Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5678 ggr
strawberry09
1/3/10, 6:20 PM

vad är detta??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det för konstig grej som finns på min illers hals? Den kom dit i jul sen så försvann den så kom den tillbaka igen. Kan visa en bild

Annons:
strawberry09
1/3/10, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tog lite vatten på det så den skulle synas bättre när ja tog kortet.

Anothername
1/3/10, 6:45 PM
#2

Har du flera illrar eller andra djur?

Kan ju vara något bett. Är LÅNGT ifrån iller expert men tycker nästan d såg ut som ett  bett.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

strawberry09
1/3/10, 6:57 PM
#3

Har två andra illrar oxå men dom skulle aldrig bita henne. Det är mest hon som bits ifall nån kommer åt henne.

Anothername
1/3/10, 6:59 PM
#4

Ja det kan ju ha hänt när dom lekt eller något. Behöver ju inte vara det heller. Kan ju va att hon råkat fastna i något. Men sen kan d ju vara något helt annat. Har ingen aning bara det första som kom på tanken va att d såg ut som ett bett eller "stick" sår :/

Stackarn, hoppas d blir bättre :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

cannaydia
1/3/10, 7:07 PM
#5

Mitt råd är att håll koll om det inte läkt på ettpar dagar kan det vara läge att låta ev veterinär titta på det, hudtumörer kan dyka upp likt "små sår"…

Aviendha
1/3/10, 10:05 PM
#6

Min första tanke är att det r en mastcellstumör, udtumör mao. De kan ligga vilande och en del besvras inte av dem, medan andra gör nt och/eller kliar. Kan vara en god idé att låta en veterinr kika på den för tt få reda på vad det r och vad som bör göras.

Annons:
Anothername
1/3/10, 10:17 PM
#7

Ja det smartaste är ju att gå till en veterinär för dom kan ju se lite lättare vad det kan vara. Vi kan ju bara gissa oss fram

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

UlrikaD
1/4/10, 12:30 AM
#8

När Lurvas hade mastcellstumörer så blev det först en svart skorpa som han kliade på. När den ramlade av så såg det så där ut.

Behöver ju inte vara det såklart, men det ser likadant ut så det är väl värt att kolla upp för det kan behöva medicineras.

JossanH
1/13/10, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Håller med dom andra- ser precis ut som en hudtumör.

Hudtumörer förknippas ofta med insulinom. På Dexter kom de och försvann- jag kallar det för att de är aktiva och inaktiva. När en tumör var väldigt aktiv hade han lätt att klia hål på dom och det blev ibland ett ordentlig sår. opererade bort och analyserade första tumören. Den var godartad (vilket de i de allra flest fall är) och jag bestämde mig för att inte ta bort fler om de inte var uppenbart synliga när något annat ingrepp skulle göras för då tog jag det på samma gång.
Efter att jag tagit bort de 2 sista aktiva, som verkligen störde honom, så tog det drygt ett år tills det dök upp någon ny. Ska även nämna att Dexter hade insulinom bekräftat ett halvår innan tumörerna dök upp igen.

Det finns fler trådar om detta ämne. Med fler bilder och text.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1/13/10, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en bild på en hudtumör med ett litet blåmärke runt som antagligen uppkommit när han kliat sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
1/13/10, 5:38 PM
#11

Är det farligt med hudtömerer? vad ska man göra om det är en sån? och ska man boka tid hos veterinären?

JossanH
1/13/10, 5:57 PM
#12

#11 i regel är dom godartade och behöver inte ställa till med några som helst problem men jag skulle överväga att ta bort den och få den analyserad bara för säkerhet skull. Hudtumörer är lite som leverfläckar- om dom ändrar färg och form bör man absolut kolla upp det direkt för då kan den vara elakartad.
Som sagt är det inte helt ovanligt att hudtumörer uppkommer i samband med insulinom. Så det kan även vara bra att, för säkerhet skull, kolla glukosvärdet hos en veterinär.
När en hudtumör är inaktiv brukar man ändå kunna se den och ibland även känna den. Huden brukar få en liten annan ton- precis som en ljus leverfläck. Kolla runt hals/nacke/ryggslut/rumpa och frambenes början efter fler små förändringar i huden som liknar den första. Det uppkommer ofta fler än en.
Har även sett hudtumörer som varit som blodblåsor i huden, men detta har jag inga egna erfarenheter av och det är ju helt tydligt inte en sådan din iller har.

Så om jag vore du skulle jag prata med en veterinär- be om att få en tid för att ta bort hudtumören (vänta nån vecka eller 2 och se om den är så som jag beskrivet, som en ljus liten leverfläck), få den analyserad och medans illern är sövd även ta ett blodprov för att kolla glukosvärdet för att utesluta insulinom. Glöm inte att fasta illern 3 timmar innan provet tas för att få ett rättvist glukosvärde.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
1/13/10, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hmm.. tankte just starta en trad om Lars lilla skorpa. Ar det sa enkelt att han kan ha en hudtomor? Eller kan det vara en skorpa fran nar han blev chippad? Han blev det for ca en vecka sedan, men skorpan sitter liksom mitt pa ryggen och dar tycker jag inte att de borde stuckit honom.

Annons:
strawberry09
1/13/10, 6:16 PM
#14

#12 eftersom den har gått bort så tänkte jag vänta tills  den skulle komma upp igen då tänkte jag ringa veterinären.

JossanH
1/13/10, 6:29 PM
#15

#14 Kolla om du ser en hudförändring/förändrad hudfärg där den satt.

#13 ja, det ser ju onekligen ut som en hudtumör.. Ofta uppkommer dom vid hals/nacke och utmed ryggen ner vid rumpan. Vänta och se om skorpan trillar bort, och undersök där efter hur huden ser ut under.

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
1/13/10, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så här ser det ut nu!

JossanH
1/13/10, 9:00 PM
#17

#16 ser väldigt mycket ut som en hudtumör ja. Ska du gå till veterinären för att visa upp den tycker jag du borde gå när det inte är en sårskorpa på den då de lätt avfärdar det som ett vanligt sår då.
Jag åkte till en stor klinik första gången jag skulle undersöka Dexters hud. Trodde dom skulle vara proffsigare och veta mer om detta.. jag hade fel! De slängde knappt en blick på det och avfärdade det som ett sår trots att jag försökte bevisa motsatsen. Skulle vänta 10 dagar o återkomma..
Jag väntade 10 dagar och åkte sedan till min lokala veterinär. Jag fick berätta om allt jag hade uppmärksammat och redan innan hon kollade på det var även hon övertygad om att jag hade rätt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1/13/10, 9:02 PM
#18

hur gammal är illern förresten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
1/13/10, 9:21 PM
#19

Jag vill inte skrämma någon nu, men Lurvas sjukdom började med mastcellstumörer.

Han visade absolut inga andra symptom. Sen kom det andra väldigt snabbt och nu har han hela buken full med tumörer.Rynkar på näsan

strawberry09
1/13/10, 9:32 PM
#20

#18 Min iller är 1år

#17 Vet liksom inte vad jag ska säja till veterinären om den där grejen som hon har på halsen.. Någon som vet hur mycket det kostar med blodprov och att ta bort den där?

#19 Ok vad fick du göra med din iller?

Annons:
UlrikaD
1/13/10, 9:35 PM
#21

Kan tyvärr inte svara på vad det kostar, när jag kom in så hade han inte kvar dem.

Nu äter Lurvas Prednisolon två gånger om dagen. Men hans tumörer krymper ju inte utan det är ju nu en tidsfråga hur länge han är pigg och glad.

strawberry09
1/13/10, 9:36 PM
#22

#21 verkar inge kul de där.

JossanH
1/13/10, 10:07 PM
#23

Första gången jag såg något på Dexter så var han runt 2 år- men då visste jag inte att det var en hudtumör han hade. trodde han fått ett lite annorlunda sår och sedan försvann det.. Efter ca 1-2 år såg jag samma sår på samma ställe som innan och så fort jag såg det så VISSTE jag vad det rörde sig om.

Att ta bort och analysera plus blodprov kostar ju olika på olika kliniker. Så tyvärr vet jag inte vad det skulle kosta hos dig, där du bor. Ring och fråga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
1/13/10, 10:25 PM
#24

Hugo hade en mastecellstumör som opererades bort när han var 2 år. Mastcellstumörer i sig brukar nästan alltid vara godartade men dom bör tas bort så fort som möjligt.

Dom kan klia som attans.

Hur gammal är illern TS?

UlrikaD
1/13/10, 10:27 PM
#25

Står i #20 att den är 1 år gammal.

Ceciliaolucifer
1/13/10, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26
strawberry09
1/13/10, 10:36 PM
#27

Ekeby djurklinik i uppsala blir det i såfall dom som tar bort den.

Annons:
Ceciliaolucifer
1/13/10, 10:39 PM
#28

#27 Har du möjlighet att åka till Marianne Tornwall i Sigtuna?
En av Sveriges bästa illerveterinärer

strawberry09
1/13/10, 11:30 PM
#29

#28 Vet du hur mycket hon tar för vacinering av 3st illrar? o vet du hur mycket hon tar för att ta bort den? Visst ligger sigtuna mellan uppsala o stockholm?

Ceciliaolucifer
1/14/10, 12:09 AM
#30

#29 Ingen aning. Du får ringa och fråga själv.

Yes, det ligger precis där.

HannaM
1/14/10, 12:18 AM
#31

Vaccinet kostade 290 styck i somras i alla fall.

UlrikaD
1/14/10, 12:20 AM
#32

#31 Fast sen är det ju pol.avg ovanpå det med eller?

HannaM
1/14/10, 12:24 AM
#33

#32 Näe…  det står bara 290 x 3 och summan på kvittot är 870 så det ska det inte vara, man träffar ju aldrig veterinären när dom vaccinerar, dom skriver bara på. Tror inte man behöver betala polikliniken då?

Nope.. nästa kvitto säger 290 bara så ingen poliklink om man bara vaccinerar.

UlrikaD
1/14/10, 12:28 AM
#34

#33 Det var ju billigt och bra då ju. Så gör de INTE på Blå Stjärnan kan jag meddela.

Annons:
Musiken
1/14/10, 4:05 AM
#35

Men vad deprimerande det later om det tycks leda till ytterligare sjukdom…. Lars ar ju knappt 6 manader ens..

UlrikaD
1/14/10, 5:04 AM
#36

#35 Det behöver ju inte göra det. Men ju fortare man kollar upp det, desto fortare kan man ju stoppa det om det är någonting på gång.

JossanH
1/14/10, 11:18 AM
#37

#35 Som jag sagt innan så tog mig säkerligen 2 år innan jag såg en hudtumör på Dexter igen och då förstod vad det var och han var frisk där emellan och öppnades ett år senare, när han var 4,5 år, för binjuresjukdom och andra små utväxter i kroppen. Senare utvecklade han även insulinom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: