta en annan metod än nackskinnet. håller på att testa med röst och knäppa fingrarna.

ge gärna några tipps.

Annons:
EllinorOlsson
2009-10-03 15:26
#7

min illerhona kan fräsa till när hon inte får som hon vill tex bita i telefonsladden, hoppa upp på bordet, försöka klättra upp till vasken osv. Jag tar henne i nackaskinnet, fyar och sätter ner henne på golvet. Då fräser hon till rejällt och vill göra om sitt odåd ;), men jag knuffar då sakta bort hennes huvud åt sidan med yttersidan av handflatan några gånger…sen kan hon ibland fräsa en gång till..men då ger hon upp och går iväg.

så det kanske bara är som ni säger att dom vill visa sig tuffa eller visa att dom vill.

Aviendha
2009-10-03 15:31
#8

Läs KT - Bitträning, där ges massor med tips. Jag använder röst, skriker "iiiihh!" om det gör ont, väser om jag ogillar något eller vill besrtaffa, fy/nej för andra fel och ignorerar om det är för mycket. Det tar ju sin tid, som med alla metoder, men jag gillar resultatet av det. Mina kan bita mig om de vill, de väljer bara att inte göra det och det är inte pga rädsla för mig som de väljer bort det.

sarae
2009-10-03 17:34
#9

testa att inte ta henne i nackskinnet är mitt tips… uppenbarligen svarar hon inte bra på det, och ser det som en provokation

Bayliz
2009-10-04 00:45
#10

#8 ska testa det, men hon har börjat lyssna väldigt bra på rösten :)

#9 jo har märkt det och vi har bytt tacktik :)

Saga85
2009-10-04 04:10
#11

Här brukar det väsas till när matte inte gör vad Maja vill (snabbt nog). Mest när vi är ute på promenader, och jag inte är snabb nog med att lyfta upp henne i famnen när hon ställer sig och krafsar på benet. Eller om hon blir överraskad och inte alls vill leka/bli upplockad. Fast det händer inte särskilt ofta längre, är väl mest för att jag lärt mig läsa av henne.

I början körde jag en hel del på att hålla henne om nacken (inte i nackskinnet), titta in i ögonen och säga Fy!, om det gick för långt. Sedan gick jag över till att använda röst och ignorera, och det funkade minst lika bra. Min mor är alldeles för grov (skriker högt och knuffar bort) när hon säger ifrån, och henne biter Maja fortfarande ibland när hon får chansen.

Bayliz
2009-10-04 17:07
#12

#11 tack för tippset :)

tortoise
2009-10-04 19:12
#13

En del illrar väser när de "pratar"! Lyssna noga så kommer ni att höra att er lilla tjej väser olika högt i olika situationer- det är jätteintressant! Man kan höra om de är rädda, arga, leksugna och så vidare..Jag fick använda nackskinnsgrepppet på Love när han var liten och då kunde det hända att han väste åt mig för att prova om det inte var hans regler som gällde i allafall.. Alice väser också om man tar henne i nackskinnet, men det är ett högre väs eftersom det gör ont- hon är känsligare för det och i såfall ska man inte ta i nackskinnet. Vad bra att er lilla har börjat lyssna mer på rösten! Det kan man komma långt med!

Här gäller Nej i starkt tonläge, Väsljud och Duktig kille/tjej med ljus röst samt om det är riktigt illa- Time out! Alice som står för de mesta busen är ibland snabb på att ge sig själv timeout en stund när hon vet att hon gjort något förbjudet. Jag är alltid noga med att ignorera under timeouter men gosa efteråt så att de vet att matte inte är sur längre.

Annons:
andrey
2009-10-21 09:45
#14

Jag brukar väsa åt Ludde på samma sätt som jag har hört honom göra ibland och det brukar fungera. Om han tex. försöker bryta sig in i sopskåpet så väser jag åt honom och då slutar han.

Bayliz
2009-10-23 12:10
#15

tack för svar. tror denna tråd kan låsas nu :)

JossanH
2009-10-23 12:16
#16

#15 låser man en tråd kan man inte putta upp den igen. och man vet aldrig när man behöver putta en fräs-tråd till någon :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bayliz
2009-10-23 12:28
#17

ok,men känner bara att för mig behövs den ej mer då det blivit bättre av de förslag jag fått :)

JossanH
2009-10-23 12:32
#18

#17 vad bra att det blivit bättre! :) Kanske andra behöver sam hjälp och då är den här tråden perfekt :) Tror inte att trådar låses heller om det inte finns djupare anledningar så att säga..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bayliz
2009-10-23 12:34
#19

ok, :) för mig gör det inget att den är kvar, vill bara att folk ska slippa svara en massa tip som inte behövs längre här, är glad om denna tråd kan hjälpa någon annan :)

Faxlin
2009-10-23 14:03
#20

Som Jossan säger. En tråd låser vi bara om det finns en djupare anledning till det. Sådana här trådar är jättebraatt kunna putta upp. Roligt att höra att du har hittat något som fungerar på Bayliz.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Bayliz
2009-10-25 01:13
#21

#20 tack :)

Andruh
2014-09-22 21:12
#22

Våran lilla Vilda har börjat fräsa åt mej, inte mot min kille dock. Hon kan göra det även om jag inte rört vid henne, utan bara går förbi. Dock brukar hon springa efter och vilja leka efteråt. Inte 100 på vad hon försöker förmedela. Vissa gånger väser hon dock om man tar något ifrån henne som hon inte får tugga på/leka med, men då är det lite mer förståeligt. Vi tar förövrigt henne ALDRIG i nackskinnet eller dylik, utan uppfostrar henne and med ett tydligt nej, vilket hon förstår. (Hon vet mycket väl vilka regler vi har, dock gillar hon att testa gränserna när hon tror att ingen ser.)

JossanH
2014-09-23 13:48
#23

#22 ja den här tråden är från 2009 så den är ganska gammal ;) idag är det få som tar i nackskinnet och du har ju själv märkt vilken respons man kan få bara genom rösten :) Ibland kommer illrar på att dom kan väsa och gör då det i tid och otid. Varför hon bara gör det mot dig är svårt att säga. Jag hade en Iller som väste åt allt när han fick ont. Han fick analsäcksinflammation vilket gjorde att han blev på ett fruktansvärt humör..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: